Migrena szyjna (ból głowy pochodzenia szyjnego). Jak sobie radzić z bólem głowy czyli autoterapia

Ból głowy pochodzenia szyjnego nazywany jest też migreną szyjną lub zespołem szyjnym górnym. Ból ten może być tępy, głęboki lub kłujący i umiejscowiony w tylnej części głowy lub karku, ale może również promieniować do czoła, skroni, ramion i barków. Dolegliwości pojawiają się okresowo i mogą nasilać się podczas wykonywania pewnych ruchów. Migrena szyjna może trwać od kilku godzin do nawet wielu tygodni. Objawami towarzyszącymi bólowi głowy pochodzenia szyjnego mogą być zawroty głowy, które pojawiają się podczas nagłego poruszenia głową oraz szumy uszne.
Migrena szyjna jak sobie radzić?

Przyczyny migreny szyjnej

Za przyczynę szyjnopochodnego bólu głowy uważa się: dyskopatię, chronicznie zwiększone napięcie mięśniowe na skutek urazu, wypadku lub zmiany anatomicznej krzywizny kręgosłupa szyjnego, która spowodowana jest przez zmiany przeciążeniowo-zwyrodnieniowe.

Jednak najczęstszą przyczyną są zmiany przeciążeniowe mięśniowo-powięziowe w górnej części ciała, które pojawiają się w wyniku zbyt długiej (bez przerw) pracy w pozycji siedzącej lub nieergonomicznej pozycji w pracy czy w domu.

W wyniku złych nawyków ruchowych dochodzi do wzmożonego napięcia mięśniowego, czego konsekwencją jest ograniczenie fizjologicznego zakresu ruchomości górnego otworu klatki piersiowej (głowy, szyi, barków, klatki piersiowej, kręgosłupa szyjno-piersiowego).

Stanowisko pracy i prawidłowa pozycja ciała

Obejrzyj film i zobacz, jak poprawnie ustawić stanowisko pracy.

Na kanale YouTube Medicover Polska znajdziesz wiele filmów dotyczących ergonomii w codziennym życiu, jak i ćwiczeń pomagających utrzymać zdrową sylwetkę.

Migrena szyjna a stres

Częstą przyczyną bólu głowy pochodzenia szyjnego jest stres i pośpiech, który powoduje nadmierne napięcie naszego ciała. Jeżeli ten stres jest długotrwały, ta nieadekwatnie silna reakcja na bodziec staje się nawykiem dla naszych mięśni. Taka nadmierna praca powoduje, że stajemy się coraz bardziej podatni na stres, jednocześnie płacąc za to coraz większą cenę – stres  „odkłada” się w naszym mięśniach i powoduje dolegliwości bólowe.

Jak temu zaradzić? Stresu zwykle nie da się wyeliminować całkowicie, ale postarajmy się poszukać odpowiednich dla siebie sposobów walki ze stresem, żeby go trochę zredukować. Dobrym pomysłem są też techniki autorelaksacji – poniżej przedstawiamy kilka technik, które pomogą rozluźnić napięte mięśnie w okolicy głowy, kręgosłupa szyjnego i piersiowego.

Warto również pamiętać o ćwiczeniach relaksujących i rozciągających, które regularnie wykonywane pomagają w dolegliwościach bólowych pleców i układu ruchu. Możesz też przyjść do Poradni Bólu Pleców, gdzie fizjoterapeuta dobierze ćwiczenia konkretnie do ciebie.

Przeczytaj także 

Dowiedz się więcej:

"Bóle głowy pochodzenia szyjnego-wybrane techniki wg metody Briana Mulligana"

repozytorium.ukw.edu.pl

"Bóle głowy"

infona.pl/resource

Prezentowanych informacji o charakterze medycznym nie należy traktować jako wytycznych postępowania medycznego w stosunku do każdego pacjenta. O postępowaniu medycznym, w tym o zakresie i częstotliwości badań diagnostycznych i/lub procedur terapeutycznych decyduje lekarz indywidualnie, zgodnie ze wskazaniami medycznymi, które ustala po zapoznaniu się ze stanem pacjenta. Lekarz podejmuje decyzję w porozumieniu z pacjentem. W przypadku chęci realizacji badań nieobjętych wskazaniami lekarskimi, pacjent ma możliwość ich odpłatnego wykonania.
Data dodania 16.02.2021
Data ostatniej aktualizacji 17.02.2021