Upały

Upał to negatywna strona wakacyjnego słońca. Głównym niebezpieczeństwem związanym z temperaturami przekraczającymi 30⁰C jest przegrzanie i odwodnienie organizmu. Na powikłania te najbardziej narażone są dzieci, osoby starsze i osoby cierpiące na choroby układu krążenia.

Co prawda nasz organizm ma wypracowane mechanizmy ochrony przed wysokimi temperaturami – np. zwiększa ilość wydalanego potu – jednak prowadzą one do obniżenia zawartości wody oraz składników mineralnych w organizmie. Dlatego podczas upału powinniśmy pić więcej wody niż zazwyczaj, nawet 3 l dziennie. Najlepsza będzie woda zawierająca składniki mineralne: sód, chlorki, potas, magnez i wapń. Woda bez tych substancji nie jest zatrzymywana w organizmie i dodatkowo wypłukuje mikroelementy.

Jak przetrwać upał?

  • Pij co najmniej 3 l wody dziennie, małymi porcjami, ale często. Zwróć uwagę, żeby była to woda mineralna.
  • Najlepszym strojem na upał są przewiewne, jasne ubrania, wykonane z naturalnego materiału np. bawełny lub lnu. Podczas upałów, ze względu na częste opuchlizny stóp, zrezygnuj z butów na wysokim obcasie.
  • Zrezygnuj z ciężkostrawnych potraw. Jedz więcej warzyw i owoców, ale wybierz te, które zawierają dużo wody, np. arbuza.
  • Mając dostęp do bieżącej, zimnej wody, często myj ręce, schładzając nadgarstki i kark.
  • Noś nakrycie głowy – czapkę lub kapelusz.