Dla wielu osób – w szczególności tych pracujących za biurkiem – regularna aktywność fizyczna jest wyzwaniem podejmowanym cyklicznie. Niejednokrotnie udaje się wdrożyć i utrzymać pozytywne nawyki, a sport staje się stałym elementem tygodnia. Bywa jednak, że po jakimś czasie pojawia się zmęczenie lub coraz częściej zdarzają się przeszkody, które niweczą dotychczasowy plan działań.

Może uprawiamy aktywność od dłuższego czasu, ale nie sprawia nam już ona przyjemności. Albo zbyt wiele przeszkód sprawiło, że sport przestał być naszym nawykiem, a stał się obowiązkiem, do którego trzeba się zmuszać. W takich przypadkach trening zaczyna się nam kojarzyć z męką, a poza tym:

  • nasza motywacja spada,
  • trening nie sprawia nam frajdy,
  • zapominany o regularnych ćwiczeniach,
  • nie angażujemy się na 100%,
  • tracimy formę, kondycje i motywacje.

Wszystkie powyższe objawy przekładają się na wiele aspektów naszego życia – w tym także na pracę. Pracownicy, którzy mniej się ruszają, mają mniej energii na co dzień i gorsze samopoczucie. Brak aktywnego sposobu na rozładowanie stresu po pracy może być szczególnie szkodliwy i przekładać się na stan zdrowia, a więc i potencjalną absencję spowodowaną np. złym stanem psychicznym lub niską odpornością i podatnością na infekcje.

Aby wdrożyć i utrzymać regularną aktywność fizyczną ważne jest… nastawienie do niej.

Jakość treningu a nastawienie do ćwiczeń

Zmiana to proces, który wymaga czasu. Nie bez znaczenia pozostaje więc poziom motywacji, a co za tym idzie - nastawienie do treningów. Przekłada się to na jakość treningów –  ćwiczenie „na pół gwizdka” jest oszukiwaniem samego siebie, a występuje zazwyczaj wtedy, gdy dana aktywność nie sprawia przyjemności i się do niej zmuszamy. Dlatego tak często eksperci podkreślają, że aktywność powinna się stać naszym nawykiem, stałym punktem w planie dnia. Wtedy nie będziemy się do niej zmuszać.

„Odruchy, nawyki, działania zautomatyzowane to jest coś, co naprawdę zapewnia nam przetrwanie i to one mają pierwszeństwo w naszej codzienności”

Każdej zmianie fizjologicznej towarzyszy świadoma lub nieuświadomiona zmiana w stanie umysłu i emocji. Jest to równoznaczne z faktem, że zmianie stanu emocjonalnego (świadomego lub nieuświadomionego) towarzyszy odpowiednia zmiana w stanie fizjologicznym człowieka.  

„Nawyki budują nasze życie, ale wcześniej budują Ciebie”

Trening pod kontrolą – wartość pozytywnego nastawienia

Jak można osiągać określone cele i realizować postanowienia, skoro już na starcie nastawiamy się negatywnie? Jeżeli myślimy sceptycznie na temat uprawiania sportu („bieganie męczy”, „gimnastyka jest nudna”) i wyrażamy się niechętnie o tym, co ma być dla nas pozytywne i motywujące, trudno spodziewać się zadowalających efektów z ćwiczeń.

Treningowa afirmacja

Dlatego tak ważne jest pozytywne nastawienie na treningu. Jak to osiągnąć? Np. ćwicząc swoją uważność, skupiając się na pragnieniach, myśląc konstruktywnie np.:

  •  „Czuje się lepiej, kiedy regularnie ćwiczę”
  •  „Trening jest moją odskocznią”
  •  „Po treningu czuje się zrelaksowany i mniej zestresowany”
  •  „Ćwiczenia sprawiają, że lepiej radzę sobie z codziennymi obowiązkami”

A jeśli zdarzają się potknięcia – nic nie szkodzi! Każde z nich to okazja do wyciągnięcia wniosków, obmyślenia nowej strategii, poszukiwania rozwiązań i dostosowania swojego planu treningowego do rzeczywistych możliwości. Jeśli coś sprawia, że odpuszczamy ćwiczenia danego dnia, to nie oznacza, że cały misterny plan naszej zmiany na lepsze nadaje się do kosza.

Skuteczna zmiana to taka, do której dochodzi się małymi krokami. Jeśli wybrana dyscyplina nie spełnia naszych oczekiwań, warto poszukać alternatyw lub znaleźć partnera do ćwiczeń.

Orientacja pozytywna - przekonanie o własnej skuteczności

Osiąganie sukcesu w danej dziedzinie – w większości przypadków – sprawia, że mamy więcej chęci do wykonywania zadań i realizacji zamiarów. Sukces mobilizuje ciało i umysł, co w przypadku planu treningowego jest tożsame z gotowością i chęcią do wykonywania dalszych ćwiczeń.

Dlatego też ważne jest, aby aktywność sprawiała przyjemność oraz była dla nas interesującym wyzwaniem. Zadowolenie i zaangażowanie w ćwiczenia sprzyja osiąganiu wysokiej jakości treningu. Przekłada się to na bardziej efektywne działanie, a więc i szybsze osiągnięcie celów.

Aktywność fizyczna - dlaczego nie ćwiczymy?

Istnieje cała lista „wymówek” – powodów, dla których ludzie nie ćwiczą. Im więcej szukamy argumentów przeciw aktywności, tym mocniej utwierdzamy się w przekonaniu, że nic się nie stanie, jeśli nie będziemy aktywni.

Jeśli mamy negatywny stosunek do aktywności ruchowej i uprawiania sportu, trudno będzie spodziewać się satysfakcjonujących osiągnięć. Pierwsze zmęczenie, niepowodzenie, brak odpowiedniej pogody i wiele innych pozornych przeciwności może sprawić, że ćwiczenia nie będą dla nas ani przyjemne, ani efektywne. Dobre nastawienie do treningu to połowa sukcesu!

W czasach, gdy jednym z najpowszechniejszych benefitów pozapłacowych jest pakiet sportowy, wydaje się, że o dobrym wpływie sportu na zdrowie nie ma potrzeby przypominać. Jednak regularne kampanie promujące sport wśród pracowników mogą zwiększyć zainteresowanie aktywnymi formami wypoczynku. A to przełoży się na poziom zaangażowania, efektywności i ogólnego zadowolenia w firmie.

Dobre nastawienie do aktywności fizycznej to wysoka jakość treningu

Do ciekawych wniosków – wynikających z wstępnej obserwacji – doszli autorzy badania ”Wpływ aktywności fizycznej i kolorowania na średni poziom fal mózgowych w trakcie uczenia się”. Otóż odnotowano dodatni współczynnik korelacji pomiędzy aktywnością fizyczną, a procesem uczenia się. Twórcy badania podkreślili, że każda aktywność człowieka łączy się z pracą mózgu i wyróżnili trzy najważniejsze czynniki:

  • uwaga,
  • motywacja,
  • emocje.

Warto zaangażować podczas treningu nie tylko mięśnie, ale również świadomość i utrzymać koncentrację. Dobre nastawienie i pełne zaangażowanie da nam skuteczny trening, a sama aktywność to źródło pozytywnych emocji.

Dlaczego?

Uprawianie sportu poprawia nastrój, wprowadza organizm w stan rozluźnienia, a to wszystko dzięki wyprodukowanym w trakcie ćwiczeń substancjom chemicznym zwanym hormonami szczęścia (np. endorfiny, serotonina). Skoro po ciężkim dniu możemy podarować sobie dawkę pozytywnych emocji… może warto zmienić nastawienie do treningu?

Jak nasze nastawienie wpływa na jakość treningu? Podsumowanie

  1. Odpowiednia motywacja i pozytywne nastawienie do ćwiczeń – to klucz do efektywnego treningu.
  2. Jeśli nie odpowiada nam określony plan treningowy lub rodzaj ćwiczeń – czas go zmienić. Przydatnym narzędziem może być karta sportowa, która umożliwia dostęp do wielu rozmaitych aktywności. 
  3. Aby nie znudzić się ćwiczeniami, warto wprowadzać modyfikacje i/lub nowe aktywności. Szczególną korzyścią jest zatem łatwy dostęp do wielu dyscyplin sportowych.
  4. Podczas treningu można osiągnąć dodatkową korzyść poprzez spożytkowanie tego czasu na słuchanie muzyki lub audiobooków. Wpłynie to korzystnie na regenerację umysłową – skupimy się na czymś innym i nie będziemy myśleć o pracy.
  5. Jeśli jest ktoś, kto może służyć wsparciem we wdrażaniu zdrowych nawyków sportowych, np. partner/przyjaciel/znajomy – warto zaprosić go do wspólnych ćwiczeń. Dla wielu osób obecność drugiej osoby zmienia nastawienie do treningu, a opory przed ćwiczeniami wydają się być łatwiejsze do pokonania. Medicover Sport oferuje pakiety dla osoby towarzyszącej, co ułatwi wspólne treningi.
  6. Zaleca się aktywne spędzanie czasu wolnego, ograniczenie przebywania w pozycji siedzącej do niezbędnego minimum, a także korzystanie ze zwykłych schodów zamiast windy lub spacerowanie podczas rozmów telefonicznych. Dzięki modyfikacjom nawyków dnia codziennego, zwiększamy czas spędzony w ruchu. 
  7. Dzięki aktywności fizycznej poprawiamy swoje samopoczucie (fizyczne i psychiczne), leczymy smutki, odnajdujemy radość, zmniejszamy odczuwanie stresu. Regularny trening to lepsze samopoczucie.  

Warto zachęcać i budować pozytywne nastawienie pracowników do aktywności fizycznej i uprawniania sportu, co przełoży się na większe zaangażowanie, efektywność w pracy i ogólne zadowolenie w firmie. Sprawdź TUTAJ   co możesz zaoferować swoim pracownikom.

 

Dopasuj ofertę do potrzeb swojej firmy


Źródła: