Prezent na Dzień Matki - 6 porad dla mam 50+

Jak dbać o zdrowie naszych mam? Jak dbać o siebie, gdy jako dojrzała matka masz wreszcie czas na poświęcenie uwagi własnemu zdrowiu? Mamy w wieku 50+ to grupa, która wymaga precyzyjnej profilaktyki zdrowotnej. Wraz z nadejściem menopauzy pojawia się szereg zmian, wymuszających większą uwagę. Niezwykle istotną staje się konieczność regularnych badań przesiewowych. Coraz większą rolę zaczyna też odgrywać dieta i regularna aktywność fizyczna. Oto 6 kwestii zdrowotnych, na które należy zwrócić szczególną uwagę, gdy przekroczymy próg „pięćdziesiątki”.
Dojrzała mama to szczęśliwa mama

Mama i zmarszczki - jak pielęgnować cerę?

Pierwsze zmarszczki, przebarwienia, utrata elastyczności skóry – to najczęstsze problemy dermatologiczne, związane z wchodzeniem w okres menopauzy. Dojrzała cera wymaga precyzyjnej i uważnej pielęgnacji, najlepiej przy zastosowaniu dermokosmetyków o szerokim spektrum działania.

Łagodne kremy pielęgnacyjne zamieniamy na specyfiki o dogłębnym działaniu nawilżającym. Warto zainwestować w kosmetyki z dodatkiem witaminy C, retinolu, kwasu hialuronowegokoenzymów Q10. Dobrym rozwiązaniem może być punktowe stosowanie serum odmładzającego w kapsułkach. Ze starzeniem skóry walczymy też „od wewnątrz”, wdrażając dietę, bogatą w składniki o działaniu przeciwutleniającym i rezygnując z używek.

Największy wróg cery dojrzałej? Fotostarzenie się skóry. Skuteczna ochrona przed skutkami promieniowania UVA i UVB jest istotna dla kobiet w każdym wieku. W przypadku kobiet dojrzałych, skutki nadmiernej ekspozycji na słońce są jednak dużo bardziej widoczne. Aby uniknąć plam i przebarwień, należy ograniczyć długość kąpieli słonecznych i bezwzględnie stosować kremy z wysokim filtrem (min. SPF 30).

Mama 50+ - dieta i odchudzanie

Jednym ze skutków menopauzy jest intensywne odkładanie się cholesterolu. Po przekroczeniu 50-tki duża część kobiet – niezależnie od dotychczasowych predyspozycji zdrowotnych – boryka się z problemem nadmiaru kilogramów. Metabolizm spowalnia, a dotychczas stosowane diety mogą być niewystarczające.

Dieta dla mam dojrzałych powinna być oparta o składniki dostarczające możliwie różnorodnych wartości odżywczych – witamin, minerałów, błonnika, zdrowego cholesterolu. Warto zgłębić też tematykę antyoksydantów (przeciwutleniaczy) i ich wpływu na nasze zdrowie.

Idealny jadłospis dla kobiet dojrzałych powinien opierać się o następujące składniki:

  • zielone warzywa z rodziny kapustowatych (brukselki, kapusta, brokuły) – zajmujące pierwsze miejsca w rankingach żywności o działaniu antynowotworowym,
  • warzywa strączkowe,
  • jagody, maliny, borówki, jeżyny – dostarczające niezbędnych witamin,
  • cytrusy i aronia – bogactwo witaminy C, kluczowej w walce ze starzeniem się skóry,
  • ryby i owoce morza – czyli niezbędne źródło kwasów z grupy omega-3,
  • kasze i pieczywo razowe,
  • herbaty zielone i herbaty ziołowe,
  • kurkuma, imbir,
  • kakao i gorzka czekolada – jeden ze sposobów na naturalne podniesienie libido,
  • chudy nabiał (jogurty, kefiry, maślanka) – niezbędny do uzupełnienia niedoborów wapnia.

Dieta dla matek 50+ powinna mieć szerokie działanie profilaktyczne. Układając jadłospis – najlepiej z pomocą dietetyka – bierzemy po uwagę konieczność zapobiegania otyłości (uznawanej obecnie za jedną z chorób cywilizacyjnych), miażdżycyosteoporozie.

Wybieramy zatem żywność lekką, łatwostrawną, dostarczającą wszystkich koniecznych składników odżywczych i nietuczącą. Do diety włączamy dobrej jakości zielone herbaty lub własnoręcznie wyciskane soki z zielonych warzyw.

Mama i menopauza – jak sobie pomóc?

Menopauza to naturalny proces fizjologiczny, będący skutkiem zmian (tu m.in. spadku poziomu estrogenów), zachodzących w układzie rozrodczym. Dla wielu kobiet w wieku 50+ klimakterium to jednak trudny okres, wiążący się z szeregiem uciążliwych dolegliwości, znacznie utrudniających pracę i codzienną aktywność.

Najczęściej występujące objawy menopauzy to:

  • uderzenia gorąca i zwiększona potliwość,
  • kołatanie serca,
  • bóle głowy,
  • drażliwość, wahania nastroju,
  • ogólne obniżenie kondycji psychofizycznej,
  • zmniejszenie libido.

W przypadku objawów uciążliwych (ból serca, migreny, znaczne wahania nastrojów) warto zasięgnąć porady lekarza.

Kobieta, matka 50+ dba o swoje zdrowie i urodę

Pomocną może okazać się hormonalna terapia zastępcza (HTZ), wymagająca uprzedniego, szerokiego wywiadu zdrowotnego. Jeżeli objawy są stosunkowo łagodne, możemy nad nimi zapanować korygując dotychczasową dietę i tryb życia.

Naturalne sposoby łagodzenia skutków menopauzy obejmują:

  • wzbogacenie diety o składniki z wysoką zawartością witamin (A, C, E) i minerałów (wapń, cynk, selen) oraz błonnika,
  • rezygnację z używek – picia kawy i alkoholu, palenia papierosów, stosowania nadmiaru cukru i soli,
  • w razie potrzeby – stosowanie suplementacji, po uprzedniej konsultacji z lekarzem,
  • lekką, ale codzienną aktywność fizyczną.

Mama i ćwiczenia - aktywność fizyczna dla kobiet dojrzałych

Rezygnacja z regularnej aktywności fizycznej to jedno z największych zagrożeń dla zdrowia kobiet po 50-tce. Obawy przed doznaniem ewentualnego urazu (na skutek zwiększonej łamliwości kości) są zrozumiałe. Do ruchu nie zachęca też osłabiona kondycja psychofizyczna. Statystyki i opinie lekarzy nie pozostawiają jednak złudzeń – siedzący tryb życia ma długofalowe, niszczycielskie działanie na układ krwionośny.

Warto zatem przełamać niechęć i wdrożyć niewymagające, ale codzienne ćwiczenia. Na dobry początek wystarczy zwykły spacer. Krótki, półgodzinny marsz pozwoli na dotlenienie umysłu i rozciągnięcie mięśni.

Aktywności fizyczne, polecane szczególnie kobietom 50+, obejmują też:

  • pływanie – działające dobroczynnie na kręgosłup i poprawiające krążenie krwi,
  • nordic walking – spacer z użyciem specjalnie wyprofilowanych kijków to sprawdzony, skandynawski sposób na utrzymanie zdrowej postury i dobrej formy,
  • jogę – wybieramy ćwiczenia średniozaawansowane, skupiając się na lekkim rozciąganiu mięśni (o dobór zestawu indywidualnych ćwiczeń warto poprosić specjalistę),
  • fitness – czyli recepta na stres, zły humor i nadmierne kilogramy.

Przyspieszenie metabolizmu, spalanie nadmiernych kalorii, wzmocnienie układu krążenia – zalety regularnych ćwiczeń można mnożyć w nieskończoność. Przypomnijmy jeszcze oczywisty fakt: aktywność fizyczna to najszybsza, naturalna metoda na podniesienie poziomu serotoniny i lepsze samopoczucie.

Menopauza a seks kobiet 50+

Mówiąc o serotoninie i endorfinach nie sposób nie wspomnieć o kolejnej kwestii, o którą szczególnie warto zadbać w okresie menopauzy. W kontekście dojrzałości i tematu przekwitania seks bywa traktowany jako tabu. Dla wielu kobiet menopauza wiąże się z poczuciem utraty atrakcyjności. Udanemu życiu seksualnemu nie sprzyjają też wahania nastrojów oraz dolegliwości natury fizycznej.

Klimakterium może wiązać się z postępującymi zmianami błon śluzowych. Suchość pochwy, osłabienie mięśni dna macicy, obniżone libido, ból w trakcie stosunku – to najczęstsze dolegliwości, będące przyczyną rezygnacji kobiet dojrzałych z aktywności seksualnej.

Istnieje szereg rozwiązań, mogących złagodzić lub całkowicie zniwelować powyższe objawy – począwszy od stosowania środków nawilżających po konsultację z seksuologiem i ginekologiem. Warto też rozważyć stosowanie hormonalnej terapii zastępczej, która pomoże w uregulowaniu kluczowych dolegliwości, związanych z menopauzą.

Decyzję o możliwości włączenia terapii podejmuje lekarz. Nie zapominajmy, że najprostszą metodą podniesienia libido jest lekka aktywność fizyczna i wzbogacenie diety o naturalne afrodyzjaki (gorzka czekolada, , truskawki, migdały, pestki dyni).

Jakie badania powinna wykonać dojrzała mama? 

Okres dojrzałości powinien być dla kobiet czasem wzmożonej profilaktyki. Walczymy nie tylko ze skutkiem upływającego czasu, ale i groźnymi, przewlekłymi chorobami – miażdżycą, osteoporozą, żylakami. Nasila się też regularność badań przesiewowych w kierunku nowotworów. Wczesne rozpoznanie pierwszych oznak choroby to nadal najbardziej skuteczna broń w walce z rakiem piersi, jajnika i nowotworami skóry.

Mama 50+ powinna wykonywać regularnie następujące badania:

Częstość badań zależy od aktualnego stanu zdrowia, skłonności genetycznych i przebytych chorób.

Mama 50+ - zadbana, zrelaksowana, zdrowa 

Menopauza nie musi być traktowana jako trudny i wymagający okres życia. Warto potraktować ten czas jako wyzwanie. To właśnie teraz możesz pozwolić sobie na zadbanie o – być może dotychczas ignorowane – kwestie zdrowotne.

Postaw na profilaktykę, zmień dietę na lżejszą i zdrowszą, poszukaj inspirujących aktywności fizycznych. Pozwól sobie na relaks i odrobinę luksusu przy wyborze kosmetyków. Jeśli zadbasz o siebie kompleksowo, zobaczysz, że Twój organizm odwdzięczy się doskonałą formą i wysokim poziomem endorfin!

Polecana lektura:

Właściwości antyoksydacyjne owoców i warzyw. Medycyna Rodzinna. 2011 Wawrzyniak A, Krotki M, Stoparczyk B.; 1:19-23

Problemy okresu menopauzy. Możliwości terapii. Medycyna Rodzinna. 2004 Grzechocińska B.; 2:55-60

Hormonalna terapia zastępcza. Nowa Medycyna 2001 Sikorski R.; 3

Dowiedz się więcej:

Ocena jakości życia kobiet w okresie pomenopauzalnym

https://journals.viamedica.pl/problemy_pielegniarstwa/article/view/36732/28344

Menopause and care of the mature woman

https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=X5KT_w6Nye8C&oi=fnd&pg=PA273&dq=mature+woman&ots=iOsaEVdU38&sig=zh-5qb7IMEIQ1APZwPGuxvOBNZE&redir_esc=y#v=onepage&q=mature%20woman&f=false

Microangiopathy of the brain and retina with hearing loss in a 50 year old woman: extending the spectrum of Susac’s syndrome

http://jnnp.bmj.com/content/jnnp/66/5/641.full.pdf

autor Katarzyna Pryga
konsultacja merytoryczna Aleksandra Woźniak, Specjalista ds. Informacji Medycznej Medicover
Data dodania 24.05.2018
Data ostatniej aktualizacji 03.04.2019