Truskawki - wartości odżywcze i kalorie

Sezon na krajowe truskawki jest krótki. Zaczyna się na początku czerwca i trwa około miesiąca. Dzięki swoim właściwościom truskawki to bomba witaminowa – więc warto po nie sięgać, planując codzienną dietę. Jedzone w nadmiarze mogą jednak zaszkodzić, należy również pamiętać o tym, że nie wszyscy mogą je jeść. Dzięki temu, że mają mało kalorii, truskawki mogą być świetnym uzupełnieniem diety osób zrzucających zbędne kilogramy.
Truskawki mają mało kalorii.

Truskawka właściwości

- Truskawki są owocami bogatymi w witaminę C (średnio 65 mg%) – opowiada Katarzyna Jankowiak, dietetyczka z Centrum Medicover Puławska w Warszawie. -Oznacza to, że wystarczy 100 gram tych owoców, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Warto wiedzieć, że to więcej, niż cytryna, która w 100 gramach zawiera około 53 mg%.

Na tym jednak nie koniec zalet truskawek. Są dość zasobne w kwas foliowy, potas, wapń i magnez. Zawierają znaczne ilości flawonoidów (a zwłaszcza katechinę, kwercetynę i kampferol), związków organicznych wykazujących m.in. działanie przeciwutleniające, uszczelniające nabłonek oraz zwiększające elastyczność naczyń krwionośnych – wyjaśnia dietetyczka.

Truskawki kalorie

Owoce przyspieszają metabolizm i regulują trawienie. Zawierają pektyny, które wspomagają utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej jelit. Mają właściwości moczopędne, oczyszczają organizm z toksyn. Należą do najmniej kalorycznych owoców. W 100 g są tylko 32 kalorie – to połowę mniej niż w jabłkach i trzy razy mniej niż w bananach. 

Uczulenie na truskawki

Truskawki mogą też uczulać. Są jednymi z najbardziej alergizujących owoców.

- Należą do grupy produktów (tzw. histaminoliberatorów), które po spożyciu w ustroju działają na komórki zawierające histaminę, uwalniając ją w nadmiarze i powodując niepożądane objawy chorobowe - uprzedza ekspertka.

Truskawki charakteryzują się również wysoką zawartością salicylanów.  

- To związki powodujące wzmożoną produkcję leukotrienów - mediatorów odpowiedzialnych za patologiczne reakcje kliniczne, wśród nich jako przykłady wymienić można ból brzucha, wzdęcia, występowanie obrzęków, a u osób chorujących na astmę  duszność. Z tego względu truskawek nie mogą spożywać osoby uczulone na salicylany np. aspirynę, gdyż aspiryna to pochodna kwasu salicylowego – informuje Katarzyna Jankowiak.

Jakie truskawki kupować?

Jeśli masz możliwość, wybieraj te owoce, które dojrzewały na słońcu. Są nie tylko słodsze, ale także zdrowsze.

- Chemiczne właściwości odżywcze truskawek zależą od odmiany i warunków uprawy. Owoce dojrzewające przy słonecznej pogodzie są zasobniejsze w witaminę C (nawet do 100 mg) – podpowiada Katarzyna Jankowiak.

Ile trwa sezon na truskawki?

W Polsce owoce pojawiają się pod koniec maja – na początku są spod folii, a w czerwcu z upraw pod otwartym niebem. Zbiera się je około miesiąca. Czasem w sklepach można dostać truskawki już w marcu, ale są to odmiany deserowe głównie pochodzące z Hiszpanii. Mniej słodkie i mniej aromatyczne - nie dorównują smakiem krajowym owocom. Jeśli więc nie jesteś uczulony – nie zapomnij najeść się nimi na zapas!

Truskawki a kalorie: 100 g owoców ma tylko 32 kcal.

Dowiedz się więcej

Związki fenolowe owoców wybranych odmian truskawki

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171347485

Wartości odżywcze i wykorzystanie w żywieniu owoców truskawki i wiśni

http://www.medrodzinna.pl/wp-content/uploads/2016/10/mr_2016_158-162.pdf

Żywność a alergia

http://wydawnictwo.pttz.org/wp-content/uploads/2017/12/01_Wroblewska.pdf

autor Izabela Procyk-Lewandowska
konsultacja merytoryczna Aleksandra Woźniak Specjalista ds. Informacji Medycznej Medicover
Data dodania 20.05.2019
Data ostatniej aktualizacji 21.05.2019