Zdrowie w małej firmie – dlaczego warto mieć opiekę medyczną

Zdrowie w małej firmie – dlaczego warto mieć opiekę medyczną

Wzrasta zainteresowanie pracowniczymi pakietami zdrowotnymi wśród małych i średnich przedsiębiorstw.  Prywatna opieka medyczna staje się oczywistym standardem, którego oczekują pracownicy na starcie. Przy narastającym niedoborze kadr taki benefit będzie wkrótce koniecznością.

Coraz więcej firm inwestuje w benefity pozapłacowe dla pracowników – wynika z raportu Instytutu Badawczego Randstad „Plany pracodawców” z 2017 r. Stały się one bowiem skutecznym narzędziem w walce o najlepszych pracowników wyróżniającym ofertę rekrutacyjną na rynku pracy. Gwarantują też stabilność zatrudnienia. Wiele osób, które wcześniej pracowały w dużej firmie, a potem same założyły własny biznes, wiedzą, że opieka medyczna jest już standardem.

Rachunek zysków i kosztów

W sytuacji, kiedy naprawdę trudno o dobrych fachowców, warto zadbać o swoich pracowników. Częste rotacje zatrudnionych mogą być dla firmy o wiele bardziej kosztowne i problematyczne. Nowy pracownik musi przejść szkolenia i wdrożyć się w swoje zadania. Popełniane przez niego błędy są edukacją, której koszty ponosi pracodawca. Kiedy odchodzi z pracy, wszystkie te koszty stają się stratą. Sytuacja na rynku pracy wymusza zmiany w podejściu firm do świadczeń pozapłacowych. Coraz więcej pracodawców jest przekonanych, że to nie tylko magnes ściągający najlepszych fachowców, ale też świetne narzędzie motywacyjne. Z raportu „Drogowskaz Motywacyjny 2017” przygotowanego przez instytut Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w 2017 r. wynika, że aż 61% przedsiębiorców uważa, że rolą dodatkowych świadczeń jest motywacja, zwiększenie zaangażowania i efektywności. Dlatego zwiększają budżety na tego typu działania. Zwłaszcza, że -według raportu Manpower Group „Niedobór talentów 2018” - problem z rekrutacją odpowiedniej kadry zgłasza już ponad połowa pracodawców. Dziewięciu na dziesięciu pracodawców planuje zwiększyć zatrudnienie, a jednocześnie coraz mniej firm decyduje się na jego redukcję. Konkurencja o najlepszych pracowników jest więc niezmiennie duża. Tymczasem z raportu Pracuj.pl „Benefity, czyli co motywuje pracowników” wynika, że świadczenia pozapłacowe mogą mieć wpływ na podjęcie decyzji o zmianie pracodawcy.

61% przedsiębiorców uważa, że rolą dodatkowych świadczeń jest motywacja, zwiększenie zaangażowania i efektywności. Dlatego zwiększają budżety na tego typu działania.

Źródło: Raport „Drogowskaz Motywacyjny 2017” przygotowanego przez instytut Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w 2017 r.

Redukcja kosztów

Statystyki pokazują, że z roku na rok w Polsce rośnie liczba absencji pracowniczych, a wraz z nimi koszty ponoszone z tego tytułu przez pracodawców. Tylko w 2017 r. polscy przedsiębiorcy na zasiłki chorobowe za krótsze zwolnienia zapłacili ponad 6 mld zł, do tego dochodzą również koszty związane z organizowaniem zastępstw, niedotrzymaniem terminów czy wypłatą nadgodzin dla innych pracowników. Pakiety medyczne redukują liczbę zwolnień lekarskich – dzięki szybszemu rozpoczęciu leczenia i lepszej jego efektywności. Publiczna opieka zdrowotna to trudności z uzyskaniem skierowań, lawina formalności, wielomiesięczne kolejki na zabiegi i do lekarzy przyjmujących w różnych placówkach oraz konieczność dodatkowego płacenia za szybsze leczenie i wyniki badań. Pracodawcy, którzy zdecydowali się na wykupienie pakietów zdrowotnych, podkreślają, że redukuje to liczbę nieobecności w pracy – nie tylko dłuższych, ale też jednodniowych, spowodowanych całodniowymi kolejkami na wizytę u państwowego lekarza. Pracownik, który ma lepszą opiekę medyczną jest bardziej wydajny i lepiej wykonuje swoje obowiązki. Dzięki abonamentom medycznym ma szybszy dostęp do lekarzy i lepszą profilaktykę. To przekłada się na poczucie bezpieczeństwa pracodawcy i pracownika.

Efektywne leczenie się opłaca 

Efektywność leczenia zależy między innymi od możliwości szybkiej diagnostyki i wdrożenia skutecznej terapii. Wcześniejszy dostęp chorego do lekarza pozwala zacząć leczenie odpowiednio wcześnie, kiedy nie dochodzi jeszcze do groźnych powikłań. Możliwość zadania pytania przez telefon czy Internet w przypadku wątpliwości czy zamówienia recept na stale przyjmowane leki bez potrzeby umawiania wizyty, ułatwia stosowanie się do zaleceń. Ważna jest też jakość komunikacji pacjenta z lekarzem, jego dostępność i czas, jaki może poświęcić choremu. Również w przypadku chorób przewlekłych, jak cukrzyca czy astma, dobre leczenie redukuje znacząco liczbę zwolnień lekarskich.  Lepszy dostęp do lekarza pozawala na monitorowanie i modyfikowanie przebiegu choroby, co zmniejsza liczbę zaostrzeń skutkujących zwolnieniem. Czas poświęcony przez lekarza pacjentowi umożliwia edukację dotyczącą przestrzegania zaleceń lekarskich, które jest bardzo istotne w terapii takich schorzeń.

Dla efektywności leczenia ważny jest także przepływ informacji. W firmach oferujących pakiety zdrowotne każdy lekarz ma dostęp do elektronicznej dokumentacji pacjenta. Lekarz widząc chorego po raz pierwszy, może dowiedzieć się, na co się leczy i jakie leki zażywa. Pozwala to skoordynować opiekę i minimalizować niepożądane skutki uboczne działania medykamentów. Istotne dla jakości opieki zdrowotnej jest też monitorowanie jej efektów. Firmy oferujące pakiety zdrowotne dzięki narzędziom informatycznym taki monitoring na bieżąco prowadzą.

Długoterminowe korzyści

O sukcesie każdej firmy decyduje w dużym stopniu zaangażowanie i wydajność pracowników. Wysokość ich zarobków jest ważna, ale często już nie wystarcza, aby zatrzymać tych najlepszych. Benefity stanowią dodatkowe wynagrodzenie za wykonywaną pracę, co sprawia, że miejsce zatrudnienia staje się atrakcyjniejsze. Poprawiają też samopoczucie pracownika po godzinach pracy. A zadowolony specjalista angażuje się bardziej w codzienne obowiązki. Poza tym jest bardziej lojalny wobec firmy oferującej benefit, który ceni. Niekiedy też obawa przed jego utratą powstrzymuje go przed szukaniem innego pracodawcy. Bonus dopasowany do potrzeb i oczekiwań pracownika sprawia, że czuje się on doceniony, staje się bardziej zmotywowany i związuje się z firmą na dłużej.

Benefity stanowią dodatkowe wynagrodzenie za wykonywaną pracę, co sprawia, że miejsce zatrudnienia staje się atrakcyjniejsze.

Jak wybrać pakiet?

Wybierając pakiet dla pracowników warto wziąć pod uwagę dostępność do usług lekarskich i to nie tylko wizyt w gabinecie. Pomocna jest telemedycyna dająca możliwość skorzystania z porady za pośrednictwem Internetu lub telefonicznie. Istotna jest też kompleksowość opieki. Jeśli lekarz potrzebuje konsultacji innego specjalisty, powinien mieć możliwość skierowania pacjenta na taką wizytę. Ważne jest też dokumentacja elektroniczna, aby lekarze mogli widzieć, co zalecił inny specjalisty oraz mieć dostęp do wszystkich wyników badań. Warto sprawdzić, czy placówka oferująca pakiety medyczne mierzy skuteczność prowadzonego leczenia. Robi się to za pomocą Wskaźników Jakości Medycznej (MQI – Medical Quality Indicators), które służą monitorowaniu i poprawieniu jakości świadczonych usług. Podczas wyboru dostawcy usług medycznych istotnym elementem są działania, które mogą pomóc we wczesnym wykrywaniu chorób oraz w wspieraniu aktywności fizycznej. Warto sprawdzić, czy firma oferuje akcje profilaktyczne, szczepienia ochronne, promowanie aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia.