Pierwsza wizyta u stomatologa może przysparzać pacjentom wiele stresu. Zupełnie niepotrzebnie! Boimy się zazwyczaj rzeczy nowych i nieznanych. Warto zapoznać się z procedurą przeprowadzania wizyty stomatologicznej. Kiedy pacjent wie już na wstępie, co go czeka w gabinecie w trakcie pierwszego kontaktu z dentystą, mniej się denerwuje i jest w stanie osiągnąć lepszy poziom współpracy z lekarzem.

O czym pamiętać jeszcze przed wizytą?

Aby usprawnić przebieg wizyty i nie przeoczyć żadnych ważnych medycznych informacji, do spotkania z lekarzem warto dobrze się przygotować.

Pomimo tego, że dentysta zajmuje się głównie profilaktyką i zdrowiem jamy ustnej, nie wolno zapominać, że na zęby oraz dziąsła wpływa praca innych organów i układów narządów. Ważne, aby stomatolog zapoznał się z dotychczasową historią chorób danego pacjenta. W niektórych, konkretnych stanach pewne procedury stają się niemożliwe do wykonania lub zostają odłożone na później. Najłatwiej zabrać ze sobą dokumentację medyczną, otrzymywaną przy okazji wizyt u innych specjalistów lub w szpitalu. Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na:

  • infekcyjne zapalenie wsierdzia (IZW),
  • stany zapalne jamy ustnej,
  • ciążę,
  • refluks żołądkowo-przełykowy,
  • zakrzepicę.

Z chorobami przewlekłymi kojarzy się przyjmowanie na stałe leków, o których należy przed zabiegiem poinformować. To kwestia o tyle ważna, że niektóre preparaty mogą wpływać negatywnie na gojenie ran lub przedłużać krwawienie. Wszystkie środki, przyjmowane na stałe bądź w razie potrzeby, dobrze spisać na kartce albo przynieść ze sobą pudełka z nazwami leków.

Niemniej ważna wydaje się być historia leczenia stomatologicznego. Zapoznanie się z dokumentacją przybliży lekarzowi profil pacjenta.

Jeżeli przeprowadzano już wcześniej dodatkowe badania stomatologiczne, warto zabrać ich wyniki ze sobą na pierwszą wizytę w nowym gabinecie. Dotyczy to głównie pantomogramów (zdjęć RTG zębów) czy fotografii zgryzu, zmieniającego się na przestrzeni określonego czasu.

Jak wygląda przegląd dentystyczny?

Przy dobrze przygotowanym pacjencie, pierwsza wizyta to nic skomplikowanego. Po rejestracji, pacjent dostaje ankietę, dotyczącą stanu jego zdrowia. Po wypełnieniu jej, kieruje się go do odpowiedniego gabinetu. Lekarz zapoznaje się z dokumentami już na miejscu i poszerza wywiad o kolejne pytania. W celu postawienia pełnej diagnozy potrzebne będzie jeszcze badanie stomatologiczne, na które lekarz zawczasu pobiera zgodę.

Jeżeli pacjent nie posiada zdjęcia pantomograficznego, zostanie ono wykonane na pierwszej wizycie.

Na zakończenie wizyty pacjent otrzymuje plan leczenia, w którym zdefiniowane są jego potrzeby lecznicze. Plan zakłada również wstępny kosztorys leczenia oraz kolejność wykonywanych procedur. Jeżeli to konieczne, otrzymuje skierowanie do innych specjalistów, takich jak implantolog, protetyk, periodontolog czy chirurg stomatologiczny. Lekarz przedstawia instruktaż higieny jamy ustnej, rozmawia o wykrytych problemach i możliwych metodach leczenia. Ustala z pacjentem termin kolejnej wizyty. Stomatolog odpowiada na wszystkie pytania, a następnie odprowadza pacjenta do recepcji, gdzie umawiana jest kolejna wizyta, regulowane są należności.

W ekipie Medicover Stomatologia fachowość i profesjonalizm to wartości, które pielęgnujemy z należytą starannością. Dobrze wiemy, że drobne gesty, jak podanie ręki na powitanie czy przy pożegnaniu rozładowują napięcie i wzmacniają relację lekarz – pacjent. Objaśnienie danej procedury, rozwianie wątpliwości oraz przedstawienie kosztów prostym, zrozumiałym językiem to podstawa dobrej współpracy.

O co zapytać lekarza?

Pacjenci na pytanie: „O co chciałby/chciałaby Pan/Pani jeszcze zapytać?”, często odpowiadają ciszą. Pamiętajmy jednak, że aby proces leczenia przebiegał sprawnie, chory powinien wyjaśnić wszystkie swoje wątpliwości.

W przypadku, gdy pacjent nie rozumie lub nie zgadza się z danym zaleceniem, warto poprosić lekarza o wyjaśnienia. Dobrze jest również zapytać o inne wskazania, szczególnie jeśli nie są ujęte na kartce, a mamy podejrzenia o ich wpływ na proces leczenia.

Profilaktyka to podstawa utrzymania zdrowia jamy ustnej. Jeśli pacjent ma kłopot z rutynowymi przeglądami lub techniką szczotkowania czy nitkowania zębów, powinny paść pytania dotyczące tych procedur.

Jeśli dana metoda leczenie nie odpowiada pacjentowi, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapytać, czy istnieje jakaś alternatywna procedura. Dodatkowo, dobrze uzupełnić wiedzę o to, które zabiegi są faktycznie konieczne, a które jedynie opcjonalne.