Poradnik dla narciarza. Jak przygotować się do wyjazdu na narty

Amatorzy białego szaleństwa na pewno już z niecierpliwością wyczekują ferii zimowych. Szusowanie na nartach to prawdziwa frajda – jak każdy sport zapewnia porządną dawkę endorfin. Czy to w Alpy, czy w Pieniny – nieważne dokąd się wybieramy. Ważne, by przed wyjściem na stok dobrze się przygotować. Oto 10 niezawodnych rad:
Jeśli leczysz się na choćby jedną chorobę przewlekłą, skonsultuj wypad na narty ze swoim lekarzem.
  1. Popracuj nad kondycją

Zwiększony wysiłek fizyczny, bez wcześniejszego przygotowania, może prowadzić do poważnych kontuzji. Pamiętaj, zacznij ćwiczyć minimum dwa miesiące przed planowanym wyjazdem. Nie przypinaj nart, zanim nie zrobisz przynajmniej krótkiej rozgrzewki.

  1. Wzmocnij odporność

Większe skupiska ludzkie sprzyjają szerzeniu się infekcji wirusowych, dlatego warto zadbać o swoją odporność przed i w czasie urlopu. W aptekach znajdziesz szeroki wybór preparatów immunostymulujących. W ich składzie występują m.in.: wyciągi roślinne, oleje pochodzenia rybiego, wyizolowane kwasy omega-3, biflawonoidy, probiotyki, prebiotyki, witaminy oraz minerały. Mają one postać tabletek, kapsułek, syropów czy żelek dla dzieci. W doborze właściwego produktu pomoże Ci farmaceuta. Koniecznie poinformuj go o wszystkich lekach i suplementach diety, które obecnie przyjmujesz.

  1. Skompletuj apteczkę

Przed wyjazdem przygotuj miniapteczkę. Zapakuj w nią wszystkie te preparaty, których potrzebowałeś w czasie poprzednich urlopów. Mogą znowu okazać się przydatne. Nie zapomnij zabrać leków przyjmowanych stale z przepisu lekarza. Jeśli wymagają one specjalnych warunków przechowywania, np. w lodówce, zapytaj przewoźnika oraz ośrodek, do którego się wybierasz, czy są w stanie Ci w tym zakresie pomóc. Gdy lecisz za granicę, dowiedz się, czy przewóz leków nie wymaga dodatkowych formalności.

  1. Skonsultuj się z lekarzem

Jeśli leczysz się na choćby jedną chorobę przewlekłą, skonsultuj wypad na narty ze swoim lekarzem. Możliwe, że przed wyjazdem będziesz musiał zrobić jeszcze dodatkowe badania. Czasami lekarz zaleca ograniczenie niektórych form aktywności fizycznych na świeżym powietrzu, wprowadza zmiany w diecie. Koniecznie powiedz lekarzowi, jakim środkiem lokomocji wybierasz się na urlop i ile będzie trwałą podroż. Może się to wiązać z ordynacją dodatkowego leku, np. przeciwzakrzepowego.

  1. Zadbaj o skórę

Silny wiatr, niskie temperatury powietrza i słońce to czynniki, które wpływają niekorzystnie na stan skóry. Przed wyjazdem pamiętaj o zakupie zimowego kremu ochronnego, koniecznie z filtrem UV. Właściwy kosmetyk doradzi Ci farmaceuta lub wykwalifikowany dermokonsultant. To mit, że krem na zimę musi być ciężki i tłusty. Kosmetyk ochronny na narty powinien być przede wszystkim odpowiedni dla Twojego rodzaju skóry.

  1. Uważaj na odmrożenia

W wyniku krótkotrwałego działania na skórę niskiej temperatury często dochodzi do powstawania odmrożeń. Czynnikami sprzyjającymi ich pojawianiu się są zaburzenia krążenia, duża wilgotność powietrza czy spożywanie alkoholu. Miejsca odmrożone należy stopniowo ogrzewać. Nie wolno gwałtownie rozcierać przechłodzonej skóry, ponieważ może to spowodować mechaniczne uszkodzenie tkanek. Przewlekłe działanie umiarkowanie niskiej temperatury, zwłaszcza u kobiet z zaburzeniami krążenia, grozi powstawaniem odmrozin. Zwykle pojawiają się one na grzbietowych powierzchniach palców i stóp. Miejsca te w wyższej temperaturze są zaczerwienione, mogą swędzieć i boleć. W obu przypadkach trzeba udać się do lekarza.

  1. Przestrzegaj prawidłowej diety

Aktywność fizyczna i właściwa dieta to para idealna, która pozwala długo cieszyć się zdrowiem. Posiłki narciarza muszą być pożywne, bogate we wszystkie składniki odżywcze, ale jednocześnie lekkie. Główne źródło energii sportowców powinny stanowić węglowodany. Ich energia jest uwalniana ponadtrzykrotnie szybciej niż tłuszczów. Ponadto dieta bogata w tłuszcze ogranicza podaż węglowodanów, co doprowadza do mniejszej sprawności mięśni. Pamiętaj, aby nigdy nie wychodzić na stok bez śniadania. To podstawowy posiłek!  W ciągu dnia spędzanego na nartach rozgrzej się gorącą zupą lub herbatą z cytryną. Wieczorem unikaj ciężkostrawnych, kalorycznych potraw. Jeśli masz ochotę np. na pizzę, zjedz ją na stoku.

  1. Nie dopuszczaj do przegrzania organizmu

Intensywny wysiłek fizyczny połączony ze zbyt małą podażą płynów może prowadzić do przegrzania organizmu. Staraj się dużo pić i uzupełniać elektrolity. W aptekach kupisz specjalne preparaty, bogate w sód i glukozę. Warto je zabrać ze sobą na stok, przygotowując z nich w bidonie roztwór do wypicia.

  1. Zaopatrz się we właściwy ubiór

Bielizna termoaktywna, kombinezon narciarski, wodoodporna kurtka, czapka, rękawice, gogle to podstawowe elementy stroju narciarza. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na zakup profesjonalnej „oddychającej” odzieży ze specjalnych tkanin, ubierz się na cebulkę. Strój nie powinien ograniczać Twoich ruchów, musisz się w nim czuć swobodnie. Nie używaj tradycyjnych okularów przeciwsłonecznych. Na stoku niezbędne są gogle z filtrem UV.

  1. Wylecz infekcję

Większość zakażeń ma etiologię wirusową i wymaga jedynie złagodzenia objawów, takich jak ból, gorączka, obrzęk błony śluzowej nosa, katar, kichanie, nadmierne wydzielanie i zaleganie gęstej wydzieliny, drapanie w gardle, uczucie rozbicia. Tylko niewielki ich procent (1-2%) wikła się z zakażeniem bakteryjnym, które wymaga leczenia antybiotykiem. W pozostałych przypadkach z powodzeniem wykorzystywane są leki z następujących grup:

  • przeciwgorączkowe i przeciwbólowe,
  • przeciwkaszlowe,
  • wykrztuśne,
  • zwężające naczynia błony śluzowej,
  • przeciwhistaminowe,
  • wspomagające odporność (witamina C, rutyna, wyciągi z jeżówki purpurowej itd.).

Przy wyborze leku nie kieruj się spotami reklamowymi. Właściwy lek, po zadaniu kilku pytań o Twoje objawy, choroby przewlekłe, zażywane przez Ciebie leki, zarekomenduje Ci farmaceuta. Jeśli jesteś w ciąży lub karmisz dziecko, koniecznie mu o tym powiedz, najlepiej już na początku rozmowy.

„Twój Farmaceuta” nr 3, styczeń/luty 2016

autor mgr farmacji Beata Chudzińska
Data dodania 07.01.2018