Przedłużająca się sytuacja epidemiologiczna w kraju nie wpływa korzystnie na dobre samopoczucie i zdrowie dla znacznej części społeczeństwa. Po pierwsze – wzmożony stres spowodowany pandemią i jej skutkami socjoekonomicznymi, po drugie – siedzący tryb życia: praca zdalna, brak wielu dodatkowych zajęć i motywacji do działania.

O ile nie mamy wpływu na zagrożenie wynikające z konsekwencji choroby covid-19, o tyle znacząco możemy wpłynąć na swoje zdrowie i lepsze samopoczucie, unikając siedzącego trybu życia. Zobacz, jak możesz wspomóc pracowników w ich codziennych bolączkach wynikających z długotrwałej pozycji siedzącej, a także negatywnych jej skutków dotykających innych aspektów życia.

DLACZEGO SIEDZENIE NIE SPRZYJA ZDROWIU?

Nie wliczając chwili na odpoczynek i wytchnienie po ciężkim dniu pracy, bierny odpoczynek jest najmniej korzystnym sposobem na regenerację ciała i umysłu. Z badań Annals of Internal Medicine wynika, że siedzenie przez długi czas wiąże się z przykrymi konsekwencjami zdrowotnymi, nawet jeśli w ciągu dnia pojawia się aktywność fizyczna.

Tryb siedzący to wyższe ryzyko chorób serca, wystąpienie cukrzycy typu 2 lub nowotworu. Zajmowanie pozycji siedzącej przez większą ilość czasu, wiąże się również ze zwiększonym ryzykiem śmierci z powodu chorób serca i układu krążenia.  

Według American Heart Association,
liczba miejsc pracy siedzącej wzrosła o 83% od 1950 roku

W wielu przypadkach prowadzenie siedzącego trybu życia powiązane jest z praktykowaniem nie do końca zdrowej i optymalnej pod kątem kalorycznym diety. Mniejsze zużycie kalorii w ciągu dnia powinno przekładać się na mniejszą ich podaż – a niejednokrotnie bywa zupełnie odwrotnie. Warto więc wspomagać edukację żywieniową pracowników, aby pomóc im uchronić się od negatywnych skutków spożywania nadmiaru kalorii.

OTYŁOŚĆ

W wydaniach Exercise and Sport Sciences Reviews podjęto próbę udowodnienia związku przyczynowo-skutkowego, pomiędzy siedzącym trybem życia (oglądanie TV, czas przed ekranem), a rozwojem otyłości.

Zauważa się, że osoby pracujące przy komputerze, korzystające z samochodu jako środka transportu i praktykujące odpoczynek bierny, mają zdecydowanie większy problem z:

•    utrzymaniem należnej masy ciała (odpowiedniej do wieku i płci),
•    utrzymaniem kondycji fizycznej,
•    metabolizmem i prawidłowym rozkładaniem się tkanki tłuszczowej.

Niska aktywność fizyczna i zwiększony bilans energetyczny posiłków, to gotowa recepta na nadwagę i rozwój otyłości, a wraz z nią – schorzeń dietozależnych.

Siedzący tryb życia to każde zachowanie charakteryzujące się wydatkiem energetycznym ≤1,5 ekwiwalentu metabolicznego (MET) w pozycji siedzącej, półleżącej lub leżącej

CUKRZYCA TYPU 2

Z danych Medical New Today wynika, że długie okresy braku aktywności (ruchu), mogą wpłynąć na szybkość przemian metabolicznych i osłabić zdolność organizmu do kontrolowania poziomu cukru we krwi. Skutkiem złych nawyków żywieniowych, jest m.in. rozwój cukrzycy typu 2, a wraz z nią mogą zostać osłabione zdolności poznawcze.

Pacjenci z cukrzycą typu 1, osiągają istotnie wyższe wyniki w odniesieniu do funkcji poznawczych, niż chorzy na cukrzycę typu 2

Cukrzyca typu 2 jako choroba dietozależna, przyczynia się do zaburzeń pamięci, procesów uwagi, funkcji kojarzeniowych oraz łączy się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia zaburzeń intelektualnych.

W skutecznej profilaktyce, a następnie leczeniu cukrzycy typu 2, głównym i najskuteczniejszym orężem jest prawidłowa dieta, która powinna zostać uzupełniona o regularną aktywność fizyczną. Tylko połączenie tych dwóch działań przyniesie oczekiwany efekt i pomoże zapobiec wystąpieniu tego schorzenia.

W programie Medicover Dieta oferujemy Twoim pracownikom m.in. dietę dopasowaną do potrzeb osób z cukrzycą i insulinoopornością. Dzięki temu w jednym miejscu mogą znaleźć smaczny i dedykowany ich potrzebom jadłospis oraz filmy treningowe, które sprawią, że aktywność fizyczna w domowym zaciszu będzie łatwa i przyjemna.

ZABURZENIA PSYCHICZNE

Siedzący tryb życia ma również negatywny wpływ na samopoczucie i zdrowie psychiczne. Badanie Physical Activity, Sedentary Index, and Mental Disorders in the SUN Cohort Study, którego wyniki opublikowano w roku 2008 potwierdziło, że siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej wiąże się z wyższym ryzykiem wystąpienia zaburzeń psychicznych – lęków i depresji.  

Dlatego też to szczególnie ważne, by wspierać pracowników w prawidłowych nawykach, które pomogą im niwelować negatywne skutki długotrwałej pracy siedzącej, nadmiaru stresu i braku swobodnej możliwości „wyładowania” frustracji np. na treningu w klubie fitness.

W zależności od indywidualnego sposobu radzenia sobie ze stresem, łatwo wpaść jest w pułapkę „zajadania” nerwów – lub odwrotnie, zapominania o jedzeniu przez długie godziny, a następnie „odbijaniu” sobie podczas jednego, wielkiego posiłku, zwykle pod koniec dnia.

Podjadanie niezdrowych przekąsek także potrafi stać się nawykiem mającym na celu obniżenie poziomu napięcia. Jest to jednak zgubna metoda – o wiele korzystniejsze jest regularne wstawanie od biurka i krótka aktywność, np. gimnastyka lub szybki spacer po mieszkaniu lub ogrodzie. Dzięki temu nie tylko na chwilę oderwiemy od pracy przeciążoną głowę, ale także rozruszamy ciało i pobudzimy układ krążenia, zastygłe mięśnie i wprowadzimy zdrowszy nawyk, który przyzwyczai nas do regularnego ruchu.

Ryzyko wystąpienia zaburzeń natury psychicznej wzrasta o 31% w przypadku osób preferujących siedzący tryb życia, w porównaniu z osobami bardziej aktywnymi. Naukowcy Qingdao University Medical College w badaniu “Sedentary behaviour and the risk of depression: a meta-analysis” potwierdzają związek między nadmiernym siedzeniem, a ryzykiem wystąpienia zaburzeń psychicznych:

metaanaliza badań obserwacyjnych wskazuje, że siedzący tryb życia wiąże się ze zwiększonym ryzykiem depresji

WSTAŃ I… SIĘGNIJ PO COŚ ZDROWEGO DO JEDZENIA

The Sedentary Behaviour Research Network (SBRN), organizacja zrzeszająca pracowników służby zdrowia, koncentruje się na wpływie siedzącego trybu życia na zdrowie. W cyklicznie zamieszczanych artykułach badawczych, specjaliści udowadniają zgubne konsekwencje siedzenia. Regularna aktywność fizyczna i zdrowa dieta, to skuteczna profilaktyka zdrowia.

Na każde 20 minut siedzenia spróbuj stać przez osiem minut i poruszać się przez dwie minuty

Warto skorzystać z porad profesjonalistów. Medicover Dieta umożliwia wprowadzenie bezcennych zmian, w zmienioną epidemicznie codzienność. Podaruj pracownikom narzędzie, dzięki któremu nauczą się jak komponować zdrowe posiłki, zapoznają się z dietetycznymi zaleceniami i zaczną praktykować regularny ruch z trenerami Men’s i Women’s Health.

Zdrowe odżywianie to lepsze samopoczucie, dobra energia i większy poziom zaangażowania.

 

Dopasuj ofertę do potrzeb swojej firmy

Źródła: