Postanowienia noworoczne – jak je zaplanować, aby ich dotrzymać?

Postanowienie noworoczne to już tradycja. Każdego roku miliony ludzi podejmują postanowienia noworoczne w nadziei na wywołanie pozytywnych zmian. Zwykle postanawiamy zmienić niepożądaną cechę lub zachowanie, osiągnąć osobisty cel lub w inny sposób poprawić swoje życie. Tematy, które powracają każdego roku, obejmują bardziej aktywne podejście do zdrowia i kondycji, poprawę finansów oraz uczenie się nowych rzeczy dla rozwoju osobistego i zawodowego. Nasze postanowienia na rok 2021 mogą być inne niż kiedyś. Jakie postanowienia zatem wybierać i  co zrobić, aby je zrealizować?
Postanowienia noworoczne – jak je dotrzymać?

Pandemia niestety nas ogranicza. Na pewno w tym roku, tak jak w latach ubiegłych, skupimy się na zdrowiu, tym razem zapewne poświęcimy mu więcej uwagi. Na liście znajdą się też jak zwykle dieta i treningi. Niestety noworocznych postanowień bardzo mało osób dotrzymuje. Finalnie u większości powodują tylko wyrzuty sumienia z powodu niespełnionych obietnic.

Dotrzymywanie postanowień noworocznych

Pomimo najlepszych chęci, gdy blask nowego roku minie wiele osób z trudem realizuje swoje plany. Wiemy, że dotrzymanie postanowień noworocznych nie jest łatwe. Wiemy, że obiecujesz sobie co roku, że tym razem wytrwasz. Nie martw się, nie jesteś jedyny, który nie dotrwał do końca.

Badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Brystolu w 2007 r. wykazały, że 88 proc. noworocznych postanowień nie zostało zrealizowanych. A według badania Statistic Brain Research Institute z 2017 r. – tylko 9,2 proc. respondentów pochwaliło się sukcesem w dotrzymaniu postanowień. Według badania opublikowanego w Journal of Clinical Psychology, tylko 46 proc. osób, które podjęły postanowienia noworoczne, odniosło sukces.

Najczęstsze postanowienia noworoczne

Co sobie przyrzekamy najczęściej? Według badań Nielsena (2015 r.) przeprowadzonych w USA, zdrowie i dobre samopoczucie są priorytetowe – 37 proc. postanowień dotyczyło właśnie tej sfery. Tuż za nimi plasuje się obietnica schudnięcia (32 proc.).

Postanowienia noworoczne - co sobie obiecujemy najczęściej?

Dlaczego nie dotrzymujemy postanowień?

Przede wszystkim ze względu na tempo życia. Bywa, że nieustannie gdzieś się spieszysz, w pracy gonisz w piętkę z terminami, lista rzeczy do zrobienia jest dłuższa niż tych zrobionych, w domu czeka stos prania, zakupy nie zrobione, jesienne mycie okien czeka na wiosnę, musisz wyprowadzić psa, odkładasz wizytę w urzędzie, bo znowu nie zdążyłeś przed zamknięciem, sprzątanie odłożyłeś na jutro, na obiad zjesz dziś kanapki.

Brak czasu to niejedyna przeszkoda z dotrzymaniem postanowień. Są też przeszkody natury psychologicznej: trudność w przełamywaniu starych nawyków, koncentracja na konkretnych wynikach i problemy z celem. 

Trudności w przełamaniu nawyków

Dotrzymanie postanowień wymaga od nas zwykle zmiany nawyków. Osoba paląca musi zrezygnować z codziennych rytuałów, osoba odchudzająca się także musi porzucić dotychczasowy styl życia. To trudne, ponieważ nawyki są zakorzenione w mózgu, ułatwiają automatyczne działanie, zwalniają nas z aktywnego myślenia. Utrzymaniu starych nawyków sprzyja niestety też czas pandemii, bo nawyki dają nam poczucie normalności i stabilności.

Koncentracja na konkretnych wynikach

Zwykle skupiamy się na trudno osiągalnym celu, np. na „zgubieniu” wielu kilogramów. To częsty powód porażki, ponieważ łatwo się zniechęcamy, jeżeli nie osiągamy szybko wyniku. W większości przypadków osiągnięcie konkretnego celu wymaga czasu.

Problemy z celem

Prawdopodobnie, jak większość ludzi, jesteś w ciągu dnia zajęty. Nie masz czasu na robienie nieistotnych dla ciebie rzeczy. Jeżeli nie czujesz się emocjonalnie związany ze swoim celem, nie jest dla ciebie dość ważny – w końcu zabraknie ci motywacji, aby do niego dążyć.

Oczywiście nie chcemy znaleźć się w grupie osób, którym nie udało się zrealizować swoich planów i marzeń na 2021 r., dlatego przygotowaliśmy kilka wskazówek.

Koniec jednego roku i początek następnego to doskonały moment na podsumowanie osiągnięć minionego roku. Pomyśl o następujących kwestiach: jakie cele miałem w zeszłym roku? Co udało mi się osiągnąć? Gdzie zrobiłem postęp? Gdzie nie zauważyłem postępu?

Gdy zaczniesz myśleć o zmianach, które chcesz wprowadzić, wykonaj następujące czynności: bądź pozytywnie nastawiony do swoich celów, ogranicz liczbę postanowień - posiadanie zbyt wielu postanowień to prosta droga, aby wielu z wyznaczonych  celów nie osiągnąć, staraj się nie wprowadzać dużych / szybkich zmian (zmiana powinna następować stopniowo), koncentruj się na mniejszych zmianach, pozostaw trochę miejsca na błędy.

Osiągalne cele

Aby spełnić postanowienie noworoczne, wyznacz cel mądrze. Powinien być szczegółowy, realistyczny, osiągalny w określonym czasie. Zastanów się, dlaczego zależy ci właśnie na tym celu. Odpowiedź na to z pozoru niewinne pytanie zwykle pokazuje, czy porzucisz swoje postanowienie przy pierwszej przeszkodzie. Wyznacz sobie cel, który Cię motywuje, jest ważny dla Ciebie. Nie cel wymuszony przez menedżera, małżonka lub presję rodziców czy rówieśników.

Jeżeli powiążesz cel postanowienia z kimś dla ciebie ważnym, bliskim, będziesz miał więcej motywacji.

Przykładem jest rzucanie palenia. Jeśli twoim celem jest oszczędzenie w ten sposób pieniędzy na bliżej nieokreśloną inwestycję, będziesz mieć słabą motywację, aby nie sięgnąć po papierosa przy pierwszej okazji. Jeżeli jednak za cel postawisz sobie konkretną osiągalną rzecz (np. odłożenie zaoszczędzonych pieniędzy na wakacje dla dzieci) – nie porzucisz swojego postanowienia po pierwszych trudnościach.

Przykłady dobrze postawionych celów (konkretnych, możliwych do zmierzenia, osiągalnych, realistycznych):

  • Dwa razy w tygodniu zrezygnuj z potraw mięsnych
  • Zamień drugą kawę w pracy na dwie szklanki wody
  • Jeśli masz taką możliwość, co drugi dzień zaprowadź dziecko do przedszkola na piechotę, zamiast odwozić je samochodem.
  • Zamień sobotnie oglądanie serialu na godzinny spacer w lesie przez pół roku.
  • W ciągu 5 dni przejdź 10 tys. kroków (z aplikacją z krokomierzem)
  • Ćwicz pół godziny dziennie przez 4 dni w tygodniu w okresie 2 miesięcy
  • W każdy weekend znajdź 60 minut czasu, który poświecisz wyłącznie dziecku
  • Przez tydzień po godzinie 21 wyłącz smartfon

Dobrą wiadomością jest to, że prawdopodobnie masz w zasięgu ręki technologię, która może pomóc w osiąganiu celów. Obecnie istnieje bardzo wiele różnych aplikacji i usług, w których możesz ustawić sobie stałe przypomnienia, np. skonfigurować alerty czasowe dla zadań, zaplanować sesje treningowe czy zliczać dotychczasowe postępy.

Źródła:

psychologytoday.com/us/blog/the-blame-game/201701/new-years-resolutions-become-dissolutions

westernconnecticuthealthnetwork.org/newsroom/article-listing/new-years-resolution

mayoclinichealthsystem.org/hometown-health/speaking-of-health/setting-smart-goals

 

Prezentowanych informacji o charakterze medycznym nie należy traktować jako wytycznych postępowania medycznego w stosunku do każdego pacjenta. O postępowaniu medycznym, w tym o zakresie i częstotliwości badań diagnostycznych i/lub procedur terapeutycznych decyduje lekarz indywidualnie, zgodnie ze wskazaniami medycznymi, które ustala po zapoznaniu się ze stanem pacjenta. Lekarz podejmuje decyzję w porozumieniu z pacjentem. W przypadku chęci realizacji badań nieobjętych wskazaniami lekarskimi, pacjent ma możliwość ich odpłatnego wykonania.
Data dodania 28.12.2020
Data ostatniej aktualizacji 28.12.2020