Odporność. Jak nie dać się infekcjom?

Nawracające infekcje dróg oddechowych szerzą się drogą kropelkową, czyli w wyniku rozpryskiwania się w powietrzu śliny oraz wydzieliny, pochodzącej z jamy nosowej, które są rozpylane do otaczającego powietrza przez zakażone osoby w czasie kaszlu, kichania i mówienia. Najlepszą metodą zapobiegania zakażeniu jest wzmacnianie układu odpornościowego.
Sposoby na odporność

Dieta na odporność

Podstawowym sposobem na utrzymanie sprawnego układu odpornościowego jest zdrowy styl życia, który obejmuje: właściwą dietę, odpowiednią aktywność fizyczną, uwzględnia czas na odpoczynek, odpowiednią ilość snu oraz wyklucza stosowanie używek, zwłaszcza palenia tytoniu.

Odpowiednia dieta, zapobiegająca infekcjom, to najlepiej 4–5 posiłków dziennie – co 3–4 godziny. W miarę możliwości należy zwiększyć ilość spożywanych ciepłych posiłków. Zdecydowanie warto postawić na ciepłe śniadanie, które zapewni nam energię na pierwszą część dnia.

Witaminy w diecie

Kilka razy dziennie powinno się spożywać produkty dostarczające „antyprzeziębieniowych” składników, przede wszystkim witaminy C (papryka, brokuły, pomidory, ziemniaki, natka pietruszki, jabłka, gruszki żurawina).

Stałym składnikiem diety powinna być witamina A, wpływająca na wzrost wytwarzania przeciwciał odpornościowych we krwi. Znajdziemy ją w żółtych, pomarańczowych i czerwonych owocach i warzywach, np. w marchwi, czerwonej papryce, dyni czy morelach. Polecanymi dodatkami do potraw w okresie jesienno-zimowym są także czosnek i cebula, czasami nazywane naturalnymi antybiotykami, ze względu na wysoką zawartość allicyny, która hamuje rozwój patogennych bakterii, a także wirusów i grzybów. Należy unikać fast foodów, żywności bogatej w konserwanty i sztuczne barwniki oraz dbać o różnorodność posiłków.

Odporność a styl życia

Kolejnym bardzo ważnym elementem wzmacniającym odporność jest aktywność fizyczna, w miarę możliwości na świeżym powietrzu. Jeżeli ze względu na niską temperaturę lub deszcze nie jest to możliwe, należy ćwiczyć w dobrze przewietrzonych pomieszczeniach.

Stres

Coraz częściej jako jeden z głównych czynników, osłabiających nasz układ odpornościowy, jest wymieniane narażenie na przewlekły stres. Dotyczy to nie tylko zachorowań na sezonowe choroby infekcyjne, ale również na choroby układu krążenia i nowotwory. Przepracowanie oraz przewlekłe zmęczenie obniżają odporność i znacznie zwiększają ryzyko zachorowania. Z tego powodu należy racjonalnie dysponować czasem w ciągu dnia i oprócz codziennych obowiązków i zajęć znaleźć czas na odpoczynek i chwilę relaksu.

Sen

Kolejnym niezwykle ważnym elementem w walce o prawidłową odporność organizmu jest odpowiednia ilość snu oraz jego jakość. Zapotrzebowanie na sen jest indywidualnie zmienne, ale najczęściej za optymalne uważa się 8 godzin. Dla niektórych wystarczająca może być też mniejsza ilość snu, np. 6–7 godzin, ale najważniejsze jest, aby rano budzić się wypoczętym.

Uniwersalnym zaleceniem na okres zwiększonej zapadalności na infekcje dróg oddechowych jest, w miarę możliwości, ograniczenie bezpośredniego kontaktu z osobami zakażonymi, unikanie dużych skupisk ludzkich oraz przestrzeganie zasad higieny, tzn. częste mycie rąk, niekorzystanie ze wspólnych naczyń, wietrzenie pomieszczeń.

autor lek. med. Joanna Jędrzejczyk-Spaho
Data dodania 06.12.2017
Data ostatniej aktualizacji 16.01.2019