SZCZĘŚLIWI PRACUJĄ LEPIEJ?

Jeszcze kilka lat temu nikt nie łączył ze sobą pojęć „szczęście” i „praca”. Jednak rynek ulega dynamicznym zmianom. Firmy zaczęły dostrzegać, że usatysfakcjonowane i zaangażowane zespoły, pracujące przy tym z pasją, znacząco zwiększają efektywność. 

Atmosfera w pracy staje się coraz ważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy, a my już dziś wiemy, że zadowolenie pracowników jest kluczowe na drodze do osiągania celów biznesowych firmy. Wiadomo, szczęśliwi pracownicy mają poczucie, że ich praca jest wartościowa i ma sens, a to z kolei przekłada się na jakość pracy i lojalność.

Wśród praktyk mających na celu podnoszenie zadowolenia (a nawet szczęścia!) jest zatrudnienie dedykowanej osoby, która o to szczęście pracowników ma odpowiednio dbać. Ten, właściwie już globalny trend w zarządzaniu zespołem i organizacją, przyszedł do nas z zachodu Europy i Stanów Zjednoczonych. U nas to jeszcze dość mało popularny temat, ale i tak już można zaobserwować (choćby na portalach ogłoszeniowych), że posada Managera ds. Szczęścia budzi coraz większe zainteresowanie, zarówno firm, jak i osób poszukujących zatrudnienia. 

KIM JEST HAPPINESS MANAGER

Happiness Manager - inaczej nazywany Specjalistą ds. Dobrego Nastroju, Ambasadorem Szczęścia czy Strażnikiem Szczęścia, to ktoś odpowiedzialny za zadowolenie pracowników. To „człowiek od zadań specjalnych”.

Jego obowiązki są często podyktowane kulturą organizacji, misją, wizją, jej wartościami. Działania takiego managera obejmują troskę o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników, a także o tzw. workspace. Zadania te realizuje on/ ona zazwyczaj dysponując konkretnym budżetem. Mówiąc bardzo ogólnie, zarządzanie szczęściem pracowników to szereg działań, których efektem jest to, że każdy pracownik w firmie czuje się ważny, doceniony i pełen energii.  Warto pamiętać też, że odpowiednie zaopiekowanie się pracownikiem może oddziaływać również na jego prywatną sferę. Dziś chcemy przecież odczuwać szczęście w każdej dziedzinie naszego życia.  

ZADANIA HAPPINESS MANAGER

Przede wszystkim mylnym jest myślenie, że Happiness Manager ma spełniać zachcianki pracowników i odpowiadać wyłącznie za zapewnianie atrakcji. Do rzeczywistych zadań Happiness Managera należą:

· organizacja przestrzeni biurowej

· zaopatrzenie jej w potrzebne pracownikom przedmioty

· dbanie o przyjazne warunki rekrutacji

· dopilnowanie, by każdy pracownik traktowany był z szacunkiem 

· tworzenie i pielęgnowanie komfortowej, przyjemnej atmosfery w biurze

· organizacja akcji specjalnych, takich, jak: eventy okolicznościowe, wydarzenia celebrujące sukcesy, spotkania integracyjne

· umilanie pracy drobnostkami, detalami, które mają, wbrew pozorom, duże znaczenie (świeże kwiaty w wazonach, zdrowe soki)

· wsłuchiwanie się w potrzeby poszczególnych pracowników czy grup pracowników i odpowiednie reagowanie 

· bycie mediatorem w konfliktach 

SZCZĘŚCIE PRACOWNIKÓW W CZASIE PANDEMII

Czy szczęcie w pandemii postrzegane jest inaczej niż przed nią? Dla większości z nas tak. Dziś wartością nadrzędną jest bezapelacyjnie zdrowie, bardziej doceniamy też życie rodzinne, mocniej stawiamy na work-life balance. 

Tak jak każdy pracownik, tak Happiness Manager musiał dostosować się do zaistniałej sytuacji. Jednak przeniesienie większości biznesów do świata online nie zwolniło go z obowiązków dbania o współpracowników. Nasz Ambasador Szczęścia tak na początku pandemii, jak i nadal, ma co robić! 

Szczęśliwie wciąż może odciążać swoich kolegów z części zadań, organizować integracyjne spotkania online, kursy czy warsztaty w formie zdalnej. 

Dodatkowo dziś mamy idealny czas na to, by wspierać odporność psychiczną pracowników, np. organizując webinary z psychologami czy specjalistami zajmującymi się zarządzaniem zmianą. 

Już na początku pandemii niektórzy Managerowie mieli ciekawe pomysły – bezpośrednio pod drzwi mieszkań dostarczano pracownikom produkty spożywcze, z których każdy u siebie przygotowywał posiłek według wskazówek, np. znanego kucharza instruującego online. Były porady i wskazówki dotyczące tworzenia wygodnego domowego miejsca pracy zgodnie z zasadami ergonomii. Były broszury rozsyłane mailowo, a nawet podkładki pod komputery dostarczane pod adresy pracowników. Pamiętano też o dzieciach pracowników, to dla nich przygotowywano warsztaty lepienia z gliny, pieczenia babeczek czy tworzenia eco-stworów.

Teraz na topie jest organizowanie pracownikom wirtualnych spotkań ze stylistami, trenerami personalnymi czy dietetykami. Wszystkim nam przydadzą się zmiany po tych długich miesiącach spędzonych w domu. Dobry Happiness Manager o tym wszystkim po prostu wie. 

Ponadto, większość biur wciąż stoi opustoszałych i czeka na powrót pracowników. Takim miejscem należy się odpowiednio zająć, czasem też na poziomie administracyjnym.

CZY SZCZĘŚCIE PRACOWNIKÓW SIĘ FIRMOM OPŁACA?

O kulturę szczęścia w pracy warto dbać. Dlaczego? Bo firmy, których pracownicy są szczęśliwi zarabiają więcej. Po prostu. Szczęśliwy pracownik nie będzie szukał szczęścia w firmie konkurencyjnej. Rzadziej będzie wypalony, rzadziej będzie chorował i korzystał ze zwolnień. 

Zatrzymanie talentów w firmie to też coraz trudniejsza sprawa, tym bardziej w dobie pracy online, kiedy pracownik nie jest właściwie już ograniczony lokalizacją. Do tego obserwując zachowania pracowników widzimy, że wysokość pensji nie jest już najważniejszym czynnikiem decydującym przy wyborze pracodawcy. 

Happiness Manager dba o pozytywne relacje ze współpracownikami i przełożonym. Jeśli atmosfera jest czysta, a relacje przyjazne, to pracownicy nie szukają zmian, a nawet jeśli zmieniają posadę, to będą polecać firmę jako przyjemne miejsce pracy.

Pracodawcy! Śmiało wprowadzajcie politykę szczęścia w waszych firmach. Nawet teraz, w erze pracy zdalnej. Dbajcie o swoich pracowników i promujcie pracoszczęście. To się naprawdę opłaci. 

Sprawdź jak możesz zadbać o szczęście pracowników eliminując stres i lęk w Twojej firmie >> 

SZCZĘŚLIWEJ PRACY WSZYSTKIM!

Dopasuj ofertę do potrzeb swojej firmy