Zdrowa dieta. Interaktywny zdrowy talerz

Jednym z większych wyzwań w zdrowym odżywianiu jest przestrzeganie zasady urozmaicenia, czyli prawidłowe komponowanie posiłków w ciągu dnia. Żeby ułatwić ci to zadanie, stworzyliśmy interaktywny talerz – przesuwaj jego poszczególne elementy, a dowiesz się ile i czego powinieneś jeść w trakcie dnia. Zobacz jakie to proste!

Instytut Żywności i Żywienia, który stoi na straży zdrowych nawyków żywieniowych Polaków, w najnowszych zaleceniach proponuje metodę „w 3 krokach do zdrowia”. Nie wprowadzaj od razu 3 kroku – zmiany powinny być wprowadzane w sposób stopniowy:

  1. Zacznij od 1. kroku czyli jakiejkolwiek zmiany w stronę bardziej prozdrowotnego sposobu żywienia.
  2. Po opanowaniu kroku 1., gdy czujesz, że wyrobiłeś już swoisty nawyk, przejdź do kroku 2., czyli osiągnięcia zalecena poziomu spożycia dla danej grupy produktów.
  3. Krok 3 – to już osiągnięcie, które może przynieść dodatkowe korzyści dla zdrowia.

Pamiętaj:

- jedzenie to nie tylko pokrycie zapotrzebowanie na energię i różne składniki odżywcze, ale również powinno być przyjemnością i wspierać kontakty z najbliższymi,

- zdrowe żywienie zawsze idzie w parze z regularną aktywnością fizyczną i kontrolą masy ciała.

Opracowano na podstawie: Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej – Państwowy Zakład higieny (2020 r.). Zasady Zdrowego Żywienia. W 3 krokach do Zdrowia – co nowego!

Regularność i pory posiłków

Krok 1. Spożywaj posiłki regularnie – zaplanuj godziny posiłki, np. co 3-4 godziny i staraj się trzymać swojego harmonogramu.

Krok 2. Nie pojadaj między posiłkami, zwłaszcza słodkich czy słonych przekąsek.

Krok 3. Staraj się spożywać więcej w pierwszej części dnia, unikaj spożywania posiłków krótko przed snem czy w nocy (wyjątek: np. posiłek nocny u osób z cukrzycą).

Sól i słodkie napoje

  Sól  Słodkie napoje
Krok 1.

Odstaw solniczkę z miejsca spożywania posiłku, staraj się nie dosalać potrawy, którą masz już na talerzu.

Zastąp słodkie napoje wodą.

Słodkie napoje to również nektary i soki.

Krok 2.

Ogranicz spożycie soli do 5 g/dzień (tj. 1 łyżeczka soli).

Zastąp słodycze owocami, orzechami i nasionami.

Krok 3.

Czytaj uważnie etykiety – sól znajduje się nie tylko w solniczce, wybieraj produkty, które w swoim składzie nie zawierają soli lub które zawierają ją mniej niż inne odpowiedniki

Czytaj uważnie etykiety – cukier znajduje się nie tylko w cukiernicy, wybieraj produkty, które w swoim składzie nie zawierają cukru lub które zawierają go mniej niż inne odpowiedniki.

Jeżeli współistnieją u Ciebie jakiekolwiek choroby przewlekłe, np. otyłość, cukrzyca, niedoczynność tarczycy, zespół jelita drażliwego, skonsultuj się z dietetykiem.

Dowiedz się więcej, na temat zasady zdrowego żywienia.

Referencje: Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej – Państwowy Zakład higieny (2020 r.). Zasady Zdrowego Żywienia. W 3 krokach do Zdrowia – co nowego!