Jak dopasować benefity do każdego pracownika Twojej firmy?

Przedsiębiorcy chcą sprostać oczekiwaniom swoich pracowników nie tylko w kwestiach płacowych, ale także benefitów dodatkowych. I nie ma w tym nic zaskakującego – zadowolony pracownik jest bardziej efektywny, lojalny i częściej wychodzi z własną inicjatywą.

Jednak potrzeby ludzi są różne. O ile w małych firmach, liczących kilka osób, wybór odpowiednich świadczeń pozapłacowych nie jest skomplikowany, tak w średnich i dużych przedsiębiorstwach przekrój osób i ich oczekiwań jest ogromny.

Na szczęście jest sposób, by poradzić sobie z tym problemem nawet w bardzo dużych korporacjach.

 Czego oczekują pracownicy?

Podstawową kwestią jest zrozumienie potrzeb pracowników. Tutaj przychodzą nam z pomocą badania rynku, które w jasny sposób określają aktualne trendy. 

Ostatnie badania (m.in. Raport Świadczeń dodatkowych Sedlak & Sedlak oraz Raport płacowy 2019 Hays) są ze sobą zgodne: najbardziej pożądanym przez pracowników świadczeniem dodatkowym jest rozszerzony pakiet medyczny. W dalszej części jednak w obu badaniach występują rozbieżności.

Sedlak & Sedlak wychodzi poza sam pakiet medyczny, wyróżniając również ubezpieczenia na życie oraz opiekę stomatologiczną, które zajęły miejsca w pierwszej piątce pożądanych benefitów. Na podium znalazł się także pakiet sportowy oraz jedyne stricte materialne świadczenie dodatkowe, jakim jest służbowy samochód do użytku prywatnego.

Z kolei w raporcie Hays, oprócz rozszerzonego pakietu opieki medycznej, powtarza się tylko samochód służbowy. W dalszej kolejności badani wymieniali elastyczne godziny pracy, dodatkowy urlop oraz dofinansowanie edukacji.

Czy to oznacza, że jedno z badań się myli? A może musimy wprowadzić w swojej firmie wszystkie wymienione w nich benefity, aby pracownicy byli zadowoleni? Niekoniecznie.

Jak rozumieć wyniki badań rynkowych?

Pomimo rozbieżności, oba badania pokazują jak różnorodny jest rynek pracownika, a tym samym, jak niejednolite są jego oczekiwania. Nie da się jednoznacznie wskazać pięciu benefitów, które zadowolą każdego, ponieważ każdy z nas jest inny i ma inne potrzeby.

Wpływ na te potrzeby mają różne czynniki jak choćby wiek, stanowisko i wysokość zarobków. Manager wyższego szczebla będzie miał zupełnie inne oczekiwania niż asystent działu. Dlaczego? Zarobki managera pozwalają mu na całkowicie inny styl życia, a tym samym z łatwością zapewni sobie wiele podstawowych potrzeb, które z kolei asystent z radością przyjmie w formie świadczeń dodatkowych.

Badania rynku, niezależnie od wyników, mają jednak wielką zaletę – pozwalają sprawdzić, co jest „na czasie” i wyjść do pracowników z konkretnymi propozycjami, bez zgadywania, co może być atrakcyjne, a co nie.

Jak dobrze wybrać świadczenia pozapłacowe?

Jednak pytanie o zdanie pracowników nie powinno być pierwszą rzeczą, jaką zrobimy. Po zapoznaniu się z badaniami rynkowymi najpierw musimy się zastanowić, które z tych świadczeń są również dobre dla firmy. Nie w każdej można wprowadzić elastyczne godziny pracy, a karnet sportowy nie sprawdzi się w miejscowości, gdzie jest tylko jedna siłownia, która go nie honoruje. 

Dopiero po rozpatrzeniu wszystkich za i przeciw zapytaj pracowników o zdanie, przedstawiając konkretną propozycję, ale także poproś o ich uwagi. Może być tak, że w sugestiach zatrudnionych pojawią się punkty, o których nie pomyślałeś, a które warto rozważyć.

Po zebraniu wszystkich informacji i propozycji trzeba znaleźć kompromis. Twoim celem jest uzyskanie jak największej spójności pomiędzy dobrem firmy a oczekiwaniami pracowników. 

Finalnie wysiłek włożony w przygotowanie odpowiedniej propozycji się opłaci. W rezultacie będziesz zarządzać zespołem, który poczuje się doceniony i będzie pracował efektywnie.

Daj pracownikom wybór

Jeżeli budżet przeznaczony na świadczenia dodatkowe pozwala na zaoferowanie więcej niż jednego benefitu, dobrym rozwiązaniem jest pozostawienie pracownikom wyboru. Decyzja, z jakich benefitów chcą skorzystać w określonym przez firmę limicie finansowym, sprawi, że sami na pewno wybiorą to, co usatysfakcjonuje ich najbardziej. Jednocześnie, takie rozwiązanie pozwala wyróżnić się na rynku pracy.

W sumie, aż 62% badanych nigdy nie miało wpływu na dobór otrzymywanych benefitów, a 60% przyznało, że ich firma nigdy nie badała poziomu zadowolenia z oferowanych świadczeń dodatkowych.

Powiedz, jaką wartość mają benefity

Niedocenianie świadczeń pozapłacowych przez pracowników ma bardzo proste wytłumaczenie: często nie znają oni ich wartości. Według raportu Hays, pracownicy średnio ocenili wysokość przyznawanych im świadczeń na 500 zł. 

Nie jest to duża kwota, co pokazuje, że zatrudnieni nie mają pojęcia, ile świadczenia kosztują. Gdy jednak mają oni tę świadomość, zwiększa to ich zadowolenie, bo świadczenia stają się dla nich konkretną korzyścią finansową, na którą nie mogliby sobie pozwolić z własnej kieszeni.

Regularne sprawdzanie zadowolenia wśród pracowników, wybór benefitów oraz informacja o ich wartości, pozwoli wyróżnić się Twojej firmie na rynku pracy.

Wybierz dobrze z platformą Medicover Benefits

Szukając odpowiednich świadczeń dodatkowych, dobrze od razu rozejrzeć się za platformą benefitową. Dobrze dobrana ułatwi pracę oraz zarządzanie świadczeniami zarówno firmie, jak i pracownikowi.

Tak zaprojektowanym rozwiązaniem jest Platforma Benefitowa Medicover Benefits, która ułatwia pracę działu HR, umieszczając wszystkie świadczenia pracownicze w jednym miejscu. Medicover Benefits dba także o twoje wydatki, udostępniając regularne raporty, które pozwalają na łatwe rozeznanie w oferowanych świadczeniach i ich wykorzystywaniu przez pracowników. 

Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której będziesz płacić na benefit, z którego nikt nie korzysta. Niemniej istotną kwestią jest szeroki zakres oferowanych przez Medicover Benefits świadczeń pozapłacowych: od pakietów opieki medycznej, przez karnety sportowe, po szeroką gamę benefitów jednorazowych, jak bilety do kina czy teatru.

Dopasowanie benefitów do wymogów pracowników staje się coraz ważniejsze na obecnym rynku pracy i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić. Dlatego warto zająć się tym już dziś – gdy temat nadal dynamicznie się rozwija i ciągle jest ciekawą kartą przetargową dla obecnych i potencjalnych pracowników.

Sukces Twojej firmy to ludzie! Postaw na indywidualną motywację >> Dowiedz się więcej