Ćwiczenia na staw biodrowy - sposoby na ból biodra

Ból stawów biodrowych może powodować duży dyskomfort w codziennym życiu. Mięśnie pośladków grają istotną rolę w stabilizacji postawy, a biodra stanowią główną podporę ciała i muszą być odporne na duże obciążenia. Łatwo doprowadzić do przeciążeń.

Ból stawów biorowych

Stawy biodrowe, jeśli nie dostarczamy im odpowiedniej dawki aktywności fizycznej, ulegają osłabieniu. Jednocześnie jeśli są przeciążone i nieużywane w pełnym zakresie, mogą być przykurczone.

Ortopeda Wiktor Dega powiedział „Chory staw biodrowy – chory człowiek”. Dolegliwości stawów biodrowych bywają bardzo dokuczliwe. Na szczęście biodra dobrze reaguje na ćwiczenia. Potrzebne są im zarówno ćwiczenia wzmacniające jak i rozciągające.

Ćwiczenia na biodra

Zobacz przykłady ćwiczeń na biodra, które możesz wykonać samodzielnie. Trening przygotowała fizjoterapeutka. Zestaw ćwiczeń przewidziany jest na 15-20 minut, ale możesz wykonać tylko wybrane ćwiczenia.

Do ćwiczeń potrzebne będą:

  • poduszka sensomotoryczna
  • pasek
  • poduszka
  • butelka wody

Przykłady ćwiczeń, które możesz obejrzeć w wideo.

Stań na poduszce sensomotorycznej tak, aby stopy nie łączyły się. Ręce połóż na biodrach, lekko ugnij nogi w kolanach. Napnij mięśnie brzucha i „schowaj” kość ogonową pod siebie. Utrzymaj tę pozycję licząc do 5. Potem rozluźnij mięśnie i powtórz ćwiczenie jeszcze 2 razy. Jeśli czujesz się niepewnie, tracisz równowagę, stań przy ścianie, aby się przytrzymać.

Ćwiczenia pomogą ci pozbyć się bólu stawu biodrowego.


Połóż się na plecach, nogi ugięte, pod stopami połóż poduszkę. Unieś biodra do góry. Ten ruch powtórz 10 razy.

Ból biodra może mieć różne przyczyny, np. chorobę zwyrodnieniową stawu.


Uklęknij i wyprostuj nogę w kolanie. Stopę skieruj w swoją stronę. Wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund. Odpocznij, a potem powtórz ćwiczenie jeszcze 2 razy.

Jedną z najczęstszych dolegliwości jest tzw. biodro trzaskające. Ćwicz stawy biodrowe, aby uniknąć dolegliwości.

Dla stawu biodrowego również bardzo ważne są mięśnie brzucha, dlatego warto zainteresować się także ćwiczeniami na tę partię ciała.

Powiązane tematy: 

Trening dla osób wykonujących pracę siedzącą

Ćwiczenia na stawy kolanowe

Prezentowanych informacji o charakterze medycznym nie należy traktować jako wytycznych postępowania medycznego w stosunku do każdego pacjenta. O postępowaniu medycznym, w tym o zakresie i częstotliwości badań diagnostycznych i/lub procedur terapeutycznych decyduje lekarz indywidualnie, zgodnie ze wskazaniami medycznymi, które ustala po zapoznaniu się ze stanem pacjenta. Lekarz podejmuje decyzję w porozumieniu z pacjentem. W przypadku chęci realizacji badań nieobjętych wskazaniami lekarskimi, pacjent ma możliwość ich odpłatnego wykonania.
Data dodania 07.07.2022
Data ostatniej aktualizacji 01.12.2023