Pogotowie Stomatologiczne

 

Pogotowie stomatologiczne to pomoc lekarza dentysty w nagłych przypadkach. Skorzystać mogą z niej wszyscy Pacjenci (oprócz tych, którzy obecnie przebywają na kwarantannie lub izolacji z powodu podejrzenia COVID-19), którzy borykają się z problemami w jamie ustnej i potrzebują pilnej konsultacji lekarza dentysty.

Uruchomiliśmy pogotowie stomatologiczne z jedną wizytą doraźną. Jest to pilna pomoc udzielana Pacjentom przez lekarza dentystę. W skład usługi Pogotowie stomatologiczne wchodzi konsultacja telefoniczna z lekarzem stomatologiem oraz wizyta konsultacyjna w gabinecie, w zależności od potrzeby Pacjenta. Konsultację stacjonarną może odbyć tylko Pacjent zakwalifikowany do wizyty w centrum. Pozostałe usługi są dodatkowo płatne.

Jak działa pogotowie stomatologiczne?

Pogotowie stomatologiczne w Medicover Stomatologia działa od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00 – 16:00 (z wyłączeniem dni świątecznych). Lekarz dentysta dzwoni do Pacjenta w celu umówienia konsultacji w przeciągu 30 minut od zakupu usługi. Jeśli zakup usługi pogotowia miał miejsce w weekend, wówczas lekarz kontaktuje się z Pacjentem w pierwszym dniu roboczym.

Pogotowie dentystyczne ze względów bezpieczeństwa w związku z sytuacją epidemiologiczną, składa się z trzech etapów:

a. Wywiad telefoniczny wraz z teleporadą lekarza dentysty.

b. Decyzja lekarza o wizycie w gabinecie – kwalifikacja Pacjenta do pilnej wizyty.

c. Wizyta w gabinecie stomatologicznym, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Podczas konsultacji telefonicznej lekarz dentysta zrealizuje wszelkie usługi, które są możliwe do wykonania zdalnie. Gwarantujemy, że w przypadku gdy lekarz dentysta po wywiadzie telefonicznym zdecyduje, że niezbędna jest pilna wizyta Pacjenta w centrum stomatologicznym, skieruje Pacjent do gabinetu pełniącego dyżur stomatologiczny.

W ramach zakupionego produktu podczas wizyty zostanie wykonany także przegląd stomatologiczny. W gabinecie lekarz dentysta:

· przeprowadzi z pacjentem wywiad medyczny

· sprawdzi stan uzębienia

· w razie potrzeby, skieruje pacjenta na badania diagnostyczne (dodatkowo płatne).

Jeśli Pacjent wcześniej wykonywał badania w Centrum Medicover Stomatologia, lekarz dentysta będzie miał wgląd w wyniki i historię leczenia, a także w badania rentgenowskie.

Lista lokalizacji pogotowia stomatologicznego i pomocy doraźnej

Konsultacja stacjonarna w ramach pogotowia stomatologicznego jest realizowana w miastach: Warszawa, Kraków, Katowice, Gdańsk oraz Wrocław i odbywa się w godzinach pracy gabinetów stomatologicznych.

Oprócz tego informujemy, w jaki sposób podczas epidemii działają nasze centra stomatologiczne w trybie pomocy doraźnej. Obecnie świadczymy przede wszystkim usługi dla Pacjentów z pilnymi potrzebami w zakresie: stomatologia zachowawcza, chirurgia stomatologiczna, endodoncja, ortodoncja, implantologia, protetyka.

Więcej informacji na stronie: https://www.medicover.pl/uslugi-medicover/dorazne-dyzury-stomatologiczne-w-calej-polsce,6750,n,256

Kiedy skorzystać z pogotowia stomatologicznego?

Z pogotowia stomatologicznego należy korzystać tylko w pilnych i uzasadnionych przypadkach oraz w celu skonsultowania potrzeby kontynuacji rozpoczętego lub zaplanowanego leczenia stomatologicznego, które zostało uniemożliwione z powodu epidemii koronawirusa. Należą do nich między innymi:

  • ból zęba,
  • spuchnięte i obolałe dziąsło,
  • ukruszony lub pęknięty ząb,
  • inne powiązane i niepokojące objawy, które mogą świadczyć o stanie zapalnym np. ból ucha

Żadnych objawów nie należy bagatelizować. Z niektórymi możemy poradzić sobie w warunkach domowych, wykorzystując powszechne środki dostępne w każdej aptece. Jeśli dobrze znane nam metody nie pomagają i nadal martwimy się o stan swojego zdrowia, wówczas należy skorzystać z pomocy specjalisty w ramach pogotowia dentystycznego. Lekarz przeprowadzi dokładny wywiad, przeanalizuje przypadek. Jeśli zajdzie pilna potrzeba, skieruje Pacjenta do centrum pełniącego dyżur stomatologiczny gwarantując potrzebną pomoc.

  • Ból zęba

Najczęściej pojawiającym się problem, na który skarżą się Pacjenci podczas konsultacji online, jest ból zęba. Jak każdy inny ból, jest objawem niepokojącym i sugerującym niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia. W większości przypadków towarzyszą mu inne objawy, takie jak opuchnięte dziąsło czy złamany ząb. Podanie takich informacji ułatwia lekarzowi dentyście podczas konsultacji online stwierdzenie przyczyny dolegliwości. Na ich podstawie może ocenić pilność przypadku i przekazać rekomendacje.

Pojawia się także w wyniku przerwanego leczenia w związku z sytuacją epidemiologiczną. Nieukończone leczenie, takie jak np. leczenie kanałowe, może spowodować nawrót dolegliwości bólowych, które może być zakwalifikowane jako pilny przypadek. Wówczas wymagana jest wizyta stacjonarna w dyżurującym gabinecie stomatologicznym.

  • Złamany lub pęknięty ząb

Złamany lub pęknięty ząb to często problem związany z estetyką jamy ustnej. Nie należy jednak bagatelizować urazu, gdy nie odczuwamy dolegliwości, a złamania nie widać na pierwszy rzut oka. Z czasem problem może się pogłębić i doprowadzić do poważnych konsekwencji.

Pęknięcie lub złamanie zęba powiązane z bólem kwalifikuje się do pilnej interwencji lekarza dentysty. Najczęściej złamaniu ulegają zęby, które były leczone kanałowo i są podatne na urazy mechaniczne. W dyżurującym centrum stomatologicznym lekarz zastosuje odpowiednie leczenie.

  • Wyrzynające się ósemki

Temat utrudnionego wyrzynania się ósemek również często pojawia się podczas konsultacji online. W większości przypadków pojawianiu się ósemek towarzyszy ból. Jest to objaw, w związku z którym instynktownie chcemy zasięgnąć porady specjalisty.

Ból i opuchlizna przy wyrzynającej się ósemce najczęściej nie kwalifikuje się do interwencji lekarza dentysty. Pacjenci mogą złagodzić objawy w domu stosując pomocniczo płukanki do ust oraz leki przeciwbólowe. W przypadku gdy ósemka powoduje silny szczękościsk lub powracający stan zapalny, wówczas należy zasięgnąć porady specjalisty, który zaproponuje dalsze postępowanie, a w ostateczności skieruje do dyżurującego gabinetu stomatologicznego.

Telemedycyna i wideokonsultacje stomatologiczne – alternatywa dla wizyty w centrum

Dla Pacjentów, którzy chcieliby skorzystać z konsultacji lekarza dentysty bez wychodzenia z domu, uruchomiliśmy dwa rodzaje konsultacji online:

Telemedycyna – podczas telekonsultacji lekarz dentysta udzieli porady i odpowie na pytania Pacjenta oraz udzieli wstępnych zaleceń lekarskich.

Wideokonsultacje -  wideoczat z Pacjentem daje możliwość skonsultowania się Pacjentowi z lekarzem specjalistą w konkretnej dziedzinie stomatologii (ortodontą, protetykiem, implantologiem), co pozwala na zdalne pozyskanie kompetentnych porad i propozycje ewentualnych rozwiązań. W przypadku kontynuacji leczenia można zweryfikować dotychczasowy plan leczenia i przedstawić zalecenia.

Najczęściej zadawane pytania pacjentów bólowych

Poniżej zamieszczamy odpowiedzi lekarzy dentystów na pytania od naszych Pacjentów, które zadają podczas konsultacji online: 

Jak usunąć opuchliznę na policzku związaną z stanem zapalnym zęba i pogrubieniem dziąsła?

W takim stanie należy się pilnie zgłosić do stomatologa, obrzęk może się powiększyć i doprowadzić do groźnych powikłań. Nie polecam samodzielnego rozwiązywania problemu. Najprawdopodobniej, opisana sytuacja wymaga leczenia endodontycznego (kanałowego) lub pomocy chirurga. W tym przypadku warto skorzystać z pomocy eDentysty i otrzymać e-receptę, jeśli lekarz zadecyduje o tym podczas wywiadu telefonicznego.

Od trzech dni odczuwam ból zęba przy jedzeniu, który trwa przez około minutę od nacisku. Z dnia na dzień jest coraz silniejszy. Jest to ząb po leczeniu kanałowym, z którego wypadło wypełnienie.

Jeśli dziąsło jest opuchnięte, a ząb boli podczas stukania w niego delikatnie łyżeczką, może to świadczyć o powstającym stanie zapalnym w kanale korzeniowym lub wokół wierzchołka korzenia (prawdopodobnie będzie konieczne wykonanie zdjęcia RTG zęba i konsultacja z lekarzem dentystą w celu ustalenie dalszych działań, w tym wizyty stacjonarnej)

Złamał mi się ząb i odczuwam mocny ból. Czy konieczna jest wizyta u stomatologa?

Tak, stomatolog musi zabezpieczyć złamany ząb. Ważna jest przyczyna złamania: czy jest to uraz zewnętrzny, czy np. złamanie ścianki zęba podczas jedzenia.  Proszę o pilny kontakt z lekarzem w celu pogłębienia wywiadu.

Ząb się złamał, ale nie boli. Czy muszę zgłosić się do dentysty?

Na ogół złamaniu ulegają zęby, które w przeszłości były leczone kanałowo. Postępowanie przewiduje odbudowę protetyczną za pomocą wkładu i korony. Aby zweryfikować przyczynę i omówić ze specjalistą dalsze kroki, należy umówić konsultację online.

W jamie ustnej pojawił się mocny stan zapalny, bardzo mocno swędzą mnie dziąsła tak, że uniemożliwia mi to jedzenie.

Uogólniony stan zapalny dziąseł może mieć przyczynę zarówno miejscową, jak i ogólną. Może być objawem nieprawidłowej higieny, zakażenia wirusem opryszczki (przy spadku odporności) lub jednym z objawów choroby ogólnoustrojowej. W przypadku przyczyny miejscowej lub zakażenia wirusem opryszczki pomocnym będzie stosowanie preparatów na bazie chlorheksydyny. Domowe metody to stosowanie roztworu sody oczyszczonej (szczypta sody oczyszczonej na ½ szklanki przegotowanej letniej wody) lub wody utlenionej (1 łyżka stołowa 3% wody utlenionej na 1 szklankę przegotowanej letniej wody). W przypadku dolegliwości utrzymujących się powyżej kilku dni wskazana jest wizyta w dyżurnej klinice stomatologicznej celem pogłębienia diagnostyki i zastosowania leczenia specjalistycznego.

Mam wyrzynającą się ósemkę, która boli od tygodnia. Niestety leki przeciwbólowe nie pomagają. Jestem osobą karmiącą piersią.

W przypadku dolegliwości bólowych związanych z utrudnionym wyżynaniem zęba ósmego można podjąć działania zarówno miejscowe, jak i ogólne. Skutecznym sposobem może być płukanie jamy ustnej roztworem sody oczyszczonej  (szczypta sody oczyszczonej na ½ szklanki przegotowanej letniej wody) lub wody utlenionej (1 łyżka stołowa 3% wody utlenionej na 1 szklankę przegotowanej letniej wody) lub roztworem z szałwii. W przypadku braku poprawy lub nasilenia objawów konieczny jest kontakt z lekarzem, który wystawi receptę na leki działające ogólnie, np. antybiotyk lub w razie dalszego pogarszania stanu – zaleci wizytę w dyżurującym centrum stomatologicznym.