Wielkanocne obżarstwo - co i jak jeść podczas świąt wielkanocnych?

Wielkanocne nieposkromione ucztowanie może okazać się niebezpieczne, zwłaszcza dla restrykcyjnie poszczących przed świętami. Jednodniowe odejście od normy nie spowoduje problemu, ale zbyt obfite posiłki na co dzień grożą nie tylko nadwagą, niestrawnością czy wzdęciem, ale też ostrym zapaleniem trzustki lub pęcherzyka żółciowego. Jak zatem jeść zdrowo?
Jak jeść zdrowo w święta?

Świąteczne potrawy cieszą oko i podniebienie. Aby niczym nie zmącona radość świętowania przy stole nie szkodziła naszemu zdrowiu, warto przestrzegać kilku zasad. Szczególnie ostrożni powinni być walczący z nadwagą, cierpiący na refluks żołądkowo-przełykowy, cukrzycę czy choroby wątroby. Osoby, które mają kamienie w pęcherzyku narażone są na zwiększone ryzyko wystąpienia kolki wątrobowej.

Jak zdrowo jeść śniadanie?

Tradycja Wielkanocna, zgodnie z zasadami dobrego żywienia, główny akcent kładzie na śniadanie. Planując więc świąteczne menu, warto zastosować się do zasady: obfite śniadanie, lekki obiad i symboliczna kolacja. Jako, że stół będzie się uginał od wielkanocnych potraw, lepiej kosztować małe porcje kolejnych potraw pomiędzy rozmowami z rodziną, niż się objadać.

Woda czy herbata?

Dietetycy przestrzegają przed podawaniem do posiłków słodkich gazowanych napojów. Wypijając je, dostarczamy tyle kalorii, ile może zawierać normalny obiad, a przecież nie traktujemy takiego napoju jako posiłku. Większość z nich słodzonych jest syropem glukozowo - fruktozowym, który jest związany ze wzrostem tkanki tłuszczowej oraz z ryzykiem nadwagi i otyłości, dny moczanowej (podagry), nadciśnienia tętniczego, chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu 2 i niealkoholowego stłuszczenia wątroby. Najlepiej więc pić wodę niegazowaną, może być z dodatkiem cytryny, zarówno przed posiłkiem, jak i po nim. Zalecane są też wszystkie herbaty (czerwona, zielona, biała lub czarna).

Unikaj słodkich gazowanych napojów.

Właściwości rzeżuchy

Nieodzownym elementem Wielkanocnego stołu powinna być rzeżucha. Jest źródłem witaminy K, luteiny i zeaksantyny, witaminy A, β-karotenu, ale także witaminy C i witamin z grupy B. Stanowi nieoceniony dodatek odżywczy dań wielkanocnych. Na dodatek pięknie wygląda i zdobi potrawy. Rzeżuchę można posadzić na bawełnianej wacie dwa tygodnie przed świętami. Trzeba ją codziennie podlewać.

Działanie soli i zamienniki soli

Przez nadmierne solenie posiłków podnosimy ciśnienie krwi. Jemy średnio 15 gramów soli na dobę.Wg WHO dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 g (jedna płaska łyżeczka soli). Aby ograniczyć jej użycie, dietetycy radzą stosowanie wielu przypraw ziołowych – pieprzu, estragonu, majeranku, tymianku, bazylii, oregano, curry i czosnku. Ryby i mięso po upieczeniu warto skropić cytryną. Zmniejsza to zapotrzebowanie na sól. Dobre efekty przynosi też dodanie posiekanej pietruszki lub koperku.

Ruch po jedzeniu

Choć lekarze przestrzegają starsze osoby przed nagłym wstawaniem od stołu, nie znaczy to, że należy spędzić przy nim całe święta. Obfite posiłki powodują spadek ciśnienia tętniczego : m.in. poprzez rozszerzenie naczyń i zwiększonego napływu krwi do żołądka i jelit.. To powoduje raptowne obniżenie ciśnienia. Obniżenie ciśnienia może być przyczyną zawrotów głowy, a to z kolei grozi upadkiem. Od stołu wstajemy więc powoli, ale nie zapominamy też, że między posiłkami wskazany jest spacer. Pół godziny to zdecydowanie za krótko. Najlepiej maszerować swoim tempem ponad godzinę.

Dowiedz się więcej:

Wzdęcia brzucha–najczęstsze przyczyny i postępowanie

https://www.researchgate.net/profile/Marian_Grzymislawski/publication/305454315_Abdominal_Bloating_Most_Frequent_Causes_and_Treatment/links/58e79b650f7e9bedbd9ea706/Abdominal-Bloating-Most-Frequent-Causes-and-Treatment.pdf

Racjonalne odżywianie i jego wpływ na zdrowie

http://www.h-ph.pl/pdf/hyg-2011/hyg-2011-2-244.pdf

Zioła i suplementy diety a ryzyko uszkodzenia wątroby

http://www.h-ph.pl/pdf/hyg-2011/hyg-2011-2-244.pdf

autor Halina Pilonis
Data dodania 10.04.2019
Data ostatniej aktualizacji 16.04.2019