PRACA DOMOWA CZY DOMOWE PRZEDSZKOLE?

Dobry pracownik to taki, który godzi rolę zawodową i rodzinną. Dziś mądrze zarządzane firmy wiedzą, że nie mogą zlekceważyć rodzicielskiej roli swoich pracowników. Pandemia, lockdown i zamieszanie w nauczaniu zdalnym dobitnie pokazały, że opieka nad dziećmi to nie tylko sprawa rodziców. Pogodzenie pracy w trybie online z opieką nad dziećmi i organizacją nauki zdalnej to dla większości niemalże wyczyn karkołomny.

Do tej pory znaczna część przedsiębiorstw troskę o pracowników przejawiała realizując projekty z zakresu well-being. Trend, by dbać o zdrowie, samopoczucie i tzw. dobrostan pracowników jest znany od lat. Wsparcie psychologiczne, dietetyczne czy zachęcanie pracowników bonusami do aktywności fizycznej, to już żadna nowość. W dzisiejszych, pandemicznych czasach to nadal ważne benefity. Warto jednak zastanowić się także nad innymi rozwiązaniami.

HUSTON, MAMY PROBLEM...

Nationale Nederlanden podczas pandemii przeprowadziło badania, z których wyniknęło kilka ważnych wniosków:

  • 39% rodziców przyznało, że ma duże trudności z łączeniem swojej pracy zdalnej z opieką nad dziećmi
  • 32% rodziców przyznało, że współdzieli sprzęt z dziećmi
  • 31% czuje frustrację spowodowaną sytuacją (konieczność zapewnienia opieki dzieciom)
  • 44% uważa, że nie ma kompetencji, by uczyć swoje dziecko/dzieci zdalnie
  • 42% przyznało, że nie ma możliwości odizolowania się od reszty domowników podczas swojej pracy zdalnej

Co z tego wynika dla firm i pracodawców? To, że bez wsparcia pracowników w pogodzeniu ich ról zawodowych i rodzicielskich, firma nie otrzyma wymaganego zaangażowania czy efektywności.

WSPARCIE NA MIARĘ PANDEMII

Jakie formy może przybrać wsparcie pracowników?

1. Niektóre z firm już na początku pandemii zrozumiały, że najważniejsza sprawa dla każdego rodzica, to zapewnić zajęcie znudzonym dzieciom. Dlatego też proponowano szereg aktywności online dla najmłodszych: były przedstawienia teatralne, czytanie bajek, warsztaty twórczego tworzenia czy malowania, a nawet przedszkole online. Było też wsparcie w odrabianiu lekcji. Rodzic (choć na chwilę) odciążony od zajmowania się pociechami, to pracownik, który jest w stanie skoncentrować się na zadaniach, projektach czy mailach. Dodatkowo, wiele przedsiębiorstw rozsyłało swoim pracownikom newslettery i poradniki mówiące o tym, jak zorganizować przestrzeń do zabawy i samą zabawę dzieciom.


2. Kolejna kwestia – niezmiernie ważna podczas homeoffice, to odpowiednia i ergonomiczna aranżacja nowego miejsca pracy. Pandemia zastała nas kompletnie nieprzygotowanych, jeśli chodzi o domowe miejsca pracy. Trzeba wiedzieć, że praca z domu z wykorzystaniem improwizowanych mebli biurowych powoduje, że często pracujemy w niewygodnych pozycjach, odczuwamy dyskomfort. Bóle placów, barków czy ramion spowodowane nieergonomicznym stanowiskiem pracy to nie rzadkość. Dlatego wiele firm wysyłało swoim pracownikom ergonomiczne instrukcje, organizowało webinary ze specjalistami i rehabilitantami.

3. Szereg firm świadomych dużego obciążenia psychicznego pracowników, postawiło na wsparcie w tym zakresie. Nasilony lęk o zdrowie swoje i bliskich to w czasie pandemii sprawa powszechna. Konsultacje z psychologami, zajęcia jogi czy medytacje online, webinary na temat wzmacniania odporności (fizycznej czy psychicznej) to tylko nieliczne z kreatywnych pomysłów pracodawców.  


4. Rozrywka dla pracownika – nie samą pracą żyje człowiek! Mając na uwadze szeroko pojęte samopoczucie ludzi, firmy ochoczo proponowały (i wciąż proponują) swoim pracownikom dostęp do platform rozrywkowych, do nowości filmowych. Profit szczególnie przydatny podczas lockdownu i zamknięcia w domach.

To tylko kilka przykładów dobrych praktyk wspierających pracowników w godzeniu ról podczas pandemii. Prawdą jest, że niektóre firmy już nie wrócą do „starego ładu”, bądź wrócą tylko częściowo (hybrydowo), a jeszcze inne już od dawna pracowały w trybie online. W wielu firmach praca zdalna sprawdza się, a właściciele nie widzą potrzeby, by całkowicie wracać do biur. W związku z tym, z zaproponowanych wyżej rozwiązań firmy mogą nadal śmiało korzystać.

Dodatkowo wspierać pracowników można także poprzez:

  • oferowanie elastycznych godzin pracy
  • skracanie dnia pracy (lub choćby zezwolenie na krótszy czas pracy w piątki)
  • organizowanie pracowniczych żłobków i przedszkoli
  • dofinansowanie opieki nad dziećmi
  • oferowanie więcej niż dwóch dodatkowych dni wolnych – do wykorzystania w nieprzewidzianych, trudnych sytuacjach losowych
  • oferowanie dodatkowych dni wolnych dla pracownika w związku z, np. narodzinami dziecka, ale też Dniem Matki, początkiem roku szkolnego
  • pomoc rodzicom wracającym po urlopie macierzyńskim, tacierzyńskim, czy wychowawczym
  • w przypadku pracy zmianowej uwzględnienie sytuacji życiowej pracowników przy ustalaniu harmonogramu pracy
  • job sharing, czyli podział stanowiska, np. pomiędzy dwóch pracowników
  • oferowanie przestrzeni do odstresowania się (z możliwością zagrania w planszówki, piłkarzyki, z matami do ćwiczeń czy biblioteką)
  • organizowanie dni, podczas których przeprowadzane są w biurze różnego rodzaju darmowe badania czy szczepienia
  • możliwość robienia zakupów na platformach oferujących zdrowe produkty z opcją dostarczania do biur (np. Lokalny Rolnik)

Dziś nie sposób oddzielić pracownika od jego prywatnego, rodzinnego życia. Czasy się zmieniły, rodzice chcą świadomie uczestniczyć w życiu, a nawet pasjach swoich dzieci. Jak nigdy cenią sobie ideę work-life balance.

Firmom natomiast wsparcie pracowników w łączeniu życiowych ról zwyczajnie się opłaca. Pracownik skoncentrowany na pracy jest efektywny i chętny do podejmowania wyzwań. Gdy nie ma głowy zaprzątniętej problemami domowymi, może w 100% poświęcić się pracy. Ponadto pracownik zadowolony z benefitów pozapłacowych jest lojalny i raczej nie szuka zmian. To dobra droga do zatrzymania talentów, zaufanego i wyszkolonego już personelu lub przyciągnięciu nowego.

 

Dopasuj ofertę do potrzeb swojej firmy