Przygotowanie do ciąży

Jak przygotować się do ciąży?

Planujecie zostać rodzicami? Na pewno wiecie, jak ważna jest odpowiednia opieka nad matką i dzieckiem w czasie ciąży, ale czy zdajecie sobie sprawę, że o zdrowie Waszego malucha możecie zadbać jeszcze przed jego poczęciem? Sprawdźcie, jak to zrobić i dlaczego dobre przygotowanie do ciąży jest tak ważne.

Od czego zacząć?

Na początku powinniście zadbać o zdrowy styl życia: rzućcie palenie, zrezygnujcie z picia alkoholuprowadźcie aktywny tryb życia i zadbajcie o prawidłowe żywienie. Alkohol nie tylko może powodować poronienia na początku ciąży i jest szkodliwy dla rozwijającego się dziecka, ale również negatywnie wpływa na płodność – zarówno Twoją, jak i Twojego partnera. Badania pokazują, że nawet niewielka ilość alkoholu może rozregulować cykl hormonalny kobiety, a u mężczyzn alkohol może prowadzić do zaburzeń w metabolizmie witaminy A, która jest potrzebna do prawidłowej produkcji plemników. Negatywnie na płodność wpływa również palenie papierosów – u mężczyzn może skutkować spadkiem jakości nasienia, a u kobiet zagęścić śluz szyjkowy (co niekorzystnie wpływa na ruchliwość plemników) i doprowadzić do niekorzystnych zmian w błonie śluzowej macicy, utrudniających zagnieżdżenie się zarodka.

W diecie powinniście unikać dużej ilości słodyczy i żywności wysoko przetworzonej, np. jedzenia typu „fast food”, słonych przekąsek czy dań gotowych. Zamiast tego starajcie się jeść produkty pełnowartościowe, dużo ryb, warzyw i owoców oraz dbajcie o różnorodność i regularność posiłków – czyli jedzcie mniej więcej 5 razy dziennie. Pamiętajcie, że ze względu na ryzyko zakażenia pasożytem powodującym toksoplazmozę, czyli chorobę, która może zaszkodzić rozwijającemu się dziecku, kobiety ciężarne i planujące ciążę nie powinny jeść surowych czy niedogotowanych jajek, mięsa i ryb.

Po rezygnacji z używek i zmianie diety zwróćcie uwagę na jakość i ilość Waszego wypoczynku – dobrze byłoby, żeby był to wypoczynek regularny, aktywny i najlepiej na świeżym powietrzu. Ważną częścią odpoczynku jest też sen, więc starajcie się spać ok. 8 godzin na dobę.

Konsultacja merytoryczna: dr n. med. Lidia Walczak, ginekolog

Źródła: