Sprawdź, jak korzystać z opieki

          MATERIAŁY DO POBRANIA >>          KORONAWIRUS - PYTANIA I ODPOWIEDZI >>     SZPITAL MEDICOVER - PYTANIA >>   

Przeczytaj List Prezesa Zarządu Medicover Polska do Pacjentów >>

SPRAWDŹ, JAK MOŻEMY CI POMÓC W KONKRETNYCH SYTUACJACH

  1. Porada internisty lub pediatry
  2. Porada lekarza specjalisty
  3. Pomoc w nagłej sytuacji lub w razie wypadku
  4. Porada alergologa
  5. Porada psychologa, psychiatry
  6. Opieka dla przyszłych mam
  7. Szczepienia ochronne dla dzieci
  8. Szczepienia poekspozycyjne
  9. Wizyty patronażowe
  10. Badania Medycyny Pracy
  11. Zalecenia dla pacjentów z astmą
  12. Badanie cytologiczne i badanie GBS
  13. Rehabilitacja i fizjoterapia dla dorosłych
  14. Zalecenia dla pacjentów z cukrzycą
  15. Funkcjonowanie Szpitala Medicover

PORADA INTERNISTY LUB PEDIATRY

Zachęcamy Cię, zostań bezpiecznie w domu i skorzystaj z telefonicznej porady z lekarzem. W sytuacji epidemii to najbezpieczniejsza forma konsultacji, która daje te same korzyści co wizyta w placówce.

Lekarz w trakcie porady telefonicznej przeprowadza wywiad, wydaje zalecenia, może wystawić e-Receptę, a w razie potrzeby e-Zwolnienie lekarskie. Jeśli stan zdrowia Pacjenta tego wymaga, lekarz wystawia e-Skierowanie na wykonanie badań czy dodatkową konsultację w Centrum Medicover.

  • umów poradę telefoniczną na konkretny dzień i godzinę w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  • skonsultuj się z lekarzem bez konieczności umawiania terminu, zadzwoń na Telefoniczną Poradę Medyczną 500 900 510 i porozmawiaj z lekarzem (od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 – 24.00 oraz w soboty i niedziele w godz. 8.00 – 24.00), lub
  • skorzystaj z czatu z lekarzem w aplikacji Medicover OnLine (mol.medicover.pl)

A jeśli byłeś już na wizycie u lekarza i chcesz z nim skonsultować swój stan zdrowia, leczenie, potrzebę badania lub wizyty, skorzystaj z funkcjonalności "Zadaj pytanie lekarzowi" dostępnej w aplikacji Medicover OnLine.

Uwaga. Telefoniczna Porada Medyczna dostępna jest tylko w języku polskim.


PORADA LEKARZA SPECJALISTY

Zachęcamy Cię, zostań bezpiecznie w domu i skorzystaj z telefonicznej porady z lekarzem specjalistą. W sytuacji epidemii to najbezpieczniejsza forma konsultacji, która daje te same korzyści co wizyta w placówce.

Lekarz w trakcie porady telefonicznej przeprowadza wywiad, wydaje zalecenia, może wystawić e-Receptę, a w razie potrzeby e-Zwolnienie lekarskie. Jeśli stan zdrowia Pacjenta tego wymaga, lekarz wystawia e-Skierowanie na wykonanie badań czy dodatkową konsultację w Centrum Medicover.

  • umów poradę telefoniczną na konkretny dzień i godzinę w Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  • skorzystaj z czatu z lekarzem w Medicover OnLine, lub
  • zarezerwuj wizytę w Centrum Medicover w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500. Rekomendujemy jednak, żebyś został bezpiecznie w domu i skorzystał z porady  telefonicznej
  • jeśli byłeś już na wizycie u lekarza i chcesz z nim skonsultować swój stan zdrowia, leczenie, potrzebę badania lub wizyty, skorzystaj z funkcjonalności "Zadaj pytanie lekarzowi" dostępnej  w aplikacji Medicover OnLine

POMOC W NAGŁEJ SYTUACJI LUB W RAZIE WYPADKU

  • zadzwoń na Pilną Pomoc Medyczną Hot Line Medicover 500 900 999

Nasi dyspozytorzy udzielą niezbędnych wskazówek medycznych, poinformują, do której placówki należy się udać, a w stanie zagrożenia życia, zdecydują o interwencji pogotowia. Jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał, zorganizują również wizytę lekarską.

Dyspozytorzy medyczni dostępni są 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.


PORADA ALERGOLOGA

Jeżeli dostrzegasz u siebie objawy alergii: katar, załzawione oczy, kaszl, obniżony nastrój

  • umów poradę telefoniczną z alergologiem na konkretny dzień i godzinę w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  • skorzystaj z czatu z lekarzem w aplikacji Medicover OnLine (od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 – 24.00 oraz w soboty i niedziele w godz. 16.00 – 24.00), lub
  • zarezerwuj wizytę w Centrum Medicover w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500. Rekomendujemy jednak, żebyś został bezpiecznie w domu i skorzystał z porady telefonicznej.

Jeśli jesteś już pod opiekę lekarza alergologa, ale nie jesteś w trakcie odczulania

  • umów poradę telefoniczną z swoim alergologiem na konkretny dzień i godzinę w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  • zarezerwuj wizytę w Centrum Medicover w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500. Rekomendujemy jednak, żebyś został bezpiecznie w domu i skorzystał z porady telefonicznej.

Jeśli jesteś już pod opiekę lekarza alergologa i zostałeś zakwalifikowany lub kontynuujesz odczulanie (immunoterapię swoistą)

Lekarz alergolog przeanalizuje Twoją dokumentację medyczną i określi wskazania do kontynuacji lub czasowego przerwania immunoterapii. Swoją decyzję podejmie w oparciu o wytyczne Konsultanta Krajowego w dziedzinie alergologii w sprawie prowadzenia swoistej immunoterapii alergenowej w okresie epidemii COVID-19:

  1. Jeśli lekarz podejmie decyzję o zakończeniu lub czasowym przerwaniu odczulania, poinformuje Cię o tym telefonicznie. Podczas rozmowy wyjaśni powody podjęcia takiej decyzji oraz zaproponuje dalsze postępowanie.
  2. Jeśli lekarz po analizie Twojej dokumentacji medycznej uzna, że proces odczulania należy kontynuować, dedykowany pracownik Centrum Medicover skontaktuje się z Tobą i ustali dogodny dla Ciebie termin wizyty w Centrum Medicover.

UWAGA - Porady z alergologiem dostępne są dla osób dorosłych i dzieci.

Z porad telefonicznych z alergologiem można skorzystać w godzinach pracy Centrów Medicover.


PORADA PSYCHOLOGA, PSYCHIATRY

Jeśli jesteś z miast: Łódź, Trójmiasto, Szczecin, Białystok, Bydgoszcz, Bielsko-Biała, Gliwice, Katowice, Kraków, Wrocław lub Kielce

  • umów konsultację na konkretny dzień i godzinę w aplikacji Medicover OnLine lub skontaktuj się z Infolinią 500 900 500, a psycholog lub psychiatra zadzwoni do Ciebie w umówionym terminie.

Jeśli jesteś miast: Warszawa, Poznań, Lublin lub z regionu, w którym dostawca, z uwagi na stan epidemii, zawiesił okresowo świadczenie usług

  • skontaktuj się z wybraną infolinią

CENTRUM MEDYCZNE DAMIANA  22 566 22 24 (Infolinia dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 – 21.00, w soboty w godz.7.00 - 20.00 oraz niedziele w godz. 8.00 – 20.00)

GEDEON MEDICA  600 506 844, 728 473 533, 602 328 062 (Infolinia dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 18.00, w soboty w godz. 8.00 - 15.00, w niedziele nieczynna)

Konsultant Centrum Medycznego Damiana lub Gedeon Medica zidentyfikuje Twoje dane, potwierdzi numer telefonu i zarezerwuje termin konsultacji. Potwierdzi Ci również przybliżoną godzinę telefonicznej konsultacji z psychologiem lub psychiatrą.

W ustalonym terminie konsultacji psycholog podejmuje 3 próby kontaktu z Tobą.

Ważne:

  • Czas porady telefonicznej jest taki sam jak czas wizyty u psychologa, psychiatry w placówce
  • Porady telefoniczne są realizowanie zgodnie z limitem określonym w pakiecie opieki
  • Psychiatra podczas porady telefonicznej może wystawić e-Receptę, a w razie potrzeby e-Zwolnienie lekarskie
  • Porady dostępne są w języku polskim

OPIEKA DLA PRZYSZŁYCH MAM

Kontrolna wizyta u ginekologa

Kontrolną wizytę u lekarza ginekologa możesz zrealizować zgodnie z ustalonym planem. Nasze Centra Medicover w większości pracują normalnie. Przed wizytą sprawdź na stronie www.medicover.pl/placowki aktualne informacje o godzinach pracy i zakresie dostępnych usług.

Czując się odpowiedzialni za zdrowie Twoje i dziecka zachęcamy Cię - zostań w domu i skorzystaj z porady telefonicznej z lekarzem.

Zachęcamy Cię do zamiany wizyty stacjonarnej na poradę telefoniczną z lekarzem. Taką poradę możesz umówić szybko i wygodnie w aplikacji Medicover OnLine. Umów poradę na konkretny dzień i godzinę, a lekarz do Ciebie zadzwoni.

W trakcie rozmowy lekarz przeprowadzi wywiad, wyda zalecenia, może wystawić e-Receptę oraz
e-Zwolnienie lekarskie. A jeśli Twój stan zdrowia będzie wymagał konsultacji w placówce, otrzymasz wymagane e-Skierowanie na tę wizytę.  

Badania kontrolne

Badania kontrolne możesz zrealizować zgodnie z zaleceniami Twojego lekarza.

Wiemy, że jako przyszła mama wymagasz szczególnej opieki i troski. Dlatego z myślą o Twoim zdrowiu i bezpieczeństwie uruchomiliśmy w Centrach Medicover dedykowane Punkty Pobrań dla kobiet w ciąży.

W specjalnie przygotowanym gabinecie możesz bezpiecznie zrealizować badania laboratoryjne. Pracownik Punktu Pobrań:

  • zarejestruje badania
  • pobierze materiał do badań
  • poinformuje Cię, kiedy wyniki badań będą dostępne w aplikacji Medicover OnLine

Punkty Pobrań dla kobiet w ciąży pracują w takich samych godzinach jak główne Punkty Pobrań. Szczegółowe informacje o godzinach pracy dostępne są na stronie www.medicover.pl/placowki/

Troska o zdrowie Twoje i dziecka jest dla nas najwyższym priorytetem. Dlatego zadbaliśmy również o to, abyś, podobnie jak inni nasi pacjenci, podczas pobytu w Centrum Medicover miała zapewniony najwyższy poziom ochrony. Dla wspólnego bezpieczeństwa we wszystkich naszych placówkach podwyższyliśmy standardy bezpieczeństwa. Więcej o standardach bezpieczeństwa przeczytasz tutaj >>

Jeżeli chcesz poczekać z wykonaniem badań, zapytaj o to swojego lekarza. Skorzystaj z opcji „Wyślij wiadomość do lekarza” w aplikacji Medicover OnLine (mol.medicover.pl)

Przychodząc na wizytę do placówki pamiętaj o ważnych zasadach profilaktycznych, o których piszemy w punkcie „Kontrolne wizyty u ginekologa”.

Badanie USG

Badanie USG możesz wykonać zgodnie z planem. Jeżeli masz wątpliwości czy możesz przełożyć je na później, skontaktuj się ze swoim lekarzem przez opcję „Wyślij wiadomość do lekarza” dostępną w aplikacji Medicover OnLine (mol.medicover.pl).

Opieka dla przyszłych mam – pobierz materiał w pliku PDF >>


SZCZEPIENIA OCHRONNE DLA DZIECI

W związku ze stanem epidemii Minister Zdrowia oraz Główny Inspektor Sanitarny wraz z konsultantami krajowymi w dziedzinie epidemiologii, medycyny rodzinnej, neonatologii i pediatrii rekomendują odroczenie szczepień obowiązkowych w ramach Programu Szczepień Ochronnych
u dzieci do 18 kwietnia 2020 r.

Jednocześnie w sytuacji uzasadnionej wskazaniami medycznymi, lekarz opiekujący się dzieckiem może podjąć indywidualną decyzję o wykonaniu szczepienia.

W trosce od zdrowie małych pacjentów wprowadziliśmy następujące działania w zakresie szczepień i bilansów zdrowia:

Jeśli dziecko jest wieku od 0 do 2 lat

  1. Pielęgniarka Medicover, która nadzoruje karty uodpornienia i realizację szczepień obowiązkowych wspólnie z lekarzem pediatrą przeanalizuje realizację szczepień u każdego dziecka w wieku 0-2 lata. Analizie objęte są tylko te dzieci, których karty uodpornienia są w posiadaniu danego Centrum Medicover. Jeśli lekarz podejmie decyzję o wykonaniu szczepienia, pielęgniarka skontaktuje się z rodzicami dziecka i umówi dogodny dla nich termin wizyty.
  2. Pielęgniarka podczas rozmowy telefonicznej z rodzicami przeprowadzi wywiad medyczny i wstępną kwalifikację do wizyty szczepiennej. Oceni również ewentualne przeciwwskazania do szczepienia.

Szczepienia, które są wykonywane w Centrach Medicover mimo istniejącej sytuacji epidemicznej:

W okresie do 18.04.2020r.

  1. kontynuacja szczepień przeciwko rotawirusom
  2. opóźnione dawki szczepienia, które w przypadku odłożenia terminu, nie będą mogły być podane ze względu na ograniczenia w rejestracji produktu, np. szczepionki wysokoskojarzone 5w1 i 6w1 do 36 m.ż.

W okresie po 18.04.2020r.

  1. kontynuacja szczepień przeciwko rotawirusom
  2. opóźnione dawki szczepienia, które w przypadku odłożenia terminu, nie będą mogły być podane ze względu na ograniczenia w rejestracji produktu, np. szczepionki wysokoskojarzone 5w1 i 6w1 do 36 m.ż.
  3. pierwsze dawka szczepienia p/odrze, śwince i różyczce,
  4. szczepienia podstawowe p/tężcowi, błonicy i krztuścowi, poliomyelitis, Act-Hib, WZW B w pierwszym roku życia

Jeśli dziecko jest wieku od 3 do 18 lat

Uwzględniając zalecenia ekspertów w dziedzinie epidemiologii, medycyny rodzinnej, pediatrii, Ministra Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego wstrzymujemy realizację wszystkich szczepień ochronnych oraz realizację wizyt związanych z bilansem dziecka do 18 kwietnia 2020.

Wyjątek stanowią:

  • szczepienia poekspozycyjne (po ekspozycji na czynnik zakaźny, np. po ugryzieniu przez psa, po zranieniu się i zanieczyszczeniu ziemią (tężec)
  • szczepienia przeciwko żółtej gorączce - w sytuacji koniecznej podróży do kraju gdzie szczepienie jest obowiązkowe.

W celu umówienia dziecka na wyżej wymienione szczepienia należy umówić poradę telefoniczną z lekarzem pediatrą poprzez aplikację Medicover OnLine (mol.medicover.pl).


SZCZEPIENIA POEKSPOZYCYJNE

Szczepienia te realizujmy zgodnie z obowiązującymi schematami szczepień zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Wytyczne obejmują szczepienia przeciwko:

  • wściekliźnie
  • tężcowi
  • odrze
  • ospie wietrznej
  • WZW A i B

W celu umówienia szczepienia należy umówić poradę telefoniczną z lekarzem pediatrą lub internistą poprzez aplikację Medicover OnLine (mol.medicover.pl).


WIZYTY PATRONAŻOWE

Troska o zdrowie mamy i jej dziecka jest dla nas najwyższym priorytetem. Dlatego mimo stanu epidemii nadal realizujemy wizyty położnej w domu pacjentki.

Potrzebę realizacji wizyty patronażowej należy zgłosić do Centrum Kontaktu z Klientem 500 900 500. Konsultant Infolinii przekaże informację o zorganizowaniu wizyty do właściwego Centrum Medicover zlokalizowanego najbliżej miejsca pobytu pacjentki.

Przed realizacją wizyty położna skontaktuje się telefonicznie z pacjentką by przeprowadzić niezbędny wywiad medyczny i epidemiologiczny.

Dla wspólnego bezpieczeństwa położna podczas wizyty jest wyposażona w środki ochrony osobistej.


BADANIA MEDYCYNY PRACY

W związku z nowelizacją w dniu 31.03.2020r. Ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (tzw. Tarcza antykryzysowa) następują zmiany w realizacji Badań Medycyny Pracy.

Badania okresowe  - zawieszono obowiązek wykonywania badań okresowych.
Pracodawca jest jednak zobowiązany wystawić skierowanie na badanie okresowe zgodnie z upływem daty ważności aktualnego skierowania, a pracownik jest zobowiązany wykonać te badania w okresie nie dłuższym niż 60 dni od dnia odwołania stanu epidemii.

  • W związku z wejściem w życie znowelizowanej w dniu 31.03.2020r Ustawy, dotychczasowe orzeczenia dotyczące badań okresowych zachowują swoją ważność.
  • Mając na uwadze bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów i zalecenia Ministerstwa Zdrowia w zakresie porad profilaktycznych i wizyt niepilnych informujemy, że umówione wcześniej wizyty na badania okresowe zostaną odwołane.
  • Uwzględniając powyższe zapisy i zalecenia od dnia 2.04 wstrzymujemy możliwość umawiania się na badania okresowe Medycyny Pracy.

Badania wstępne oraz badania kontrolne - są kontynuowane.
Medicover w sposób ciągły realizuje te badania na dotychczasowych zasadach. 

Możliwość przesyłania skierowań na Badania Medycyny Pracy w postaci skanów- wydłużamy bezterminowo. Chcąc zapewnić większą wygodę i jakość obsługi wydłużamy bezterminowo możliwość przesyłania skierowań na Badania  Medycyny Pracy w postaci skanów na adres skany-mp@medicover.pl

*Zawieszenie obowiązku wykonywania badań dotyczy:

  • Badań okresowych
  • Badań lekarskich i psychologicznych kierowców wykonujących przewóz drogowy zgodnie
    z ustawą o transporcie drogowym
  • Okresowych badań lekarskich i badań psychologicznych maszynistów zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym

ZALECENIA DLA PACJENTÓW Z ASTMĄ

  • zostań w domu, nie narażaj się na zakażenie SARS-CoV-2
  • przełóż na późniejszy termin wszystkie wizyty, które nie są pilne
  • dbaj o swój stan zdrowia i kontroluj swój szczytowy przepływ wydechowy (PEF)
  • kontynuuj przyjmowanie leków zgodnie z zaleceniami lekarza
  • stosuj środki zapobiegawcze

Przerwanie dotychczasowego leczenia może spowodować zaostrzenie astmy, zwłaszcza w sezonie pylenia. Dlatego kontynuuj leczenie i przyjmuj leki zgodnie z zaleceniami lekarza.

W razie zaostrzenia objawów astmy lub jakichkolwiek wątpliwości czy problemów z kontrolą objawów choroby, skontaktuj się z lekarzem Medicover:

  • umów poradę telefoniczną z lekarzem na konkretny dzień i godzinę w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  • skonsultuj się z lekarzem bez konieczności umawiania terminu, zadzwoń na Telefoniczną Poradę Medyczną 500 900 510 i porozmawiaj z lekarzem internistą (lub pediatrą)

Ważne:

  • Przyjmuj lek kontrolujący objawy astmy zgodnie z zaleceniem lekarza.
  • Noś zawsze ze sobą lek doraźny, w razie gdybyś poczuł się gorzej.
  • Upewnij się, że jesteś zaopatrzony w potrzebne leki na okres 30 dni.
  • Upewnij się, że wiesz jak używać inhalatora.
  • Jeżeli masz urządzenie do pomiaru PEF (szczytowego przepływu wydechowego), mierz je codziennie i odnotowuj dane w dzienniczku. Te pomiary mogą pomóc lekarzowi w trakcie porady telefonicznej czy online.
  • Jeżeli otrzymałeś od lekarza „Plan postępowania w leczeniu astmy” staraj się z niego korzystać, pomoże Ci monitorować swoje objawy i odpowiednio zareagować.
  • Unikaj czynników zaostrzających objawy astmy, jeśli są one znane.
  • Dezynfekuj powierzchnie użytkowe często używane przez innych (np. klamki, telefon, klawiatura, blaty, umywalka) by zmniejszyć ryzyko zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
  • Unikaj używania środków dezynfekujących, które mogą zaostrzyć objawy astmy.
  • Staraj się unikać silnych emocji i próbuj łagodzić objawy stresu i lęku. Uczucia te mogą zaostrzać objawy astmy.

Obserwuj, czy nie pojawiły się objawy ostrzegawcze COVID-19 wymagające pilnej interwencji medycznej, tj. gorączka (>38 stopni) oraz kaszel i/lub duszność.

Jeśli obserwujesz u siebie powyższe objawy, niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem Medicover. Zadzwoń na Telefoniczną Poradę Medyczną 500 900 510 i porozmawiaj z lekarzem internistą (lub pediatrą). Możesz również od razu skontaktować się z pracownikami służb sanitarnych lub zgłosić się do oddziału zakaźnego (nie używając transportu publicznego i unikając skupisk ludzi).

Jeżeli masz gorączkę i kaszel lub duszności i podejrzewasz, że miałeś kontakt z osobą zarażoną, zostań w domu i skontaktuj się ze swoim lekarzem Medicover:

  • umów poradę telefoniczną z lekarzem na konkretny dzień i godzinę w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  • skonsultuj się z lekarzem internistą (pediatrą) bez konieczności umawiania terminu, zadzwoń na Telefoniczną Poradę Medyczną 500 900 510 i porozmawiaj z lekarzem

Lekarz podczas porady telefonicznej oceni Twój stan zdrowia i przekaże zalecenia o dalszym postępowaniu. Może wystawić e-Receptę a także e-Zwolnienie lekarskie. Jeśli lekarz uzna, że Twój stan zdrowia wymaga konsultacji w Centrum Medicover wystawi wymagane e-Skierowanie na tę wizytę.

Jeśli obserwujesz u siebie inne objawy choroby, skontaktuj się telefonicznie ze swoim lekarzem. 

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez pacjentów chorych na astmę

1. Czy osoby z astmą są w grupie wyższego ryzyka zachorowania na COVID-19?

 Nie ma obecnie żadnych danych potwierdzających te obawy.

  • Pacjenci z astmą nie chorują na COVID częściej niż inni.
  • Pacjenci z astmą nie mają cięższego przebiegu choroby COVID-19.

2. Czy osoba z astmą powinna zmodyfikować leczenie na wypadek lub w razie wystąpienia COVID-19? Czy stosowanie leków steroidowych (sterydów) jest przeciwwskazane)?

Dane dotyczące cięższego przebiegu COVID-19 u pacjentów stosujących sterydy dotyczą wyłącznie osób przyjmujących ogólnoustrojowe leki steroidowe z powodu infekcji wirusowej, nie astmy czy innych chorób.

Nie należy przerywać leczenia astmy – zalecane jest kontynuowanie dotychczasowego leczenia.

Te informacje mogą Ci się przydać:


BADANIE CYTOLOGICZNE I BADANIE GBS

Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministerstwa Zdrowia w okresie wysokiego ryzyka zakażenia koronawirusem wszystkie wizyty i badania profilaktyczne powinny zostać odłożone w czasie.

W związku z tym, badanie cytologiczne oraz badanie GBS wykonywane są tylko w sytuacji, kiedy lekarz ginekolog lub położna potwierdzi konieczność ich wykonania.

Jak potwierdzić wskazanie do wykonania badania cytologicznego lub badania GBS?

  • umów poradę telefoniczną z ginekologiem na konkretny dzień i godzinę w Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  • umów poradę telefoniczną z położną na konkretny dzień i godzinę w Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a położna zadzwoni do Ciebie. Umawiając poradę w aplikacji Medicover OnLine wybierz „położna-porada telefoniczna”

Podczas porady telefonicznej ginekolog lub położna (konsultując swoją decyzję z lekarzem) potwierdzi potrzebę wykonania badania i wystawi e-Skierowanie bądź zaleci odłożenie badania w czasie.

Jak umówić się na wykonanie badania, jeśli mam wystawione e-Skierowanie?

  • zarezerwuj wizytę u ginekologa w Centrum Medicover na konkretny dzień i godzinę poprzez aplikację Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, lub
  • zarezerwuj wizytę u położnej w Centrum Medicover na konkretny dzień i godzinę poprzez aplikację Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500. Umawiając wizytę poprzez aplikację Medicover OnLine wybierz grafik „cytologia”

Ginekolog lub położna podczas pobierania materiału do badania poinformuje Cię, kiedy wyniki badania będą dostępne w aplikacji Medicover OnLine (mol.medicover.pl)

Przychodząc na wizytę do Centrum Medicover prosimy Cię o odpowiedzialne zachowanie

  1. Nie przychodź na wizytę z osobami towarzyszącymi. Dbaj o swoje i ich bezpieczeństwo.
  2. Od razu po wejściu do centrum zdejmij odzież wierzchnią i powieś ją w wyznaczonym miejscu.
  3. Umyj lub zdezynfekuj ręce. Specjalny płyn do dezynfekcji dostępny jest we wszystkich recepcjach i poczekalniach. W każdym centrum są toalety dostępne dla wszystkich pacjentów, w których można umyć dłonie mydłem i ciepłą wodą.
  4. Zachowaj odstęp 1- 1,5 metra od pracownika recepcji i od innych pacjentów przebywających w poczekalni.

Jak przygotować się do badania cytologicznego?

  • na pobranie cytologii najlepiej zgłosić się nie wcześniej niż 4 dni po ostatnim dniu miesiączki i nie później niż 4 dni przed rozpoczęciem miesiączki
  • na badanie nie należy zgłaszać się w czasie krwawienia miesiączkowego
  • co najmniej 4 dni przed pobraniem wymazu cytologicznego nie należy stosować żadnych leków dopochwowych
  • co najmniej 24 h przed badaniem należy powstrzymać się od stosunków płciowych

Informacje, o które zapyta Cię ginekolog lub położna:

  • data ostatniej miesiączki
  • przyjmowane leki, w tym leki antykoncepcyjne
  • przebyte choroby
  • ciąże oraz porody

REHABILITACJA I FIZJOTERAPIA DLA DOROSŁYCH

W związku z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii w dniu 01.04.2020r. weszły w życie nowe przepisy wstrzymujące realizację świadczeń w zakresie fizjoterapii.

Nowe przepisy nie obejmują:

  1. przypadków, w których zaprzestanie rehabilitacji grozi poważnym pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta,
  2. świadczeń udzielanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, w tym obejmujących kardiologiczną telerehabilitację hybrydową.

Z myślą o wszystkich naszych pacjentach, którzy potrzebują pomocy fizjoterapeuty uruchomiliśmy porady telefoniczne z fizjoterapeutami Poradni Bólu Pleców i Poradni Układu Ruchu.

Jeśli doszło do świeżego urazu

  1. umów poradę telefoniczną z lekarzem ortopedą na konkretny dzień i godzinę w Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  2. zarezerwuj wizytę w Centrum Medicover w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500. Rekomendujemy jednak, żebyś został bezpiecznie w domu i skorzystał z porady telefonicznej, lub
  3. skontaktuj się z Pilną Pomocą Medyczną Hot Line Medicover 500 900 999. Dyspozytorzy medyczni są dostępni 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Lekarz w trakcie porady telefonicznej przeprowadzi wywiad, wyda zalecenia dalszego postępowania a  w razie potrzeby wystawi e-Receptę czy e-Zwolnienie lekarskie. Jeśli stan zdrowia tego wymaga wystawi również e-Skierowanie na wykonanie dodatkowych badań czy konsultację w Centrum Medicover.

Porady telefoniczne z ortopedą dostępne są w godzinach pracy Centrów Medicover.

Jeśli występują bóle przeciążeniowe

A. pleców

  1. umów poradę telefoniczną z fizjoterapeutą Poradni Bólu Pleców na konkretny dzień i godzinę w Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a fizjoterapeuta zadzwoni do Ciebie
  2. umawiając poradę w aplikacji Medicover OnLine wybierz „Poradnia Bólu Pleców-porada telefoniczna” lub „Poradnia Bólu Pleców-porada telefoniczna zdalna”

B. stawów kolanowych, barku, łokcia, biodra, stawów stopy, stawów ręki

  1. umów poradę telefoniczną z fizjoterapeutą Poradni Układu Ruchu na konkretny dzień i godzinę w Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a fizjoterapeuta zadzwoni do Ciebie
  2. umawiając poradę w aplikacji Medicover OnLine wybierz „ Poradnia Układu Ruchu-porada telefoniczna” lub „ Poradnia Układu Ruchu-porada telefoniczna zdalna”

Porady telefoniczne z fizjoterapeutą dostępne są w godzinach pracy Centrów Medicover.

WAŻNE

Fizjoterapeuta w trakcie porady telefonicznej nie może:

  • wystawić skierowania na zabiegi rehabilitacji
  • wystawić skierowania na badania diagnostyczne
  • wystawić zwolnienia lekarskiego

Jeśli jest potrzeba wystawienia powyższych dokumentów pacjent zostanie poproszony o umówienie porady telefonicznej z lekarzem ortopedą lub neurologiem.

Jeśli masz wystawione skierowanie na usługi rehabilitacyjne bądź jesteś już w trakcie realizacji zabiegów i masz wątpliwości czy brak rehabilitacji grozi poważnym pogorszeniem Twojego stanu zdrowia, skontaktuj się z lekarzem, który wystawił skierowanie. Lekarz oceni zasadność i konieczność prowadzenia dalszej rehabilitacji.

W tym celu:

  • umów poradę telefoniczną z lekarzem w Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  • skonsultuj się z lekarzem korzystając z funkcjonalności "Zadaj pytanie lekarzowi" dostępnej w aplikacji Medicover OnLine
  • jeśli lekarz będzie niedostępny umów poradę telefoniczną do innego lekarza danej specjalizacji

W przypadku kiedy lekarz potwierdzi zasadność prowadzenia rehabilitacji, skontaktuj się z Centrum Kontaktu z Klientem 500 900 500. Konsultant Infolinii zweryfikuje czy placówka wskazana na skierowaniu nadal realizuje zabiegi z zakresu fizjoterapii i ewentualnie wskaże inną dostępną placówkę, w której będzie można wykonać zalecone zabiegi.

Jeśli mimo naszych starań nie znajdziemy placówki, w której można będzie zrealizować rehabilitację zaproponujemy refundację kosztów realizacji zabiegów poza placówkami Medicover.


ZALECENIA DLA OSÓB Z CUKRZYCĄ

  • zostań w domu, nie narażaj się na zakażenie SARS-CoV-2
  • przełóż na późniejszy termin wszystkie wizyty, które nie są pilne
  • dbaj o swój stan zdrowia i kontroluj glikemię
  • kontynuuj przyjmowanie leków zgodnie z zaleceniami lekarza
  • stosuj środki zapobiegawcze

Osoby z cukrzycą wymagają stałej opieki. Szczególnie ważna jest w ich przypadku dobra kontrola glikemii i zapobieganie powikłaniom cukrzycy. Dlatego aby ułatwić pacjentom samokontrolę choroby, przygotowaliśmy w oparciu o zalecenia Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego najważniejsze wskazówki postępowania.

  1. Czy osoby z cukrzycą są w grupie wyższego ryzyka zachorowania na COVID-19? Czy przebieg COVID-19 jest cięższy u osób z cukrzycą niż zdrowych?

Nie ma obecnie żadnych danych potwierdzających te obawy.

  • Pacjenci z cukrzycą nie chorują na COVID częściej niż inni.
  • Pacjenci z cukrzycą nie mają cięższego przebiegu choroby COVID-19.

Eksperci sugerują, że przy dobrej kontroli cukrzycy ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19 jest zbliżone do populacji zdrowej. Osoby ze źle kontrolowaną cukrzycą, zwłaszcza z współistniejącymi powikłaniami choroby, może cechować gorsza odpowiedź na leczenie, a tym samym wyższe ryzyko ciężkich powikłań oraz zgonu niż osoby z cukrzycą bez powikłań lub chorób współistniejących.

U osób z cukrzycą każda infekcja wirusowa to ryzyko gwałtownego wzrostu stężenia glukozy we krwi i kwasicy ketonowej (zwłaszcza w cukrzycy typu 1.).

Zalecenia dotyczące stosowania środków zapobiegawczych są identyczne jak dla ogółu populacji, przy czym w tej grupie pacjentów szczególnie ważne jest ich rygorystyczne przestrzeganie.

  1. Czy istnieje zagrożenie ograniczonej dostępności insuliny i innych leków stosowanych w cukrzycy?

Wiodący producenci insuliny podają, że pandemia COVID-19 nie wpływa na możliwości produkcji i dystrybucji insuliny oraz innych środków potrzebnych do leczenia cukrzycy. Stały monitoring sytuacji prowadzi Polskie Towarzystwo Diabetologiczne.

Sugeruje się pacjentom, aby nie robili zbyt dużych zapasów leków z uwagi na określony termin ich ważności. Zaleca się, aby zabezpieczyć się w leki na okres 1-1,5 miesiąca.

  1. Czy osoba z cukrzycą powinna zmodyfikować leczenie na wypadek lub w razie wystąpienia COVID-19?

Obecnie nie ma żadnych podstaw naukowych do tego by modyfikować leczenie cukrzycy, ani w prewencji, ani w leczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której lekarz prowadzący zaleci inaczej.

Co należy przygotować na wypadek ewentualnego zachorowania na COVID-19?

  • Zabezpieczyć możliwość kontaktu z lekarzem prowadzącym, a w razie potrzeby również z pielęgniarką czy dietetykiem.
  • Listę stosowanych leków i ich dawki (w tym witamin i suplementów).
  • Zestaw produktów zawierających cukry proste, takich jak słodzone napoje gazowane, miód, dżem, galaretki lub landrynki na wypadek hipoglikemii, np. w przebiegu dużego osłabienia spowodowanego chorobą, które utrudnia normalne przyjmowanie pokarmów.
  • Zapas insuliny na 1-1,5 miesiąca do przodu na wypadek choroby lub niemożności
    wykupienia kolejnej recepty.
  • Dodatkowe środki, jak płyn dezynfekujący na bazie alkoholu i mydło do odkażania/mycia rąk.
  • Glukagon i testy paskowe do badania stężenia ciał ketonowych w moczu (pacjenci leczeni insuliną).
  • Odpowiedni zapas artykułów gospodarstwa domowego i produktów żywnościowych na wypadek konieczności pozostania w domu przez dłuższy czas.

Jeżeli czujesz się zaniepokojony i masz wątpliwości dotyczące leczenia cukrzycy lub ryzyka zachorowania na COVID-19, powinieneś porozmawiać z lekarzem i ustalić: 

  • Kiedy i w jaki sposób należy się kontaktować, np.: w sprawie stężenia ketonów w moczu, zmian w diecie, dawek leków, itd.
  • Jak często należy kontrolować poziom cukru we krwi.
  • Kiedy należy oznaczyć stężenie ketonów w moczu.
  • Jakie leki należy przyjmować na przeziębienie, grypę, infekcje wirusowe.
  • Jak należy dostosować leczenie cukrzycy w trakcie choroby.

Jak możesz skontaktować się z lekarzem Medicover:

  • umów poradę telefoniczną z lekarzem na konkretny dzień i godzinę w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  • skonsultuj się z lekarzem bez konieczności umawiania terminu, zadzwoń na Telefoniczną Poradę Medyczną 500 900 510 i porozmawiaj z lekarzem internistą (lub pediatrą)
  1. Jakie środki zapobiegawcze powinien stosować pacjent z cukrzycą?

Osoba z cukrzycą powinna codziennie stosować środki zapobiegawcze takie, jak dla ogółu populacji.

  1. Co powinna zrobić osoba z cukrzycą, która podejrzewa u siebie zakażenie wirusem SARS-CoV-2?

Jeżeli masz gorączkę i kaszel lub duszności i podejrzewasz, że miałeś kontakt z osobą zarażoną, zostań w domu i skontaktuj się ze lekarzem Medicover:

  • umów poradę telefoniczną z lekarzem na konkretny dzień i godzinę w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  • skonsultuj się z lekarzem internistą (pediatrą) bez konieczności umawiania terminu, zadzwoń na Telefoniczną Poradę Medyczną 500 900 510 i porozmawiaj z lekarzem

Lekarz podczas porady telefonicznej oceni Twój stan zdrowia i przekaże zalecenia o dalszym postępowaniu. Może wystawić e-Receptę a także e-Zwolnienie lekarskie. Jeśli lekarz uzna, że Twój stan zdrowia wymaga konsultacji w Centrum Medicover wystawi wymagane e-Skierowanie na tę wizytę.

Jeżeli nie jesteś pacjentem Medicover, bezzwłocznie, telefonicznie powiadom stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłoś się do oddziału zakaźnego unikając transportu publicznego, gdzie określony zostanie dalszy tryb postępowania medycznego.

Jeżeli gorączka, kaszel i/lub duszność, ulegną nasileniu lub pojawi się którykolwiek z objawów, tj.:

  • utrzymujący się ból lub uczucie ucisku w klatce piersiowej
  • splątanie lub trudności z obudzeniem się
  • zasinienie warg lub twarzy.

niezwłocznie skontaktuj się telefonicznie z Hot Line Medicover 500 900 999 lub z pogotowiem ratunkowym 112.

  1. Co powinna zrobić osoba z cukrzycą, u której pojawią się objawy innej choroby niż COVID-19?

Jeśli zauważysz u siebie inne objawy chorobowe, również skontaktuj się z lekarzem Medicover:

  • umów poradę telefoniczną z lekarzem na konkretny dzień i godzinę w aplikacji Medicover OnLine lub przez Infolinię 500 900 500, a lekarz zadzwoni do Ciebie, lub
  • skonsultuj się z lekarzem internistą (pediatrą) bez konieczności umawiania terminu, zadzwoń na Telefoniczną Poradę Medyczną 500 900 510 i porozmawiaj z lekarzem

Jak przygotować się do rozmowy z lekarzem?

Przed rozmową telefoniczną z lekarzem należy przygotować:

  • wyniki pomiaru glikemii
  • wynik pomiaru stężenia ciał ketonowych w moczu
  • ilość przyjętych płynów (możesz do tego celu wykorzystać butelkę o pojemności 1 litra).

Te informacje mogą Ci się przydać:

  • Praktyczne informacje na temat postępowania w sytuacji podejrzenia zakażenia nowym koronawirusem można uzyskać na stronach: https://www.medicover.pl/koronawirus/dla-pacjentow/ i www.gov.pl/koronawirus.
  • Listę wszystkich stacji sanitarno-epidemiologicznych (wojewódzkich i powiatowych) można znaleźć na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS): www.gis.gov.pl.
  • Listę szpitalnych oddziałów chorób zakaźnych działających na terenie całego kraju znaleźć można na stronie Ministerstwa Zdrowia: https://www.gov.pl/web/koronawirus/lista-szpitali.

Referencje: Polskie Towarzystwo Diabetologiczne. Nowy koronawirus SARS-CoV-2, COVID-19 a Cukrzyca; https://pulsmedycyny.pl/epidemia-covid-19-cukrzyca-zaostrza-przebieg-choroby-ocenia-ptd-986453 (dostęp: 06.04.2020 r.)


FUNKCJONOWANIE SZPITALA MEDICOVER

Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego, podjęliśmy decyzję o ograniczeniu działalności medycznej w obszarze konsultacyjnym i zabiegowym do odwołania.

  • Od 18 marca wstrzymaliśmy realizację planowych zabiegów z obszaru chirurgii, kardiochirurgii, laryngologii, pediatrii, ginekologii, urologii oraz ortopedii. Aby uzyskać dodatkowe informacje prosimy o kontakt pod numer 500 900 900.
  • Ograniczenie działalności NIE DOTYCZY oddziału położniczego, neonatologicznego oraz anestezjologii.
  • Nie realizujemy diagnostyki obrazowej, w skład której wchodzą: badanie RTG, endoskopia czy USG (z wyjątkiem USG ciąży).
  • W Szpitalnym Centrum Konsultacyjnym nie odbywają się wizyty kwalifikacyjne do zabiegów planowych.
  • Z każdym z Pacjentów, którzy mają umówione planowe zabiegi w terminie po 18 marca, będziemy kontaktować się telefonicznie i szczegółowo informować o zmianach.

 

KORONAWIRUS - NAJWAŻNIEJSZE PYTANIA I ODPOWIEDZI DLA PACJENTÓW

  1. Kto jest najbardziej narażony na niewyleczenie choroby wywołanej wirusem SARS-CoV-2?
  2. Czy osoba zarażona wirusem SARS-CoV-2, zaraża przed wystąpieniem u niej objawów?
  3. Czy osoba zarażona wirusem SARS-CoV-2 może przejść chorobę bezobjawowo, jednocześnie zarażając innych?
  4. Ile trwa okres wylęgania się wirusa SARS-CoV-2? Czas od zarażenia do pierwszych objawów.
  5. Główne grupy społeczne podatne na zarażenie i powikłania?
  6. Czy dzieci nie są podatne na zakażenie wirusem SARS-CoV-2?
  7. Jak się ma zakaźność wirusa SARS-Co-V-2 do innych popularniejszych patogenów?
  8. Jak długo wirus egzystuje na materii nieożywionej?
  9. Czy wirus SARS-CoV-2 może być przeniesiony np. na dowodzie osobistym?
  10. Czy jesteśmy w stanie załagodzić objawy stosując leki na odporność?/ Czy przyjmując leki przeciwwirusowe zmniejszamy ryzyko zarażenia się wirusem SARS-CoV-2? Jakie leki stosuje się w przypadku zachorowania? Czy są jakieś leki, które mogą brać, żeby zabezpieczyć się przed wirusem.
  11. Czy suplementacja/dieta jest wskazana (jaka?) czy nie ma to najmniejszego sensu (podniesienia odporności)?
  12. Kiedy możemy spodziewać się końca epidemii wirusa SARS-CoV-2?
  13. Czy wirus SARS-CoV-2 jest faktycznie tak groźny, jak przedstawiają to media, czy bardziej rozsiana jest panika?
  14. Jak wirus SARS-CoV-2 może wpłynąć na kobiety w ciąży? Czy może dojść do utraty płodu lub powikłań?
  15. Czy wirus może się rozprzestrzeniać przenoszony przez zwierzęta domowe i dzikie ściśle związaną z lokalną fauną.
  16. Jaki jest rzeczywisty czas działania jednorazowych maseczek chirurgicznych (chodzi o czas w min/h)?
  17. Czy można jeść mięso i ryby nie poddane obróbce termicznej?
  18. Czy powinniśmy kupować leki bez recepty na zapas?
  19. Jak wygląda proces leczenia u osób o potwierdzonym statusie zarażenia wirusem? Czy istnieje obecnie skuteczny sposób leczenia? Czy stwierdzono zakres adaptowania się wirusa i jego późniejszej mutacji?
  20. Czy jest możliwe uzyskanie zwolnienia lekarskiego  dla osób które nie mają objawów infekcji  ale obawiają się o zdrowie i z tego tytułu nie chcą chodzić do pracy?
  21. O ile zostaną wydłużone daty ważności skierowań? 
  22. Jakiego rodzaju skierowania będą wydłużone? 
  23. Jakie badania powinny być realizowane, a z którymi można poczekać?
  24. Co mam zrobić, jeśli przyjmowanie leków jest uzależnione od wyniku badania?
  25. Czy nie będę miał trudności w wykonaniu tych badań, ponieważ na skierowaniu jest określona data?
  26. Czy nie pojawią się problemy w realizacji skierowań zewnętrznych, realizowanych u poddostawców?

KORONAWIRUS - PYTANIA I ODPOWIEDZI

1. Kto jest najbardziej narażony na niewyleczenie choroby wywołanej wirusem SARS-CoV-2?

Zgodnie z danymi WHO z dnia 1 marca 2020 r., większość pacjentów z wirusem SARS-CoV-2 to osoby dorosłe. Spośród 44672 pacjentów z Chin z potwierdzoną infekcją, 2,1 proc. było w wieku poniżej 20 lat.

Najczęściej zgłaszanymi objawami były gorączka, suchy kaszel i duszność, a większość pacjentów (80 proc.) doświadczyła łagodnej postaci choroby. U około 14 proc. zakażenie przebiegało w postaci ciężkiej choroby, a 5 proc. chorych było w stanie krytycznym. Wczesne doniesienia sugerują, iż nasilenie choroby powiązane jest z wiekiem (> 60 lat) i chorobą współistniejącą.

Data publikacji: 12.03.2020

2. Czy osoba zarażona wirusem SARS-CoV-2, zaraża przed wystąpieniem u niej objawów?

Nie ma danych, które potwierdzałyby transmisję zakażenia przed wystąpieniem objawów.

Data publikacji: 12.03.2020

3. Czy osoba zarażona wirusem SARS-CoV-2 może przejść chorobę bezobjawowo, jednocześnie zarażając innych?

Tak, uważa się, że nawet 80 proc. zachorowań przebiega łagodnie lub prawie bezobjawowo.

Data publikacji: 12.03.2020

4. Ile trwa okres wylęgania się wirusa SARS-CoV-2? Czas od zarażenia do pierwszych objawów.

Okres wylęgania to 2-14 dni, średnio 5 dni.

Data publikacji: 12.03.2020

5. Główne grupy społeczne podatne na zarażenie i powikłania?

Osoby powyżej 60 roku życia, z chorobami przewlekłymi takimi jak nadciśnienie, cukrzyca, choroby sercowo-naczyniowe, przewlekła choroba układu oddechowego i nowotwory.

Data publikacji: 12.03.2020

6. Czy dzieci nie są podatne na zakażenie wirusem SARS-CoV-2?

Nie możemy tak powiedzieć, bo wciąż niewiele wiadomo o mechanizmach immunologicznych w tym zakażeniu, natomiast faktycznie, większość pacjentów z wirusem SARS-CoV-2 to osoby dorosłe. Jedynie ok. 2,4 proc. z ogółem zgłoszonych przypadków to osoby poniżej 19 roku życia. Bardzo niewielki odsetek osób poniżej 19 roku życia chorowało ciężko (2,5 proc.) lub było w krytycznym stanie (0,2 proc.). Śmiertelność wzrastała z wiekiem, przy czym najwyższa jest u osób powyżej 80 roku życia (ok. 22 proc.).

Data publikacji: 12.03.2020

7. Jak się ma zakaźność wirusa SARS-Co-V-2 do innych popularniejszych patogenów?

Zakaźność prawdopodobnie jest niższa niż ospy, odry (znacznie >90 proc.) czy krztuśca (>80 proc.). Przenoszone drogą pokarmową rotawirusy również cechuje wysoka zakaźność, gdyż u wszystkich dzieci do 3.–5. roku życia stwierdza się swoiste przeciwciała, świadczące o kontakcie z RV.

Data publikacji: 12.03.2020

8. Jak długo wirus egzystuje na materii nieożywionej?

Nie ma dokładnych danych, ale przyjmując analogię do innych koronawirusów, wirus utrzymuje się na przedmiotach od kilku godzin do kilku dni. Dlatego też tak ważne jest częste mycie i dezynfekcja rąk oraz unikanie dotykania rękoma oczu, nosa i ust.

Data publikacji: 12.03.2020

9. Czy wirus SARS-CoV-2 może być przeniesiony np. na dowodzie osobistym?

Wirus SARS-CoV-2 jest jednym z wielu drobnoustrojów, które przenoszą się przez przedmioty czy powierzchnie zanieczyszczone kropelkami wydzieliny z dróg oddechowych zawierającymi wirusa. Dlatego też tak ważne jest częste mycie i dezynfekcja rąk oraz unikanie dotykania rękoma oczu, nosa i ust.

Data publikacji: 12.03.2020

10. Czy jesteśmy w stanie załagodzić objawy stosując leki na odporność?/ Czy przyjmując leki przeciwwirusowe zmniejszamy ryzyko zarażenia się wirusem SARS-CoV-2? Jakie leki stosuje się w przypadku zachorowania? Czy są jakieś leki, które mogą brać, żeby zabezpieczyć się przed wirusem.

Oporność organizmu zależy od wielu czynników i jest ważna w kontekście wszystkich zakażeń. Warto dbać o wszystko, co ją wzmacnia: pełnowartościowa dieta, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych produktów, aktywność fizyczna, sen. Nie ma zaleceń co do profilaktycznego przyjmowania jakichkolwiek leków, jak również nie opracowano dotychczas leczenia przyczynowego COVID.

Data publikacji: 12.03.2020

11. Czy suplementacja / dieta jest wskazana (jaka?) czy nie ma to najmniejszego sensu (podniesienia odporności)?

Odporność organizmu zależy od wielu czynników i jest ważna w kontekście wszystkich zakażeń. Warto dbać o wszystko, co ją wzmacnia: pełnowartościowa dieta, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych produktów, aktywność fizyczna, sen.Te produkty to:
  • Warzywa i owoce (źródło witaminy C).
  • Warzywa cebulowe (fitoncydy – działanie bakteriobójcze i grzybobójcze).
  • Witamina D3.
  • Kiszonki (kwas mlekowy stymuluje rozwój prawidłowej flory jelitowej).
  • Fermentowane produkty mleczne (hamują rozwój patogenów, stymulują rozwój prawidłowej flory jelitowej).
  • Tłuste ryby morskie i oleje roślinne (sardynki, łososia, makrele, śledzie i tuńczyka oraz olej lniany i rzepakowy – źródło kwasów omega-3).
  • Produkty bogate w cynk (ostrygi, wołowinę i inne czerwone mięsa. Ew. nasiona roślin strączkowych, orzechy, szpinak, szparagi oraz produkty pełnoziarniste. Cynk – antyoksydant, wspomaga prawidłowe funkcje limfocytów).

    Data publikacji: 12.03.2020

12. Kiedy możemy spodziewać się końca epidemii wirusa SARS-CoV-2?

Kiedy skutecznie odizolujemy wszystkich chorych i zapobiegniemy dalszemu rozprzestrzenianiu się infekcji lub kiedy liczba osób odpornych w populacji będzie powyżej progu odporności zbiorowiskowej. Na razie niestety liczba zachorowań gwałtownie wzrasta, ponieważ osoby chorujące łagodnie nieświadomie mogą przenosić infekcje na innych. 

Data publikacji: 12.03.2020

13. Czy wirus SARS-CoV-2 jest faktycznie tak groźny, jak przedstawiają to media, czy bardziej rozsiana jest panika?

Wirus SARS-CoV-2 jest istotnym problemem zdrowia publicznego ze względu na brak odporności populacji, rosnącą liczbę zachorowań, obciążenie systemu opieki zdrowotnej i wielu innych gałęzi gospodarki.

Dlatego należy podejmować wszelkie działania, mające na celu spowolnienie rozwoju epidemii, w tym stosować się do zaleceń GIS i MZ oraz lokalnych władz - patrz Apel GIS w związku z występowaniem koronawirusa w Polsce (08.03):

  • Unikanie uczestnictwa w imprezach masowych.
  • Zaniechanie podróży do krajów o wysokim ryzyku zakażenia.
  • Częste mycie rąk wodą z mydłem (co najmniej 30 s.)
  • W razie objawów infekcji pozostanie w domu i niespotykanie się z innymi osobami.
  • Korzystanie wyłącznie ze sprawdzonych źródeł informacji www.gis.pl, gov.pl/koronawirus, infolinia NFZ 800-190-590.
  • Otoczenia opieką osób starszych i innych o obniżonej odporności.
  • Racjonalne i odpowiedzialne zachowanie oraz stosowanie się do rekomendacji służb sanitarnych i profesjonalistów medycznych.
    Data publikacji: 12.03.2020

14. Jak wirus SARS-CoV-2 może wpłynąć na kobiety w ciąży? Czy może dojść do utraty płodu lub powikłań?

Nie ma jeszcze danych, o tym jakie konsekwencje powoduje nowy koronawirus w przypadku zakażenia u kobiet ciężarnych.

Data publikacji: 12.03.2020

15. Czy wirus może się rozprzestrzeniać przenoszony przez zwierzęta domowe i dzikie ściśle związaną z lokalną fauną.

Naturalnym rezerwuarem wirusa są nietoperze, natomiast bezpośrednim źródłem zakażenia dla ludzi prawdopodobnie były inne zwierzęta sprzedawane na targu w Wuhan. Jak dotąd nie potwierdzono przenoszenia SARS-CoV-2 z psów czy kotów na ludzi.

Data publikacji: 12.03.2020

16. Jaki jest rzeczywisty czas działania jednorazowych maseczek chirurgicznych (chodzi o czas w min/h)?

Do czasu zawilgocenia maseczki lub dotknięcia jej ręką od zewnątrz. Z reguły podaje się od 20 min do max 60 min. Jednorazowych masek nie należy używać ponownie. Należy unikać dotykania maski podczas jej używania. Jeśli jednak do tego dojdzie, trzeba oczyścić ręce preparatem alkoholowym lub wodą i mydłem.

Data publikacji: 12.03.2020

17. Czy można jeść mięso i ryby nie poddane obróbce termicznej?

Niezależnie od ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2, nie jest zalecane spożywanie surowego czy niedogotowanego mięsa czy surowych ryb.

Data publikacji: 12.03.2020

18. Czy powinniśmy kupować leki bez recepty na zapas?

Koronawirusa oczywiście nie można lekceważyć i należy pamiętać o zachowaniu podstawowych zasad higieny. Jednak panika, nadmierne zaopatrywanie się w środki antybakteryjne i ochronne, czy robienie zapasów żywności są jak na razie niczym nieuzasadnione.

Dodatkowo duże skupiska ludzi to środowisko sprzyjające rozprzestrzenianiu się koronawirusa i innych wirusów przenoszonych drogą kropelkową. Jeżeli to możliwe, należy ograniczyć przebywanie w sklepach wielkopowierzchniowych oraz miejscach publicznych.

Koronawirusa oczywiście nie można lekceważyć i należy pamiętać o zachowaniu podstawowych zasad higieny. Jednak panika, nadmierne zaopatrywanie się w środki antybakteryjne i ochronne, czy robienie zapasów żywności są jak na razie niczym nieuzasadnione.

Dodatkowo duże skupiska ludzi to środowisko sprzyjające rozprzestrzenianiu się koronawirusa i innych wirusów przenoszonych drogą kropelkową. Jeżeli to możliwe, należy ograniczyć przebywanie w sklepach wielkopowierzchniowych oraz miejscach publicznych.

Data publikacji: 12.03.2020

19. Jak wygląda proces leczenia u osób o potwierdzonym statusie zarażenia wirusem? Czy istnieje obecnie skuteczny sposób leczenia? Czy stwierdzono zakres adaptowania się wirusa i jego późniejszej mutacji?

Nie ma dotychczas leczenia przyczynowego wirusa SARS-CoV-2, leczenie jest jedynie objawowe. Pacjenci z łagodnymi objawami pozostają w izolacji domowej, w przypadku ciężkiego przebiegu choroby konieczna jest hospitalizacja. W dotychczasowych obserwacjach, ok 6 proc. pacjentów wymagało pobytu i leczenia w warunkach oddziału intensywnej terapii.

Data publikacji: 12.03.2020

20. Czy jest możliwe uzyskanie zwolnienia lekarskiego  dla osób które nie mają objawów infekcji  ale obawiają się o zdrowie i z tego tytułu nie chcą chodzić do pracy?

Zwolnienie lekarskie ZUS ZLA jest orzeczeniem o niezdolności pracownika do pracy. Lekarz podejmuje taką decyzję w oparciu o wywiad z pacjentem i analizę dokumentacji medycznej w przypadku e-wizyty, jeśli wizyta odbywa się w placówce - dodatkowo na podstawie badania fizykalnego.

W przypadku gdy u pacjenta nie występują żadne objawy chorobowe, lekarz nie ma podstaw do wystawienia zwolnienia lekarskiego (ZUS ZLA lub ZUS e-ZLA).

Data publikacji: 16.03.2020

21. O ile zostaną wydłużone daty ważności skierowań? 

Wszystkie skierowania wystawione przez lekarzy Medicover, MediPartner, Medvit niezrealizowane do dnia 18.03 są wydłużone o 3 dodatkowe miesiące, od momentu daty wystawienia.

Przykładowo:

  • skierowanie wystawione na badania laboratoryjne 1.02.2020 – pierwotnie ważne do 31.07 jest wydłużone do 31.10 2020.
Data publikacji: 17.03.2020

22. Jakiego rodzaju skierowania będą wydłużone?

  • skierowania na badania laboratoryjne, np. morfologia, cholesterol,
  • skierowania na badania diagnostyczne np. USG, CT, RTG,
  • skierowania wewnętrzne np. konsultacje do innych specjalistów
  • skierowania rehabilitacyjne,
  • skierowania zewnętrzne np. skierowania do specjalistów.
Data publikacji: 17.03.2020

23. Jakie badania powinny być realizowane, a z którymi można poczekać?

W okresie zagrożenia epidemiologicznego powinny być realizowane tylko te badania, które lekarz zalecił do wykonania w ciągu 7–14 dni od daty zlecenia. Pozostałe badania mogą być wykonane w późniejszym terminie.

Data publikacji: 17.03.2020

24. Co mam zrobić, jeśli przyjmowanie leków jest uzależnione od wyniku badania?

W takim przypadku pacjent powinien potwierdzić ze swoim lekarzem postępowanie wysyłając: „Wiadomość do lekarza” w aplikacji Medicover OnLine.

Data publikacji: 17.03.2020

25. Czy nie będę miał trudności w wykonaniu tych badań, ponieważ na skierowaniu jest określona data?

Nie powinno być problemów, zmiana będzie dokonana w systemach informatycznych Medicover. W momencie realizacji skierowania, system będzie „widział” nową datę ważności skierowania.

Data publikacji: 17.03.2020

26. Czy nie pojawią się problemy w realizacji skierowań zewnętrznych, realizowanych u poddostawców?

Nie powinno być problemów. Część poddostawców jest połączona systemowo z systemami Medicover, gdzie zostanie wydłużona ważność skierowań. Do pozostałych poddostawców zostanie wysłana oficjalna informacja z Medicover na ten temat. 

Data publikacji: 17.03.2020

 


SZPITAL MEDICOVER - PYTANIA I ODPOWIEDZI

 

Położnictwo

1. Jak wyglądają procedury bezpieczeństwa w Szpitalu Medicover?
2. Dlaczego tak ważna jest izolacja pacjentów?
3. Czy pacjentki są zabezpieczone na oddziale położniczym?
4. Czy jest możliwość przejścia kwalifikacji poprzez telemedycynę i zawarcia umowy porodowej drogą elektroniczną?
5. Czy cały proces kwalifikacji do porodu może przebiegać zdalnie?
6. Dlaczego kobieta w ciąży nie może wejść do szpitala wspólnie z osobą towarzyszącą?
7. Dlaczego partner nie może przebywać z kobietą podczas porodu?
8. Czy personel jest badany?
9. Jak wirus SARS-CoV-2 może wpłynąć na kobiety w ciąży? Czy może dojść do utraty płodu lub powikłań?

 

POŁOŻNICTWO - PYTANIA I ODPOWIEDZI

1. Jak wyglądają procedury bezpieczeństwa w Szpitalu Medicover?

W Medicover działamy zgodnie z procedurami bezpieczeństwa epidemiologicznego i zaleceniami Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Każda osoba wchodząca na teren szpitala – zarówno pacjenci, jak i personel – przechodzą przez dwukrotny triage, tj. wstępną ocenę stanu zdrowia pod kątem epidemiologicznym. Nasz personel jest wyposażony w niezbędne środki ochrony osobistej. W łazienkach, pomieszczeniach socjalnych i na korytarzach znajdują się także żele antybakteryjne. Ponadto wdrożyliśmy dodatkowe procedury dezynfekcji i sprzątania - regularnie czyszczone są wszystkie klamki, dozowniki mydła, przyciski w windach itd. Systematycznie odbywają się także szkolenia, w których przekazujemy najnowsze informacje nt. obowiązujących zaleceń MZ oraz GIS, a także ścieżek postępowania.

2. Dlaczego tak ważna jest izolacja pacjentów?

W obecnej sytuacji epidemiologicznej, każdy Szpital ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo pacjentów już hospitalizowanych, jak również o pacjentów nowoprzyjętych oraz o bezpieczeństwo personelu medycznego.

Wprowadzenie ograniczenia liczby osób przebywających w oddziale, a także izolacja pacjentów tam przebywających znacząco  zmniejsza ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa.

3. Czy pacjentki są zabezpieczone na oddziale położniczym?

Pacjentki w oddziale położniczym Szpitala Medicover, przebywają w salach jednoosobowych z dostępem do indywidualnych łazienek. Pomieszczenia są wyposażone w żele antybakteryjne oraz regularnie dezynfekowane, a ewentualny kontakt między pacjentkami maksymalnie ograniczony. Każda osoba wchodząca na teren szpitala – zarówno pacjent, jak i członek personelu – przechodzi przez dwukrotny triage, czyli wstępną ocenę stanu zdrowia pod kątem epidemiologicznym. Zdajemy sobie sprawę, że nikt nie zastąpi bliskich, ale nasze położne troskliwie opiekują się każdą przyszłą Mamą, dbając o jej bezpieczeństwo, komfort oraz dobre samopoczucie.

4. Czy jest możliwość przejścia kwalifikacji poprzez telemedycynę i zawarcia umowy porodowej drogą elektroniczną?

Pracujemy nad wdrożeniem takiej możliwości, chcąc wyjść naprzeciw potrzebom pacjentek w tej szczególnej sytuacji oraz w związku z restrykcyjnymi zaleceniami MZ oraz GIS dotyczącymi bezpieczeństwa pacjentek w ciązy. O ewentualnych nowych zasadach podpisywania umów i zmodyfikowanym przebiegu procesu kwalifikacji będziemy informować niezwłocznie na naszej stronie www.

5. Czy cały proces kwalifikacji do porodu może przebiegać zdalnie?

Pracujemy nad umożliwieniem Państwu zdalnego podpisywania umowy. Obecnie proponujemy podpisanie umowy przy pierwszym KTG, które jest niezbędne do pełnej weryfikacji zdrowia dziecka. Takie badanie musi być wykonane stacjonarnie po uprzednim ustaleniu terminu wizyty oraz przy zachowaniu wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa.

6. Dlaczego kobieta w ciąży nie może wejść do szpitala wspólnie z osobą towarzyszącą?

Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz konsultantów krajowych w dziedzinie położnictwa, ginekologii oraz perinatologii z 20 marca br. odwiedziny w oddziałach oraz porody rodzinne są wstrzymane. Działanie to ma na celu zminimalizowanie możliwości rozprzestrzeniania się infekcji COVID-19 i zmniejszenia do minimum transmisji wirusa w otoczeniu.  Więcej na temat zaleceń znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia:

https://www.gov.pl/web/zdrowie/zalecenia-dla-kobiet-w-okresie-okoloporodowym-w-zwiazku-z-zakazeniami-sars-cov-2

7. Dlaczego partner nie może przebywać z kobietą podczas porodu?

Obecnie nadrzędnym celem każdego szpitala, zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia oraz GIS, jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa poprzez ograniczenie możliwości odwiedzin i kontaktu z przebywającymi na jego terenie pacjentami. Obecność osób dodatkowo uczestniczących przy porodzie zwiększa ryzyko epidemiologiczne,  wiąże się z poważnymi konsekwencjami nie tylko dla przyszłych rodziców,  ale także personelu medycznego oraz innych pacjentów leczonych w Szpitalu.

8. Czy personel jest badany?

Personel naszego szpitala każdego dnia jeszcze przed wejściem na teren szpitala, przechodzi dwukrotny triage, czyli ocenę zdrowia pod kątem epidemiologicznym.

Pracownicy są wyposażeni w środki ochrony osobistej: maseczki, fartuchy, gogle, przyłbice i rękawiczki jednorazowe. W łazienkach, pomieszczeniach socjalnych i na korytarzach znajdują żele antybakteryjne. Ponadto wdrożyliśmy dodatkowe procedury dezynfekcji i sprzątania -  regularnie czyszczone są wszystkie klamki, dozowniki mydła, przyciski w windach itd. Systematycznie odbywają się także szkolenia, w których przekazujemy najnowsze informacje nt. obowiązujących zaleceń MZ oraz GIS, a także procedur postępowania w sytuacji epidemii.

9. Jak wirus SARS-CoV-2 może wpłynąć na kobiety w ciąży? Czy może dojść do utraty płodu lub powikłań?

Nie ma jeszcze danych, o tym jakie konsekwencje powoduje nowy koronawirus w przypadku zakażenia u kobiet ciężarnych.