W zespole pracującym zdalnie dużym wyzwaniem jest jego odpowiednie motywowanie. W porównaniu do pracowników, którzy są na co dzień w biurze, pojawia się tutaj większa trudność zarówno z utrzymywaniem efektywności, jak i tworzeniem motywującej atmosfery pracy. Biorąc pod uwagę, że praca zdalna coraz częściej jest firmową rzeczywistością, wyzwania związane z motywowaniem w takich warunkach są bardzo aktualne. 

O CO CHODZI Z MOTYWACJĄ? 

Firmy prześcigają się w tym, jak odpowiednio motywować pracowników, z kolei zatrudnione osoby mają duże oczekiwania odnośnie tego co oferują firmy. Nierzadko aspekt motywacji utożsamiany jest z benefitami i na nich się zatrzymujemy. To jednak nie wszystko.

Kluczem do odpowiedniego postrzegania tego tematu jest uświadomienie sobie, że sednem nie jest motywowanie pracowników, a stworzenie warunków do motywowania. Właściwym torem działania jest wypracowanie rozwiązań, w ramach których firma dba o to, aby zapewnione były odpowiednie warunki, w których pracownik motywuje się do działania. Jest to prosta droga do posiadania zespołu, który jest w stanie efektywnie realizować stawiane mu cele. 

Oni także udzielają informacji zwrotnej i w dużej mierze mają wpływ na obszar komunikacji z pracownikiem. Istotne jest kilka elementów. Po pierwsze warto zwrócić uwagę na zagadnienie motywacji 3.0*, która zakłada, że pracownik do bycia zmotywowanym potrzebuje 4 elementów: autonomii, celu, zaangażowania i mistrzostwa. Tutaj duża rola przełożonych, którzy są odpowiedzialni za odpowiednie konstruowanie zadań, celów i możliwości. 

Po drugie trzeba zastanowić się czy atmosfera firmy, sposób funkcjonowania zespołów, dostępność wsparcia oraz wachlarz benefitów są dla pracowników atrakcyjne i satysfakcjonujące. Dla różnych osób inne czynniki mogą być motywujące, także istotne jest to, aby przełożeni znali swój zespół i wiedzieli, co dla kogo będzie czynnikiem, który będzie go faktycznie motywował.

JAK REALIZOWAĆ TO W PRACY ZDALNEJ? 

Zadbanie o tworzenie motywujących warunków pracy samo w sobie nie jest łatwym zadaniem. Jeśli dodatkowo nakłada się na to praca zdalna, wyzwanie jest jeszcze większe. Warto zwrócić uwagę na kilka obszarów:

1. Relacje z pracownikami – menedżerowie zarządzający pracownikami zdalnymi lub całymi zespołami pracującymi w ten sposób, mają szczególne zadanie polegające na podtrzymywaniu relacji i regularnym komunikowaniu się. Ważne jest, aby zapewnić ciągłość kontaktu między przełożonym i pracownikiem oraz między członkami zespołu. Pozwoli to na utrzymanie motywującej atmosfery, także przy pracy zdalnej.

2. Ciągłość realizowania zadań - przy braku możliwości regularnych spotkań na żywo, istotne jest wypracowanie takiego schematu działań, aby pracownik wiedział, jakie zadania ma do wykonania oraz aby otrzymywał bieżącą informację zwrotną. Jest to ważne także przy założeniach motywacji 3.0.

3. Benefity dopasowane do zdalnej rzeczywistości – czyli takie, z których pracownik może korzystać niezależnie od tego czy pracuje w biurze, czy poza nim. Owoce, pokoje relaksu, czy udogodnienia dotyczące stanowiska pracy całkowicie tracą tu na znaczeniu. Ważne, aby był to zestaw takich dodatków, z których pracownik może wybrać te najbardziej dla niego odpowiednie oraz aby były wśród nich takie, które są niezależne od lokalizacji pracownika. Na pewno ważna będzie opieka medyczna, dbałość o zdrowie psychiczne oraz o kondycję, a także pakiety sportowe, czy możliwość realizacji swoich pasji i zainteresowań. Biorąc pod uwagę zdalny tryb pracy, ważne, aby obsługa tych benefitów i dostęp do nich był online – bardzo ułatwia to funkcjonowanie pracownikom, a także zarządzanie tymi zasobami osobom z działów HR.

O tym jak dobrać odpowiednie benefity, aby były atrakcyjne i dopasowane do potrzeb pracownika, warto doczytać także w tym artykule:

 https://zdrowafirma.medicover.pl/kafeteryjne-systemy-benefitow-jak-miec-pewnosc-ze-pracownik-korzysta-z-tego-co-jest-dla-niego-wazne/ 

Dopasuj ofertę do potrzeb swojej firmy

 

Piśmiennictwo:

*Daniel Pink ‘Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację.

Autorka:

Joanna Kamińska, HR Manager, psycholog, autorka bloga HRzPasja.pl