Jaką wodę pić? Szum wokół wody

Orzeźwia, dodaje energii do działania, nawilża skórę i usuwa toksyny z organizmu. Co do tego, że trzeba jej pić jak najwięcej, wątpliwości nie ma. Ale którą wodę wybrać i czy każdą można pić w dużych ilościach? Wokół wody sporo ostatnio szumu. Czy słusznie?
Którą wodę wybrać?

Wpływ wody na organizm

Nasz organizm składa się w 60-70% z wody. Jej zawartość w organizmie zależy od wieku i płci. Więcej mają jej mężczyźni, mniej kobiety. Każdemu jednak potrzebna jest w takim samym stopniu. Woda uczestniczy niemal w każdej czynności organizmu: jest niezbędna do przebiegu procesów przemiany materii i usuwania końcowych produktów metabolizmu, reguluje temperaturę ciała, uczestniczy w procesach oddychania, amortyzuje stawy i chroni narządy. Ma też ogromny wpływ na nasz wygląd. Nawilża skórę, spłyca zmarszczki, niweluje powstawanie cellulitu. Dodaje energii, orzeźwia, poprawia koncentrację. Zapobiega powstawaniu licznych chorób: zapaleniu pęcherza, chorobom serca, cukrzycy typu II, nadciśnieniu. Ten niepozorny, przezroczysty płyn to źródło zdrowia. Już niewielki jego brak może być groźny dla zdrowia, a kilka dni bez wody poważnie zagraża życiu.

Odwodnienie - objawy

Badania wykazały, że zanim poczujemy pragnienie, w naszym organizmie już dochodzi do niewielkiego odwodnienia. Często objawów, jakie temu towarzyszą, nie wiążemy z brakiem wody, a są to:

  • odczucie zmęczenia,
  • ból głowy,
  • zaburzenia koncentracji,
  • rozdrażnienie,
  • spadek uwagi i czujności.

Brak wody w naszym organizmie objawia się także

  • odczuciem pragnienia,
  • suchością skóry,
  • wysokim ciśnieniem,
  • zapadniętymi oczami,
  • popękanymi ustami,
  • chronicznym zmęczeniem,
  • bolesnymi zaparciami.

Zdaniem naukowców, nawet 2-procentowy ubytek wody zaburza zdolność rozwiązywania zadań, które wymagają natychmiastowego zapamiętywania. Ubytek do 20% prowadzi do śmierci. Odwodnienie organizmu następuje na skutek wielu czynników: wymiotów, biegunki, aktywności fizycznej, stosowania leków odwadniających. Ale wodę tracimy każdego dnia także na procesy i reakcje zachodzące w organizmie. Zużywamy na to niemal 2 litry wody dziennie. Sporo tracimy jej także z potem.

Ile wody dziennie pić?

Wodę powinniśmy pić niezależnie od pogody i nie czekać, aż zaczniemy odczuwać pragnienie.

– Zapotrzebowanie zdrowego człowieka na wodę wynosi ok. 2,5 l na dobę. 1,5 l powinno pochodzić z napojów, reszta z pożywienia i procesów spalania – informuje Magdalena Kalinowska, mgr zdrowia publicznego, specjalista ds. profilaktyki i promocji zdrowia w Medicover.

Więcej powinny pić osoby uprawiające sport, przebywające w gorącym klimacie, kobiety w ciąży oraz karmiące piersią.

– Zapotrzebowanie na wodę zmienia się m.in. w zależności od wieku, klimatu i temperatury otoczenia. Zwiększone zapotrzebowanie występuje u osób młodych, chorych, np. z gorączką, biegunką, nadmiernym oddawaniem moczu, przy wysokiej temperaturze otoczenia, obniżonej wilgotności, przebywaniu na dużych wysokościach oraz podczas uprawiania sportu – dodaje Magdalena Kalinowska.

Jaką wodę wybrać?

Co do tego, że wodę należy pić, wątpliwości nie ma. Te pojawiają się dopiero przy jej wyborze. A wszystko przez ogromny wybór wód dostępnych na rynku. Mineralne, gazowane, smakowe, źródlane, fit. Czym kierować się przy ich wyborze? Przede wszystkim naszymi osobistymi preferencjami, także smakowymi. Najczęściej konsumenci sięgają po wodę mineralną. Warto jednak pamiętać, że napis „woda mineralna” na etykiecie wcale nie oznacza, że dana woda jest źródłem minerałów.

Skład wody mineralnej

Jeśli chcemy napić się prawdziwie naturalnej wody mineralnej, powinna ona zawierać 100 mg minerałów w jednym litrze. Ze względu na poziom mineralizacji dzieli się ją na wodę niskozmineralizowaną (do 500 mg/l), średniozmineralizowaną (od 500 do 1500 mg/l) i wysokozmineralizowaną (ponad 1500 mg/l). Obecnie coraz rzadziej używa się podobnych przedziałów, a wodą mineralną nazywa się każdą wodę podziemną, która, ze względu na swoje pochodzenie, warunki geologiczne, skład chemiczny oraz charakterystyczny stabilny skład mineralny, powoduje korzystne oddziaływanie na zdrowie ludzi. Warto jednak czytać etykiety, bo nie każda woda mineralna nadaje się do codziennego spożycia.

Czytaj etykiety na wodzie butelkowej

Nie wolno przesadzać przede wszystkim z wodą wysokozmineralizowaną. Można po nią sięgać tylko od czasu do czasu, najlepiej w uzasadnionych przypadkach, w celu uzupełnienia ubytków pierwiastków. Nie powinno się jej podawać dzieciom, ani gotować. Wytrąca się z niej dużo kamienia.

– Wody wysokozmineralizowane zalecane są dla sportowców i osób aktywnych fizycznie. Osoba dorosła powinna wybierać wodę mineralną. Jeżeli ma problemy z nadciśnieniem tętniczym lub chore nerki – wodę mineralną niskosodową – radzi Magdalena Kalinowska.

Na co dzień warto wybierać wody nisko- lub średniozmineralizowane, o zrównoważonym składzie mineralnym. Wody mineralne pochodzą z zasobów podziemnych, są chronione przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi, a ich skład oceniony jako bezpieczny i korzystny dla zdrowia. Woda źródlana jest znacznie mniej mineralizowana. Zawartość składników mineralnych wynosi ok. 200-500 mg/dm3. Wodę źródlaną można podawać dzieciom i przygotowywać z niej posiłki dla najmłodszych. Unikajmy natomiast picia wody stołowej. Ta pod względem smakowym i odżywczym jest daleka od ideału. Jest to woda źródlana lub niskozmineralizowana woda mineralna, do której w procesie produkcji dodawana jest woda mineralna wysokozmineralizowana, by uzyskać odpowiedni skład pierwiastków. Po wodę stołową powinni sięgać sportowcy i osoby pracujące w trudnych warunkach termicznych.

Woda a choroby

Wodę najlepiej dobierać do preferencji smakowych i potrzeb.

Osoby z problemami żołądkowymi powinny szukać wody ze zwiększoną zawartością sodu i węglowodanów. Te ostatnie działają na nadkwasoty, sprzyjają trawieniu. Są polecane we wczesnych stadiach cukrzycy, ponieważ obniżają poziom cukru we krwi.

Wody z dużą zawartością węglowodanów powinny natomiast unikać osoby z ostrym nieżytem przewodu pokarmowego i przy niedokwaśności.

Osoby, które mają problem z zaparciami i chcą poprawić perystaltykę jelit, powinny wybierać wodę zawierającą więcej siarczanów oraz magnezu. Należy jednak pamiętać, że siarczan w dużej ilości może działać przeczyszczająco. Najbardziej niepożądanymi składnikami wody są azotany. Wskazują one na zanieczyszczenia, pochodzące ze środowiska zewnętrznego, głównie nawozów sztucznych, stosowanych w rolnictwie. Same w sobie nie są szkodliwe, ale przekształcają się w toksyczne azotyny, a w połączeniu z białkiem dostarczanym z pożywieniem tworzą nitroaminy. Te działają rakotwórczo, mogą blokować, a nawet niszczyć witaminy. Są bardzo szkodliwe dla niemowląt.

Woda gazowana czy woda niegazowana

Od naszych preferencji smakowych zależy, czy wybierzemy wodę gazowaną, czy nie. Są jednak pewne grupy osób, które nie powinny sięgać po wodę z bąbelkami. Nie poleca się jej dzieciom oraz osobom, które mają problemy gastryczne. Unikać wody gazowanej powinny kobiety w ciąży i karmiące piersią. Nie nadaje się także do picia w przypadku stanów pooperacyjnych, problemów żołądkowych oraz z przewodem pokarmowym.

Wody smakowe

Co w przypadku wód smakowych? Nie są co prawda szkodliwe, ale za to kaloryczne. Sięgając po nie, dokładnie sprawdźmy etykiety. Większość wód smakowych to napoje zawierające konserwanty, sztuczne barwniki i cukier. Dostarczają masę kalorii. Testy konsumenckie wykazały, że 1,5-litrowa butelka napoju smakowego może dostarczyć tyle kalorii, ile pączek lub drożdżówka.

– Wody smakowe zawierają dużo dodanego cukru. Około 17 łyżeczek w 1,5 l!, benzoensan sodu, który może nasilać alergie i nadpobudliwość, oraz kwas cytrynowy, który w dużych ilościach zaburza wchłanianie wapnia – przypomina Magdalena Kalinowska.

Wody smakowe można traktować jako przejście od napojów słodkich do wody mineralnej. Pozwoli zrobić łatwiejszy krok w stronę zdrowego stylu życia. Ale nawet i w tym przypadku należy dokładnie czytać etykiety i szukać takiej wody, która słodzona jest naturalnymi sokami z owoców, bez dodatku konserwantów. Taką wodę możemy też zrobić samodzielnie. Wystarczy do dzbanka z wodą dorzucić ulubionych owoców. To dobry pomysł dla osób, które są na diecie i próbują odstawić słodkie napoje. Dla nich producenci przygotowali także wodę fit, ale nie warto po nią sięgać.

– Nie dajmy się nabrać na reklamy typu woda bez kalorii lub woda fit. Żadna naturalna woda nie zawiera kalorii! – przestrzega Magdalena Kalinowska.

Przepis na wodę smakową

Wodę smakową możesz zrobić samodzielnie. Wystarczy do dzbanka z wodą wkroić ulubione owoce i odczekać 10 minut. Do wody można dodać maliny, cytrynę, limonkę lub nadać jej smak płatkami róży lub mięty. Będzie smaczniej, a do tego zdrowiej, bo bez konserwantów.

Zdaniem naukowców, nawet 2-procentowy ubytek wody zaburza zdolność rozwiązywania zadań, które wymagają natychmiastowego zapamiętywania. Ubytek do 20% prowadzi do śmierci.

Rola wody w organizmie człowieka

  • stanowi środowisko dla wszystkich procesów życiowych
  • jest rozpuszczalnikiem dla większości ważnych związków chemicznych
  • jest środkiem transportu dla związków organicznych i nieorganicznych
  • jest niezbędna w procesie przemiany materii
  • usuwa z organizmu toksyny
  • uczestniczy w trawieniu
  • ułatwia przesuwanie masy kałowej
  • reguluje temperaturę ciała
autor Justyna Sobolak
Data dodania 14.12.2017
Data ostatniej aktualizacji 16.01.2019