Święta wielkanocne to czas rodzinny… oraz okazja do zjedzenia za dużo

Okres świąt i przygotowań to ważny czas dla rodziny. Doświadczenie religijne związane z – najważniejszym w kalendarzu obrzędowym – świętem chrześcijańskim, to również miła tradycja, zwyczajowe potrawy i domowa atmosfera.

„Wielkanoc niezmiennie jest przeżywana przede wszystkim jako święto rodzinne – w ten sposób postrzega ją dwie trzecie (67%) Polaków”

Uroczyste świętowanie wiąże się niestety z ryzykiem zjedzenia za dużo. O ile chwilowa niestrawność może skutecznie zniechęcić do sięgania po kolejne porcje smakołyków, tak regularne spożywanie w nadmiarze produktów wysokokalorycznych i mocno przetworzonych, może „odbić się” na zdrowiu… i masie ciała!

Co przyczynia się do wzrostu masy ciała?

Wiele osób uważa, że łatwo jest przytyć a trudniej schudnąć. Warto wyjaśnić po krótce – jak to się dzieje, że ciało zaczyna odkładać zbyt dużo zapasowej tkanki tłuszczowej, nawet pomimo spożywania zdrowych i zalecanych produktów.

Zdrowe, pożywne i… kaloryczne potrawy wielkanocne

Łatwo zrozumieć tą zależność na prostym przykładzie. Pozornie wydawać by się mogło, że zdrowe produkty spożywcze nie tuczą. Nic bardziej mylnego. Wraz z nadchodzącymi świętami wielkanocnymi, wielu Polaków zaopatruje się w zdrowe przekąski, takie jak bakalie oraz jadalne pestki i nasiona, które są doskonałym dodatkiem do wielkanocnych wypieków. W kuchni i na stołach królują zatem m.in.:

  • Orzechy: włoskie, ziemne, laskowe, nerkowca;
  • Suszone owoce: rodzynki, morele, śliwki, żurawina, daktyle czy wiórki kokosowe;
  • Nasiona słonecznika, pestki dyni.

Suszone owoce są często polecaną alternatywą dla słodyczy (czekoladek, batoników, cukierków). Polacy lubią „chrupanie”, dlatego orzeszki zastępują popularne chipsy i chrupki.

Jednak cechą charakterystyczną wymienionych produktów jest ich znaczna kaloryczność wynikająca z wysokiej zawartości tłuszczu (sięgającego nawet 60%), stąd też nasiona i rośliny oleiste są podstawą przy produkcji olejów roślinnych. Oczywiście mowa o „dobrym” tłuszczu – nie zmienia to jednak faktu, iż jest on kaloryczny i wlicza się do dziennego bilansu energetycznego.

Ile to kalorii?

1) Porcja mieszanki studenckiej (bakalie w zmiennym składzie: orzechy ziemne, rodzynki, orzechy nerkowca, orzechy laskowe):

  • Garść (40g) = 210 kcal
  • Małe opakowanie jednostkowe (150g) = 786 kcal

2) Porcja łuskanego słonecznika:

  • 5 łyżek (50g) = 290 kcal

3) Porcja orzeszków ziemnych – zwykłych oraz solonych:

  • Garść orzechów ziemnych, prażonych bez tłuszczu, bez soli (30 g) = 185 kcal
  • Opakowanie jednostkowe w puszce orzeszków ziemnych smażonych i solonych (140g) = 615 kcal

4) Porcja wiórków kokosowych :

  • Łyżka (6g) = 42 kcal
  • Garść (35g) = 250 kcal

5) Porcja rodzynek

  • Garść (40g) = 140 kcal
  • Szklanka (140g) = 400 kcal

Dzienne zapotrzebowanie na energię

Wielkanocne śniadanie, dokładka, garść tego, garść tamtego, trochę ciasta i nagle okazuje się, że po Świętach Wielkanocnych albo zepsuła się waga, albo najzwyczajniej w świecie przybyło kilka kilogramów. Zwykle są to jedno-, dwudniowe odstępstwa od normy, które nie przyniosą efektów długoterminowych, a nadmiarowe kilogramy są efektem zwiększonej ilości pożywienia w naszym układzie pokarmowym. Bywa jednak, że dojadamy potrawy świąteczne jeszcze przez cały tydzień – i nierzadko w ilościach większych niż nasze zwykłe posiłki.

Jeśli stale przekraczana jest ilość spożywanych kalorii, utrzymujący się dodatni bilans energetyczny prowadzi do nadmiernej masy ciała, czyli nadwagi lub otyłości.

Dzienne zapotrzebowanie na energię z pożywienia wylicza się indywidualnie dla każdej osoby, a podczas wyliczeń uwzględnia się:

  • wiek,
  • płeć,
  • masę ciała,
  • wzrost,
  • aktywność fizyczną,
  • stan fizjologiczny,
  • ewentualne choroby.

Świąteczne zakupy

Okres okołoświąteczny wiąże się zwykle z większymi wydatkami. Świąteczne zakupy to kuszące promocje i wiele atrakcyjnych ofert – nie tylko na dekoracje dla domu oraz wiosenną garderobę, ale również na żywność. Chętniej kupowane są słodycze oraz produkty tradycyjne, bez których wydaje się, że świąteczne śniadanie nie mogłoby się odbyć. W większości są to produkty obfitujące w tłuszcz lub cukier.

Tradycyjny majonez i „obowiązkowy” czekoladowy zajączek

Porcja kalorii zawartych w majonezie może zaskoczyć. Głównymi składnikami majonezu są: olej roślinny (głównie rzepakowy), żółtko jaj kurzych, musztarda, ocet spirytusowy, woda i inne substancje (przyprawy, przeciwutleniacze, aromaty, barwniki itp.).

Kalorie:

1) Porcja majonezu:

  • Łyżeczka (10g) = 70 kcal
  • Łyżka (25g) = 170 kcal

A obowiązkowy czekoladowy zajączek? Jego głównymi składnikami są: cukier, tłuszcz kakaowy, miazga kakaowa, pełne mleko w proszku, odtłuszczone mleko w proszku, kakao i inne, w zależności od producenta.


Kalorie:


2) Porcja czekoladowego zajączka :

  • Mały/średni (100g) = od 540 do 580 kcal
  • Duży (150g) = 800 kcal

Wielkanocne intencje zakupowe Polaków

Platforma analityczno-badawcza UCE RESEARCH™ zrealizowała dla Grupy BLIX badanie „Intencje zakupowe Polaków– Wielkanoc 2020 vs 2021” które wykazało, że 24% badanych Polaków chce zainwestować w świąteczne zakupy spożywcze od 300 do 400zł – to o jeden punkt procentowy więcej, niż w roku ubiegłym a ponadto:

  • kwotę 200-300 zł chce wydać 22% konsumentów (poprzednio – 29%),
  • zakupy w wysokości od 400 do 500 zł zrealizuje 18% ankietowanych (w 2020 roku – 13%),
  • do 200 zł przeznaczy 8% respondentów (rok temu – 15%),
  • wydatki w granicach 500-600 zł deklaruje 8% badanych (wcześniej – 5%),
  • a powyżej 600 zł wyda 6% (poprzednio – 3%) osób.

Z powyższego badania widać, że zwiększa się kwota, którą planujemy przeznaczyć na świętowanie. Podstawowym elementem Wielkanocy są uroczyste posiłki – a to oznacza, że większość czasu spędzimy za stołem, jedząc i pijąc.

Szczególnie w obecnych, trudnych czasach, ważne jest zadbanie o swoje zdrowie – zarówno fizyczne, obejmujące także prawidłową masę ciała oraz sprawność ruchową, jak i mentalne. Dla możliwie najlepszego spożytkowania tego rodzinnego czasu Świąt Wielkiej Nocy, zaleca się wyjście na spacer, regularne wstawanie od stołu, a może nawet rodzinną aktywność przy grze towarzyskiej w domu.

Każda forma ruchu i ograniczenia nieprzerwanej konsumpcji będzie działała na korzyść naszą i naszych rodzin.

Co jeszcze możesz zrobić?

  • Sprzątać ze stołu od razu po zakończonym śniadaniu – aby nie było pokusy ciągłego podjadania.
  • Ograniczać ilość majonezu, kremu na cieście, wielkości kawałka mazurka (który jest bardzo słodkim i bardzo kalorycznym ciastem).
  • Zrezygnować z tradycyjnych tłustych kiełbas na rzecz chudych pieczonych mięs i potraw opartych o warzywa.
  • Przesłać pracownikom ten artykuł – aby zainspirowali się do zdrowszego obchodzenia tegorocznych świąt. Dla utrzymania wagi i dobrego zdrowia.
  • Zorganizować wewnętrzny konkurs „aktywne święta” – osoby z najwyższą liczbą kroków w dniach świątecznych mogą otrzymać specjalne nagrody, które im ufundujesz. Na przykład dostęp do platformy oferującej wsparcie w zdrowym odżywianiu i regularnych treningach.

Program Medicover Dieta to zdrowe jadłospisy i filmy treningowe

Przedłużone świąteczne „dogadzanie sobie” może sprawić, że zwiększy się masa ciała, ale problemem są przede wszystkim długotrwałe, złe nawyki żywieniowe. Wielkanoc staje się często kolejną okazją do zjedzenia zbyt obficie, co wzmacnia niezdrowe przyzwyczajenia.

Program Zdrowej Firmy zachęca do dbania o swoich pracowników w ujęciu holistycznym. Zdrowe ciało, to zdrowy duch. Warto promować zdrowy styl życia i oferować pracownikom możliwość korzystania z aktywnej profilaktyki, aby zadbać o ich dietę oraz aktywność fizyczną.

Medicover Dieta to zbilansowane jadłospisy i filmy treningowe w jednym. Celem programu Medicover Dieta jest ograniczenie ryzyka zachorowań spowodowanych złą dietą i niską aktywnością fizyczną.

Dzięki nam wszystkie grzeszki popełnione przy wielkanocnym stole mogą zostać naprawione. Zachęcaj pracowników do regularnej aktywności i zbilansowanego, zdrowego odżywiania na co dzień, aby żadne chwilowe odstępstwa od normy nie wpływały negatywnie na ich zdrowie. Podaruj im dostęp do źródła najlepszej wiedzy dietetycznej i smacznych przepisów.

Prezent na święta – zdrowie na co dzień!

Po więcej informacji wejdź na www.medicoverdieta.pl

Dopasuj ofertę do potrzeb swojej firmy

Źródła: