Wspomóc trawienie. Sposoby na metabolizm

Okres jesienno-zimowy, a przede wszystkim świąteczno-noworoczny, sprzyja zwiększonemu apetytowi, a jednocześnie mniejszej niż w okresie letnim aktywności ruchowej. Siedzący tryb życia oraz przejadanie się to główne przyczyny dolegliwości ze strony układu trawiennego. Jak im zaradzić?
Dieta wspomagająca metabolizm

Niestrawność

Z badania TNS Pentor wynika, że na niestrawność oraz różnego rodzaju bóle żołądka cierpi z różną częstotliwością blisko połowa Polaków (49%). Problem jest zatem powszechny i, mimo że wiedza na temat konieczności stosowania odpowiednio zbilansowanej diety oraz dobroczynnego działania sportu na zdrowie człowieka jest mocno rozpowszechniona, wciąż nie brakuje pacjentów, którzy właśnie w wyniku prowadzonego stylu życia trafiają do lekarzy z takimi dolegliwościami jak zgaga, niestrawność czy refluks żołądkowo-przełykowy.

Odżywianie a problemy żołądkowe

Szeroko pojęte choroby układu pokarmowego wynikają, w opinii lekarzy, przede wszystkim z nieprawidłowego sposobu odżywiania.

– Powodem jest dieta bogata w wysokoprzetworzone produkty, tłuste (zwłaszcza obfite w tłuszcze zwierzęce) pokarmy, a także zbyt mała ilość spożywanego każdego dnia błonnika (występuje on np. w produktach pełnoziarnistych, warzywach i owocach) – wyjaśnia Magdalena Chince, żywieniowiec oraz trener wellness.

Nie pomaga również to, że pracujemy coraz więcej i żyjemy coraz szybciej, często nie mając czasu na celebrowanie posiłków

- Przyczyną dolegliwości ze strony układu pokarmowego może być też jedzenie w pośpiechu, przejadanie się i wypijanie zbyt małej ilości wody w ciągu dnia. Kłopoty z trawieniem mogą być też wynikiem zażywania dużej ilości leków i stresu – dodaje ekspert.

Szczególnie narażone na choroby układu pokarmowego są osoby, które przeszły terapię antybiotykową oraz spożywające prawie wyłącznie pokarmy przetworzone, ponieważ u takich pacjentów następuje wyniszczenie flory bakteryjnej jelit, odpowiedzialnej za wspomaganie przemian metabolicznych.

Wzdęcia

Jednym z najczęściej spotykanych problemów, związanych z nieprawidłową pracą układu trawienia, są wzdęcia. Międzynarodowe statystyki mówią, że problem wzdęć dotyczy 30% ogólnej populacji, zaś w przypadku osób z zaburzeniami przewodu pokarmowego sięga nawet 90%. Przyczyną występowania objawów w postaci wzdęć może być nietolerancja laktozy. Jest to rodzaj nietolerancji pokarmowej, związanej z brakiem możliwości trawienia przez chorego dwucukru obecnego w niektórych produktach mlecznych. W przypadku wzdęć powodem problemów może być także nieprawidłowy sposób odżywiania. Wzdęciom sprzyja spożywanie takich pokarmów jak rośliny strączkowe (np. fasola, groch) czy warzywa kapustne (np. kapusta, brukselka, kalafior, brokuł). Można zminimalizować te działanie, stosując odpowiednią technikę kulinarną – namaczanie, następnie zmiana wody do gotowania, gotowanie bez przykrycia na małym ogniu oraz przyprawy, np. majeranek, koper włoski, kmin rzymski, imbir, kolendra.

Poważne konsekwencje problemów układu pokarmowego

Skutki dolegliwości ze strony układu pokarmowego są dla pacjenta bardzo przykre i znacząco obniżają jakość życia.

– Chorzy uskarżają się na gazy, wzdęcia, odbijanie, uczucie pełności, zaparcia, biegunki, zgagę, refluks, bóle brzucha, wrzody, i szeroko rozumianą „niestrawność” – mówi Magdalena Chince. Dolegliwości żołądkowe zwykle ustępują w ciągu kilku dni, jeśli jednak tak się nie dzieje, bądź przypadłości te nawracają, warto udać się do specjalisty, ponieważ ich medyczne przyczyny mogą być wielorakie – Powodem bólu żołądka, zgagi lub niestrawności mogą być takie choroby, jak: refluks, nieżyt żołądka, niedomykanie zwieracza żołądka, wrzody, zaburzenia trawienia, wydzielania enzymów trawiennych lub zaburzenia funkcjonowania wątroby i pęcherzyka żółciowego. Nieleczone, mogą powodować nieodwracalne zmiany w układzie trawiennym – zwraca uwagę specjalistka.

Co powinno być dla nas sygnałem, że należy skorzystać z porady lekarza?

– Jeżeli po zastosowaniu prawidłowego, lekkostrawnego modelu żywienia dolegliwości nie ustępują należy udać się do gastrologa – radzi specjalistka. Warto podkreślić, że prawidłowo funkcjonujące jelita warunkują zdrowie całego organizmu. Wynika to z tego, że jelita odgrywają bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu układu immunologicznego (odpornościowego) człowieka. Za regulację działania zarówno układu trawiennego, jak i odpornościowego odpowiada obecna w jelitach flora bakteryjna. Zatem sposób, w jaki się odżywiamy wpływa bezpośrednio na jakość naszego życia, a także na to, czy uda nam się bezchorobowo przejść okres jesienno-zimowy.

Dieta wspomagająca metabolizm

Kluczem do uniknięcia dolegliwości ze strony układu pokarmowego jest profilaktyka. Jak w przypadku każdej z chorób, znacznie korzystniej jest im zapobiegać niż je leczyć. Aby profilaktyka przyniosła rezultaty, konieczne jest jednak wprowadzenie zmian w naszym codziennym życiu i jadłospisie. Wystarczy stosować się do kilku podstawowych zasad, by mieć pewność, że nie będzie nas męczyć zgaga bądź niestrawność.

Woda w diecie

– Kluczową sprawą jest picie odpowiedniej ilości wody. 1,5 l to zbyt mało żeby oczyszczać organizm. Zalecane minimum to 2,5 l płynów każdego dnia (wliczamy w to również napary z ziół). Nie pijmy także podczas posiłków – radzi Magdalena Chince.

Dieta na układ pokarmowy

Warto wiedzieć, jakie pokarmy w sposób negatywny wpływają na pracę układu pokarmowego. Zaliczyć do nich możemy m.in.: obfite, smażone i tłuste potrawy, napoje gazowane, czekoladę i kawę. Warto również postawić w diecie na tak zwane naturalne probiotyki, czyli produkty zawierające bakterie wspomagające trawienie.

– Są to np. kiszone ogórki i kapusta, kefir i jogurty naturalne. W większości są to produkty łatwo dostępne, lecz przy ich zakupie warto zwrócić uwagę na skład (im mniejsza liczba komponentów, tym lepiej) bądź samodzielnie przygotowywać je w domu – wyjaśnia ekspert.

Dietetycy polecają także zmniejszenie (a nawet eliminację) z diety cukrów prostych, jedzenie posiłków w spokoju oraz dokładne przeżuwanie pokarmu. – Niezwykle pomocna w zakresie pracy układu pokarmowego jest również regularna aktywność fizyczna (5x30 min w tygodniu), która wspomaga procesy metabolizmu, a także zdrowy sen – to najlepsza forma regeneracji i regulacji pracy całego organizmu. Sport i wysypianie się wpływają też na redukcję stresu, który, jak wiadomo, także przyczynia się do problemów trawiennych – podsumowuje Magdalena Chince.

Pamiętajmy, że prawidłowa praca układu trawiennego zapewnia nie tylko lepsze samopoczucie, ale i wzmacnia układ odpornościowy. Warto zatem postawić na zbilansowaną dietę i aktywny tryb życia, by cieszyć się zdrowiem i czerpać przyjemność z jedzenia bez obaw, że po posiłku czekają nas dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

autor Beata Pałac
Data dodania 18.12.2017
Data ostatniej aktualizacji 16.01.2019