Wielopokoleniowy zespół to utrudnienie dla pracodawców? A może jednak korzyść.

Praca to nie szkoła, w której znajdziesz w klasie trzydzieści osób w tym samym wieku. Zespół, z którym będziesz współpracować, bardzo często będzie składał się z pracowników w różnym wieku. Ma to niewątpliwie szereg zalet, ale także niesie wiele wyzwań, którym jako pracodawca będziesz musiał sprostać.

Różnice międzypokoleniowe — czego możesz się spodziewać?

Co daje Ci posiadanie wielopokoleniowego zespołu w swojej firmie? Starsi pracownicy to gwarancja wiedzy i bezcennego doświadczenia, natomiast młodzi zawsze wprowadzają nowe, świeże spojrzenie i pomysły, które mogą znacznie przyczynić się do rozwoju Twojego przedsiębiorstwa. 

Jednak każda z tych grup ma nieco inne potrzeby i oczekiwania względem pracodawcy. A te — jeśli chcesz zatrzymać ludzi i zmniejszyć rotację pracowników — należy spełnić. 

Na rynku pracy możemy spotkać obecnie 4 pokolenia — baby boomers (zgodnie z definicją Center for Generational Kinectics, są to osoby w wieku 55-73 lata), pokolenie X (43-54 lata), pokolenie Y (24-42 lata) oraz najmłodsze pokolenie Z (15-23 lata). Różnią się one między sobą poglądami, ideałami, podejściem do obowiązków czy stałości zatrudnienia. Bardzo ważne jest zatem zrozumienie potrzeb każdego z nich.

Jak zadbać o tak wiele różnych osobowości?

Wszystkich pracowników niezależnie od wieku łączy jedno — lubią być motywowani do pracy. Jednak w zależności od pokolenia potrzeby będą zróżnicowane — np. dla baby boomers ważna będzie wysokość wynagrodzenia i premie, dla pokolenia X stabilizacja, Y-greki chętnie będą uczestniczyć w szkoleniach, za to nieznoszące nudy pokolenie Z doceni ciekawe i innowacyjne obowiązki. Jak to wszystko pogodzić?

Dlatego tak ważne jest stworzenie i odpowiednie skonstruowanie narzędzi oraz systemów motywujących, które pomogą w wypełnieniu potrzeb pracownika niezależnie od wieku. W tym przypadku świetnie sprawdzą się benefity. Jak jednak dobrać odpowiedni pakiet świadczeń z korzyścią dla firmy, wiedząc o różnorodnych oczekiwaniach zespołu? 

Które pokolenia najbardziej cenią benefity?

Okazuje się, że młodzi pracownicy dużo częściej wyrażają chęć posiadania świadczeń pozapłacowych niż osoby starsze. Aż 43% osób pomiędzy 18. a 29. rokiem życia woli korzystać z benefitów niż otrzymać podwyżkę. Dla porównania — wśród osób powyżej 40. roku życia, tę odpowiedź wskazał co trzeci respondent. 

Z czego to wynika? Między innymi z powodu niższych zarobków na początku kariery — dodatkowe świadczenia są formą wynagrodzenia. Poza tym pokolenia Z i Y stawiają na rozwój, a benefity w postaci szkoleń czy nauki języków mogą im go zapewnić w ramach obowiązków służbowych.

Co ciekawsze, znaczenie benefitów rośnie wraz ze wzrostem pensji — osoby zarabiające powyżej 4001 zł netto 46% wskazuje, że obecnie w pracy brakuje im dostępu do benefitów. Może to wynikać z faktu, że osoby o takich zarobkach rozpoczynają inwestycje (np. zakup mieszkania na kredyt) i świadczenia pozapłacowe byłyby miłym odciążeniem domowego budżetu.

Które świadczenia wybrać?

Potrzeby pracowników to jedno, ale możliwości finansowe firmy i opłacalność inwestycji to druga, bardzo ważna wytyczna, którą powinieneś wziąć pod uwagę, wybierając świadczenia dodatkowe dla swojego zespołu. Jakie benefity przeważają na rynku? Prześledźmy wyniki raportu Benefity – czyli co motywuje pracowników? od pracuj.pl.

Co ciekawe, dofinansowanie urlopów, dofinansowanie szkoleń i pakiet opieki medycznej znalazły się także wśród 3 najczęściej wymienianych świadczeń, które zdecydowałyby o ewentualnej zmianie pracodawcy. 

Wyniki te pokazują, że pracownicy cenią benefity, które pozwolą im na oszczędności w domowym budżecie, ale nie tylko. Równie cenne są dla nich szkolenia, które pozwalają im na zdobycie w nowych umiejętności.

Są to jednak wyniki uogólnione — wiemy, że starsi pracownicy dużo chętniej skłaniają się ku wyborze pakietów medycznych m.in. ze względu na pogarszające się zdrowie. Młodzi natomiast chorują rzadziej, więc częściej wybierają benefity związane z ich rozwojem, np. kartę sportową czy dofinansowanie nauki języków. 

Jednak świadczenia pozapłacowe to także koszt dla pracodawcy, więc wybór wszystkich dostępnych na rynku opcji, by zadowolić każdego zatrudnionego, jest niemożliwy. Co więc zrobić, by pracownik był syty, a pracodawca cały?

Medicover Benefits — rozwiązanie dla każdego pokolenia

Aby móc spełnić potrzeby pracowników, jednocześnie nie wypalając budżetu na nietrafione decyzje dotyczące świadczeń dodatkowych, warto pomyśleć o platformie Medicover Benefits. Dlaczego?

Platforma benefitowa pozwala wybrać pakiet świadczeń pod indywidualne potrzeby pracownika. Dzięki temu zarówno starszy, jak i młodszy pracownik będzie mógł ustalić dla siebie taki zestaw benefitów, które będą stanowiły dla niego realną wartość i zmotywują do pracy. 

Co więcej, możliwość wyboru świadczeń to dodatkowa zaleta dla każdego potencjalnego pracownika — dzięki temu wyróżnisz się na rynku pracy. To świetna karta przetargowa podczas rozmowy rekrutacyjnej i atrakcyjne rozwiązanie w czasach niskiej stopy bezrobocia w kraju i wielkiego zapotrzebowania na specjalistów.

Do tego platforma Medicover Benefits jest prosta w obsłudze i znacznie ułatwia pracę działu HR poprzez wgląd w wybrane świadczenia pracownicze w jednym miejscu. Możesz także wygenerować raporty, które przedstawią Ci wykorzystanie poszczególnych benefitów przez pracowników Twojej firmy. Dzięki temu będziesz wiedzieć, w co inwestować dalej, a z czego lepiej zrezygnować.

Podsumowanie

Wielopokoleniowy zespół to ogromna korzyść — dzięki niemu zyskasz w firmie niezbędną wiedzę i doświadczenie, ale także świeżość spojrzenia i wiele pomysłów na nowe rozwiązania. Jednak w taki zespół należy inwestować, a z racji różnicy wieku pracowników, warto indywidualnie podejść do potrzeb każdego z nich. Szczególnie że, jak wskazują badania, benefity są bardzo ważne dla młodych, dopiero rozpoczynających karierę pracowników.

Sukces Twojej firmy to ludzie! Postaw na indywidualną motywację >> Dowiedz się więcej