W przeciągu kilku miesięcy 2020 roku wydarzyło się tak wiele w temacie wellbeingu, jak jeszcze nigdy dotąd. Oczywiście wszystko za sprawą koronawirusa, który zamknął biura, a pracowników wysłał do domów i pracy zdalnej. Cześć firm zmuszona była do zmiany strategii marketingowych czy modeli biznesowych, niektórym nie udało się przetrwać COVIDOWEJ burzy.

NA POLU WALKI

Z dnia na dzień pracownik musiał przestawić się na system pracy zdalnej i nauczyć się godzić ją ze zdalną nauką swoich dzieci. A to jeszcze nie wszystko - do tego doszedł lęk o zdrowie, obawa o przyszłość finansową rodziny, lęk o pracę i wynagrodzenia. Pracownicy zostali zamknięci całymi rodzinami w czterech ścianach, musząc poradzić sobie z nową rzeczywistością, a często też z brakiem przestrzeni i sprzętu. Wszyscy znaleźliśmy się na polu walki.

IDZIE NOWE

Na szczęście firmy dość szybko dostrzegły konieczność wsparcia pracowników w zakresie psychiczno-emocjonalnym. Szczególnie te z nich, które już przed pandemią miały sprawnie działający, inteligentny system wellbeingowy. Polityka wellbeingowa to zarządzanie poczuciem dobrostanu pracowników w sposób dynamiczny i uważny, dostosowany do aktualnych potrzeb pracowników. Już na początku 2020 widzieliśmy, że stara era benefitów jest za nami, idzie nowe i nieznane. Wiele działań było spontaniczną reakcją na powstałe problemy.

Co nam pozostawił po sobie rok 2020? Świat istniejący głównie online. Ludzi żyjących za pośrednictwem ekranów, potrzebujących często psychologicznego wsparcia, odciążenia w sprawach zajmowania się dziećmi, pragnących kontaktu z innymi ludźmi i dostępu do aktywności sportowych - oczywiście w wydaniu online.   

Rok 2021 zapowiada się bardzo podobnie. Zmiany z zeszłego roku są i najpewniej będą kontynuowane. Mając już jednak duże doświadczenie firmy nie muszą działać po omacku. Mogą (a wręcz powinny) zaplanować działania wellbeingowe, zmienić myślenie i stare strategie. Najważniejsze to trzymać rękę na pulsie, regularnie mierzyć poziom satysfakcji pracowników (np. poprzez badania pulse check), rozmawiać i reagować.

„Zadbajmy o ludzi, a oni zadbają o biznes”

Ktoś powiedział kiedyś to mądre zdanie, mając zapewne na myśl to, że pracownik holistycznie zaopiekowany, to pracownik sumienny, efektywny i zmotywowany do pracy, czyli cenny dla firmy i przynoszący jej zysk.

JAKIE BENEFITY BĘDĄ MOTYWOWAĆ PRACOWNIKÓW W 2021?

Na podstawie poprzedniego roku, wypowiedzi wielu specjalistów, a także raportu Activity „Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych” z dużą dozą prawdopodobieństwa można przyjąć, że te przedstawione poniżej:

1.    Dodatkowy pakiet opieki medycznej
Jest wciąż na czele najbardziej pożądanych benefitów. Szczególnie w dobie niewydolnego i obecnie obciążonego systemu państwowej opieki zdrowotnej (kolejek do państwowych przychodni i ograniczonego kontaktu z lekarzami), pracownicy cenią sobie dostęp do prywatnej opieki dla siebie i swojej rodziny. Możliwość skorzystania z teleporad, otrzymania e-skierowania czy e-recepty wydaje się być teraz na wagę złota.

2.    Dodatkowe wsparcie medyczne
Niektóre z firm już proponują swoim pracownikom dostęp do darmowych testów na COVID (w przypadku podejrzenia wirusa u siebie lub członka rodziny albo w sytuacji powrotu do biura i pracy stacjonarnej).

3.    Elastyczny czas pracy
Doświadczenia związane z pracą w towarzystwie dzieci pokazało, że dostosowanie godzin pracy do indywidualnych potrzeb i preferencji pracownika jest sprawą kluczową dla zachowania jego efektywności.

4.    Ubezpieczenie na życie
W dobie niepewności, którą zafundował nam koronawirus ubezpieczenie na życie swoje i swoich bliskich jest (i będzie) sprawą priorytetową.

5.    Wsparcie psychologiczne
Pracownik żyjący w stresie, to pracownik, który choruje (często długoterminowo), korzysta ze zwolnień lekarskich, nie jest efektywny czy zmotywowany. Dziś większość z nas, w mniejszym bądź większym stopniu, ulega atmosferze strachu związanej z pandemią, niepewnością jutra. Do tego dochodzą problemy osobiste, relacyjne, związane często z obniżonymi zarobkami, zmianą pracy, opieką nad dziećmi etc. Jest tego sporo. Dlatego wsparcie psychologiczno-emocjonalne pracowników nadal powinno znajdować się naszczycie listy, jeśli chodzi o najpotrzebniejsze benefity 2021. Część firm już organizuje sesje z terapeutami, uruchamia telefony zaufania, czaty czy anonimowe konsultacje z psychologami a różne programy wsparcia psychologicznego.

6.    Wypożyczalnia lub dofinansowanie sprzętów biurowych
Pandemia zastała nas kompletnie nieprzygotowanych na pracę i naukę w trybie zdalnym. Część pracowników miała problem z zapewnieniem wszystkim członkom rodziny sprzętów biurowych i przestrzeni odpowiedniej do pracy czy nauki. Dlatego w odpowiedzi na to zapotrzebowanie niektóre z firm wyszły z propozycją wypożyczenia biurek, krzeseł, dodatkowych monitorów czy drukarek. Inne postanowiły dofinansować sprzęt biurowy.

7.    Pomoc w opiece nad dziećmi
Jak pracować w towarzystwie dzieci? Jak łączyć pracę zdalną ze zdalnym nauczaniem? Odpowiedzi na te pytania od marca 2020 szukało wielu pracowników. Gros firm rozumiejąc problem, wyszło z propozycją zdalnych warsztatów dla dzieci, były też kursy, przedstawienia teatralne czy internetowe czytanie bajek. Firmy rozsyłały materiały edukacyjne dla dzieci i rodziców (te dla rodziców instruowały, jak organizować czas pociechom). Mimo, że część dzieci wróciła już do szkół i przedszkoli, firmowa pomoc w opiece nad dziećmi stała się ważnym benefitem docenianym przez pracowników.

8.    Integracja online
Izolacja i zamknięcie w czterech ścianach nie sprzyjało utrzymywaniu więzi w zespołach. Pracownicy łakną kontaktów, spotkań choćby tych przez Internet. Nieformalne spotkania przy wirtualnej kawie to dobry sposób, by budować „ducha zespołu” i poczucie przynależności w tych trudnych czasach.

9.    Tworzenie pracowniczych grup wsparcia w sprawach prywatnych
Grupy działające na zasadzie koleżeńskiej pomocy, giełdy ogłoszeń - ktoś przyniesie leki, ktoś pomoże dziecku przy odrabianiu zadań z matematyki. Wsparcie w sprawach prywatnych pomaga w budowaniu więzi, zarówno prywatnych, jak i zawodowych.

10.    Zajęcia fitness online i programy zajęć zdalnych
Zamknięto sale treningowe i kluby sportowe. Pracownicy nadal nie mają jak skorzystać z kart sportowych, ale to nie znaczy, że nie potrzebują aktywności sportowych. Spora część firm postawiła na platformy z ćwiczeniami online, warsztaty jogi czy programy porannego rozruchu przez Internet. Sport online to bardzo prawdopodobna wizja przyszłości. Część pracowników już deklaruje, że zostanie przy tej opcji, nawet gdy restrykcje zelżeją.

11.    Sportowe wyzwania tzw. challenge
W grupie raźniej! Hurtowo ruszyły sportowe wyzwania w grupach, pracownicy wzajemnie się motywują, często mając do dyspozycji specjalne aplikacje mobilne.

12.    „Power meeting”
Przerwy w pracy na fizyczny rozruch - to nowość ciesząca się jeszcze większą popularnością w czasie pandemii niż przed nią. Przerywamy meeting, by wspólnie wykonać kilka ćwiczeń idealnych dla kręgosłupa.

13.    Dofinansowania do szkoleń, języków, kursów
To nadal cenny dla pracownika benefit. Dziś jednak z focusem na tematy takie, jak: zarządzanie stresem/ radzenie sobie ze stresem, efektywna praca z domu, zarządzanie czasem.

14.    Wykłady/webinary
Tu rządzi niezmiennie niemal od początku 2020 roku tematyka związana z kondycją psychiczno-emocjonalną pracowników, radzeniem sobie ze stresem, dbaniem o odporność w ujęciu holistycznym. Wykłady specjalistów z tych dziedzin cieszą się dużym zainteresowaniem i nic nie wskazuje na to, by coś w tej kwestii miało ulec zmianie.

15.    Dostęp do aplikacji
Wychodząc naprzeciw potrzebom czasów pandemicznych, część firm proponuje swoim pracownikom aplikacje mobilne. Znane jest już wykorzystanie technologii w obszarze zdrowia (np. aplikacje z relaksacyjnymi sesjami medytacji online przed snem), sportu (aplikacje do challenge”ów), czy kulinariów (przepisy, diety, kalkulatory kalorii).

16.    Porady dietetyków, fizjoterapeutów, a także stylistów
Zasiedzieliśmy się w domach. Niektórym na zdrowie wyjdą konsultacje z dietetykami (być może waga wymaga zredukowania po czasie izolacji domowej), fizjoterapeutami (kręgosłup od miesięcy pracy zdalnej jest często w słabej kondycji), a być może przed powrotem do pracy w biurze pracownikom marzy się stylista, który pomoże zbudować styl na nowo.

17.    Zdrowe pakiety wysyłane do domów pracowników
Dziś wszyscy stawiamy na zdrowie. Przypomnieliśmy sobie, że to ono jest najważniejsze. Część firm rozsyła swoim pracownikom pakiety ze zdrową żywnością, ziołami, a nawet dostarcza sprzęty typu krokomierz.

18.    Newslettery (np. ze zdrowymi przepisami)
Pandemia zmieniła nasze podejście do wielu spraw, np. do diety. Ludzie zaczęli baczniej przyglądać się temu, co jedzą. Mówi się, że jedzenie obok ruchu i snu, jest jednym z najważniejszych aspektów w walce o lepszą odporność. Newslettery ze zdrowymi przepisami mogą ułatwić i uatrakcyjnić rodzinne gotowanie.

19.    Ergonomia pracy
Temat pojawił się z początkiem pandemii, kiedy pracownicy musieli odnaleźć się w pracy w warunkach domowych. Ergonomia pracy podczas długich godzin przed komputerem stała się sprawą kluczową. Powstały webinary, instrukcje, konsultacje z rehabilitantami i pracownicze wypożyczalnie sprzętów. To temat, który zostanie z nami na długo.

20.    Elastyczna platforma benefitowa
Ceniona przez pracowników opcja osobistego wyboru własnej kombinacji benefitów z listy proponowanych przez firmę.

21.    Moda na dofinansowanie zakupu roweru
Ruch to zdrowie! To moda idąca z Zachodu, ale sadząc po liczbie miłośników dwóch kółek w Polsce, szybko ma szanse przyjąć się u nas na dobre.

Sprawdź jak z Medicover Zdrowa Firma możesz wesprzeć pracowników w tym trudnym czasie, oferujemy rozwiązania ze wszystkich obszarów zdrowia od zdrowia fizycznego, psychicznego aż po społeczne.

 

Poznaj medicover zdrowa firma