Benefity pozapłacowe – co dają pracodawcy, a czego oczekują pracownicy

Benefity pozapłacowe – co dają pracodawcy, a czego oczekują pracownicy

Najbardziej atrakcyjnym dodatkiem po­zapłacowym dla pracowników jest prywatna opieka medyczna – wynika z badań opinii publicznej. Według portalu Pracuj.pl., takie oczekiwania deklaruje 60% pracowników. Jednak  zaledwie 40% twierdzi, że ich pracodawca oferuje tego typu benefit. Tymczasem oferta świadczeń pozapłacowych zgodna z oczekiwaniami pracowników to jedno z lepszych narzędzi budowania zmotywowanego zespołu pracowników.

Coraz więcej firm inwestuje w benefity pozapłacowe dla pracowników – wynika z raportu Instytutu Badawczego Randstad „ Plany pracodawców”  z 2017 r. Stały się one bowiem orężem w walce o najlepszych pracowników wyróżniającym ofertę rekrutacyjną na rynku pracy. Gwarantują też stabilność zatrudnienia.

Różnice między oczekiwaniami a ofertą

Pomysły pracodawców na benefity pozapłacowe nie zawsze są zgodne z oczekiwaniami pracowników. Wejściówki do siłowni, dodatkowe ubezpieczenia, pakiety zdrowotne czy oferta szkoleniowa-  to już od wielu lat standard w większych firmach, szczególnie w dużych miastach. Jednak czy dodatkowa polisa ubezpieczeniowa lub wejściówka na basen zawsze jest dla pracowników atrakcyjna?  Badanie „Monitor Rynku Pracy” Instytutu Badawczego Randstad pokazuje, że np. wczasy pod gruszą ma niemal 1/3 respondentów, a marzy o nich blisko dwa razy więcej pracowników. TNS dla Pracuj.pl wyliczył, że pracowników oczekujących opieki stomatologicznej jest czterokrotnie więcej niż tych, którzy ją faktycznie mają. Tymczasem np. pikniki firmowe oferuje co piąta firma, a tylko 11% respondentów ocenia je jako atrakcyjne. Również nietrafionym świadczeniem wydają się rodzinne bale i imprezy. Ma je w firmie 14% pracowników, a podobają się tylko 8% uczestników badania. Najbardziej atrakcyjnymi dla pracowników benefitami są: opieka medyczna, finansowanie szkoleń, dofinansowanie urlopów oraz karta sportowa. Najczęściej przyznawanymi są natomiast opieka medyczna i karta sportowa. Pozostałe benefity, które znalazły się w pierwszej czwórce najczęściej oferowanych, czyli szkolenia i dofinansowanie wypoczynku  po­krywają się z tymi, które są przez pracowników uznawane za najbardziej atrakcyjne. Dla młodych pracowników ważne jest też podejście pracodawcy work-life balance czy też wspierania zdrowego oraz aktywnego stylu życia.

Zdrowie na pierwszym miejscu

Aż 60% respondentów biorących udział w badaniu „Benefity oczami pracowników” wykonanym przez Pracuj.pl w grudniu 2017 r. wskazuje, że pakiet medyczny jest najatrakcyjniejszym benefitem. Nic dziwnego, bo - jak wskazuje badania Barometru Fundacji Watch Heath Care - w państwowej służbie zdrowia średnio na wizytę u specjalisty trzeba czekać prawie trzy i pół miesiąca. Najdłużej do  endokrynologa - ponad dziesięć miesięcy, a do neurochirurga pół roku. Średnio na badanie diagnostyczne finansowane przez NFZ oczekuje się również ponad trzy miesiące, ale np. na rezonans magnetyczny kręgosłupa aż dziesięć, a badanie elektrofizjologiczne serca prawie dziewięć miesięcy.  Chcąc skrócić oczekiwanie na poradę lekarską w ramach NFZ nieposiadający pakietu musi korzystać z prywatnych wizyt lekarskich, co niestety sporo kosztuje.  Pakiet zdrowotny nie tylko więc zwiększa poczucie bezpieczeństwa, ale pozwala też zaoszczędzić czas i pieniądze. Poszukiwanie specjalisty w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego wymaga nieraz sporo wysiłku i trwa długo. Tymczasem pakiety medyczne oferują opiekę kompleksową. Dlatego atrakcyjność tego benefitu wydaje się oczywista. Zwłaszcza, że od lat Polacy w badaniach CBOS deklarują, że najważniejsze są dla nich rodzina i zdrowie.

Pracodawcy też inwestują w zdrowie

Zgodnie z wynikami badania Pracuj.pl, pracodawcy najczęściej oferują pracownikom opiekę medyczną. Na drugim miejscu znajduje się karta sportowa. Nieco mniej, ale wciąż dość popularne są formy dofinansowania edukacji i wypoczynku. Jedna czwarta badanych wskazała, że ich pracodawca dopłaca im do szkoleń lub urlopów.

Jednak dla wielu firm pakiet medyczny staje się już standardem. A to oznacza, że pracownik zmieniając pracę bierze pod uwagę rodzaj oferowanego programu opieki zdrowotnej. Oczekiwania pracowników rosną i coraz częściej liczą na pakiet rozszerzony, dla całej rodziny oraz z dostępem do opieki stomatologicznej.

Zainteresowanie pakietami zdrowotnymi dla pracowników wzrasta też wśród małych i średnich przedsiębiorstw.  Często także osoby, które wcześniej pracowały w dużej firmie, a potem same założyły własny biznes, chcą, żeby opieka medyczna była standardem również w ich biznesie.

Sukces Twojej firmy to ludzie! Postaw na indywidualną motywację - skontaktuj się z nami, odwiedź stronę https://benefity.medicover.pl/