SZCZĘŚLIWI PRACUJĄ LEPIEJ?
Jeszcze kilka lat temu nikt nie łączył ze sobą pojęć „szczęście” i „praca”. Jednak rynek ulega dynamicznym zmianom. Firmy zaczęły dostrzegać, że usatysfakcjonowane i zaangażowane zespoły, pracujące przy tym z pasją, znacząco zwiększają efektywność.
Atmosfera w pracy staje się coraz ważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy, a my już dziś wiemy, że zadowolenie pracowników jest kluczowe na drodze do osiągania celów biznesowych firmy. Wiadomo, szczęśliwi pracownicy mają poczucie, że ich praca jest wartościowa i ma sens, a to z kolei przekłada się na jakość pracy i lojalność.
Wśród praktyk mających na celu podnoszenie zadowolenia (a nawet szczęścia!) jest zatrudnienie dedykowanej osoby, która o to szczęście pracowników ma odpowiednio dbać. Ten, właściwie już globalny trend w zarządzaniu zespołem i organizacją, przyszedł do nas z zachodu Europy i Stanów Zjednoczonych. U nas to jeszcze dość mało popularny temat, ale i tak już można zaobserwować (choćby na portalach ogłoszeniowych), że posada Managera ds. Szczęścia budzi coraz większe zainteresowanie, zarówno firm, jak i osób poszukujących zatrudnienia.
KIM JEST HAPPINESS MANAGER
Happiness Manager - inaczej nazywany Specjalistą ds. Dobrego Nastroju, Ambasadorem Szczęścia czy Strażnikiem Szczęścia, to ktoś odpowiedzialny za zadowolenie pracowników. To „człowiek od zadań specjalnych”.
Jego obowiązki są często podyktowane kulturą organizacji, misją, wizją, jej wartościami. Działania takiego managera obejmują troskę o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników, a także o tzw. workspace. Zadania te realizuje on/ ona zazwyczaj dysponując konkretnym budżetem. Mówiąc bardzo ogólnie, zarządzanie szczęściem pracowników to szereg działań, których efektem jest to, że każdy pracownik w firmie czuje się ważny, doceniony i pełen energii. Warto pamiętać też, że odpowiednie zaopiekowanie się pracownikiem może oddziaływać również na jego prywatną sferę. Dziś chcemy przecież odczuwać szczęście w każdej dziedzinie naszego życia.
ZADANIA HAPPINESS MANAGER
Przede wszystkim mylnym jest myślenie, że Happiness Manager ma spełniać zachcianki pracowników i odpowiadać wyłącznie za zapewnianie atrakcji. Do rzeczywistych zadań Happiness Managera należą:
· organizacja przestrzeni biurowej
· zaopatrzenie jej w potrzebne pracownikom przedmioty
· dbanie o przyjazne warunki rekrutacji
· dopilnowanie, by każdy pracownik traktowany był z szacunkiem
· tworzenie i pielęgnowanie komfortowej, przyjemnej atmosfery w biurze
· organizacja akcji specjalnych, takich, jak: eventy okolicznościowe, wydarzenia celebrujące sukcesy, spotkania integracyjne
· umilanie pracy drobnostkami, detalami, które mają, wbrew pozorom, duże znaczenie (świeże kwiaty w wazonach, zdrowe soki)
· wsłuchiwanie się w potrzeby poszczególnych pracowników czy grup pracowników i odpowiednie reagowanie
· bycie mediatorem w konfliktach